byta ut gammal framgaffel mot ny-samtidigt byta hjul fram o bak

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
TJENARE

Byte av framgaffel och hjul fram o bak.

jag har en likadan som bilden,

http://www.rjwerf.nl/images/motor/fazer700.jpg

men jag vill byta ut lite grejer så att mer ser ut som denna
(främst framgaffel och hjul.)

displayimage.php

http://www.streetfighters-kassel.de/album/displayimage.php?pid=479&fullsize=1

jag kan inte så mycket än, om motorcyklar,
men jag antar att jag måste byta gaffel kronan samtidigt som jag byter gafflar ( men finns det flera olika standarder på styrlager o sådant man bör känna till??)
och hur viktigt är det med storleken på hjulen??(i förhållande till storlek till dom gamla, som sitter på nu?)
hur viktigt är det med vinkeln på gaffeln?? påverkar det köregenskaperna mycket??

och apropå hjul
jag antar att det är olika bredd på fälgarna .om dom är för breda för baksvingen passar dom självklart inte. om dom är för korta i bredd. så får man väl modda med distanser o sånt. finns det något man skall tänka som (nybörjare i det här?) och jag antar väl också att det är viktigt att dom är i lika storlek som det förra bakhjulet. men om det skulla skilja en tum eller två är det någon fara. är det bara o höja sänka bakdämparna, och dreva om lite. eller är det något jag skall tänka på även här??

jag kommer säkert med fler frågor framöver.

men om det är någon som har viljan ett gott hjärta
o bra meksinne.
så får ni gärna hjälpa till här
ni får gärna länka till någon bra sida som behandlar ämnet.

tack på förhand vi hörs snart igen

rickard pingu
fzx n3rden :)

Last edited:
snabba svar,
gaffel byter du kronor o allt. ibland passar de hyffsat inte, sök på byta gaffel el likn, finns massvis med svar om hur man moddar om styrpinnen så de passar. du måste ochså tänka på så att inte gaffeln blir för kort o ser allt för annorlunda ut styrpinne i förhållande till gaffelben. kan orsaka konstiga effekter som vobel.

med bakhjul så mät svingen hur brett de går in. 3 ekrade fälgar finns från 4tum o uppåt så 150- i bredd. vill du ha bredare än svingen sväljer måste de köpas annan sving o modda framtill i infästningen.
kedjan måste ju oså gå rätt. ev får du göra ett offset drev om du ska ha brett däck bak. alltså flytta ut drevet fram..

både styrpinnen samt sving måste svarvas el fräsas. förmodligen.

mycket jobb o man bör vara tekniskt lagd..

lycka till! :tummenupp

Komsetiskt

Ingenting är omöjligt, som Gunde Svan säger.
Till att börja med, JA, köregenskaperna påverkast i högsta grad av att göra sådanna modifikationer.
Nu har din typ av hoj ganska försiktiga geometrier från början, så den tål en del ombyggnationer utan att bli okörbar.

Problemet, om man nu kan säga så, är att din orginalgaffel är ganska lång. Och jag förmodar att du vill ha en USD gaffel, en som är fet upptill. Vilket betyder att: Byter du bara gaffel rakt o upp ner så kommer hojen att gå mer på näsan, Det gör att den blir snabbstyrd lägre. I extrema fall kan den bli nervös att köra. Men som sagt, den är ganska väl tilltagen från början, så det kanske inte blir så stora problem.
Allternativet är att du gör en förlängnig av gaffeln. Någontyp av specialtoppmutter.
Så försök hitta på en så lång gaffel som möjligt. I det faller tar du självklart hjulet och gaffelkronor från donatorhojen. Vid byte av bahjul är det inte så dumt om du tar baksving och bakhjul från samma donator.
Det går att pyssla ihop hjul och gafflar med varandra, men det tar v'äldigt mycket tid, man får göra nya distanser (Special tillverka.) Göra nya fästan för bromsar är heller inte så kul, gör att det är lämpligt att ta allt från samma hoj.

Nu är det heller inte säkert att svingen passar rakt av i ramen. Men det är inte helt otroligt att en FZR1000 sving passar. (En hård och brutal gissning bara.)

Däckbredd upp till 170 bör gå bra utan större problem utan att kedjan tar i däcket. Annars får man göra en fuling och montera hjulet snett men parallellt i hojen. V-maxen är väldigt sned från fabrik, så att.... Bör dock inte rekomenderas.

Mats

ha :)
vad glad jag blir.
ställer lite frågor här på forumet, går ut o äter en god middag med frugan o lite vänner.
o vips har jag fått två utförliga svar.
tack för eran otroligt snabba respons på mina frågor.
tack för informationen bra att få lite råd så man slipper gå på alla nitar på egen hand.
jag förväntade mig inte att få lösningarna serverat på silverfat, men det var skönt att höra att det inte är helt sjukt svårt att genomföra dessa ändringar.

om det är någon annan som vill tillföra något är ni självklart välkomna,

jag skall forska vidare i ämnet,
jag kommer att höra av mig igen när jag gör slag i saken.

sov sött
:)
rickard

samla mek-fakta

tänkte att man borde samla all mek-fakta nånstans så, ni grabbar slipper svara på samma fråga om och om igen.
jag har hittat en del,(här på sporthoj) jag återkommer snart

pingu :)

Mors!

Gjorde själv en rätt så omfattande modifikation nyligen då jag bytte till en R1 gaffel från min original Dragstar (caféracerbygge). Det som behövde "bytas" var styrpinnen som skiftades mellan de 2 kronorna. Detta görs lättast med hydraulpress på ngn verkstad. De 2 nya kronorna var tunnare än de gamla så jag fick kompensera med brickor vid muttern på övre styrkronan.

Det är även en bra idé att plocka med bromsok/skivor ifrån donatorhojjen då fästen m.m. inte brukar passa annars. Mitt råd är att tänka efter före, tänka igenom allt som ev. behöver bytas/modifieras. Det brukar nämligen dra iväg prismässigt!

Lycka till!

Var nån som tidigare nämnte FZR som lämplig donator för sving, och det går säkert, så varför inte kolla efter en FZR-1000 gaffel också, de är dessutom relativt långa, iaf jämnfört med nyare typ R1 gaffler.
Skulle tro att de har samma styrlager tom, men det är ju lätt att kolla i t.ex. Lelles katalogen eller Touringbutikens katalog.
Jag kollade själv, det är samma styrlager (FZX 750 Fazer -87 /FZR 1000 87-95), best.nr i Touringbutiken : 69-2087
Också, om du är riktig smart, så tar du ju självklart med hjul, skivor och ok från samma "donator", så är det klart på en kick.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...