Byta upp sig till mer prestanda?!

zOdi

jahaja
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Yamaha r6 -06
Jag har en ktm 640 -2003 med slipon öppnad luftburk och så e den ombestyckad. Får jag säga det själv så är det en grymmt trevlig hojj som jag har haft mkt nöjje med under sommaren.

Men nu har ändå tankarna kommit på att köpa en värre motard mkt på grund av att jag nu har eget garage så lite tätare service intervaller är inget bekymmer.
Frågan är väll om man ska välja en ktm 660 eller kanske snegla över på husaberg eller husqvarna.
För och nackdelar främst på prestanda och kvalite men även service intervall försäkringspremier osv på dessa tre skulle vara fint att få från nån med kunskap...

/ Andreas

Funderar du på en 660 skulle jag snarare börja med att skaffa en annan förgasare.. betydligt billigare

Japp förgasare och helsystem så får du garanterat roligare hoj, vill du ha lite till så sätt i Rallykam!

Jag tycker gott du kan "snegla över" lite mot dom "riktiga" supermotarderna, alltså husaberg, ktm 525, husqvarna 510 och allt vad dom heter. Är du nu trött på din 640 dröjer det inte länge innan du är lika trött på en 660.
Jag kan tala för Husaberg för det är den jag vet mest om;
Köper du en 04 eller nyare så har du varken tätare serviceintervaller eller sämre kvalitet på den än på andra "race-motarder".
Lägre försäkringspremie än hos Husan kan du inte få, då den alltid kommer med en ursprungseffekt (och är reggad) på 6 eller 9 kw.
En vassare motard kommer du få svårt att hitta.. sålänge du inte sneglar vidare mot aprilias sxv, som enligt uppgift ska ha lite mer pulver än stånkorna.
Chassit säger vissa att det är lite mer svårmanövrerat än te x ktm 525 och honda 450 osv. Men det är väl en smaksak och husans chassi ligger ändå många divisioner högre än hos din 640 (jämför skördetröska och formel 1 bil).

Jag har själv en Husaberg, en 650 -02 som jag är MYCKET nöjd med! Motorn är brutal rent ut sagt! drar stenhårt från tomgång och bara ökar ända upp till varvstopp :yoparty
Den är ruggigt lätt att slänga runt på, sladda, wheela, göra stoppies, köra fort rakt fram (jo jag har provat det med även om det är långt ifrån det roligaste man gör med en motard). Den startar mycket lätt, speciellt nu när jag har samma förgasare som sitter på 04 och nyare (keihin fcr). Faktiskt så lätt att jag fann startmotorn helt överflödig, så den har demonterats till förmån för vikten :) Enda krånglet jag haft är en kortsluten stator, detta på 140 timmars gångtid. Men då har jag också givetvis gjort servicearna som man ska. Och detta problem lär inte komma på 04 och nyare då dom har ett helt annat tändsystem (kokusan) än på min 02a (SEM).

Tvekar du så är det bara att provköra en, sen har du garanterat bestämt dig! :tummenupp

ja funderar också på en vass supermotard...

hur är servicen på en ktm 525 exc sm?

och hur mkt skiljer det i pulver mot en ktm 660 sm?

Var bara beredd på mer underhållsservice om du ska ha en hoj med värre motor. Det är ju priset man får betala men det är det alla gånger värt också, men något kanske inte alla tänker på :tummenupp

Jag började också på en 640-03, steget till Husa var litet men ändå stort liksom ;)

Last edited:
Har precis sålt min 660... Helnöjd med hojen, fast mycket vill ha mer!:D

Har beställt en ny Husa med helsystem!!!:yoparty

Varje minuts väntan känns som en timme...

*/ ?>
Back