Byta typ från fil till filmapp?

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Honda VFR800FI -98
Hej!
Jag har ett delikat problem som jag MYCKET gärna skulle vilja få ett lyckligt slut på.
När jag bytte dator så brände jag ner mina hemsidefiler på en skiva. Kollade så att skivan startade i nya datorn och att den gick att utforska. Nu när jag ska använda skivan så är en av mapparna (självklart den viktigaste) inte en mapp utan en odefinierad fil, något jag alltså inte upptäckte efter bränningen. I utforskaren ser man bara en filikon utan namn. Filen är 1,6 GB stor, vilket motsvarar innehållet i mappen. Kan jag på något sätt få datorn att tolka filen som en mapp igen och inte som en fil?
Tacksam för hjälp.
Joel
 
joelwideqvist skrev:
Hej!
Jag har ett delikat problem som jag MYCKET gärna skulle vilja få ett lyckligt slut på.
När jag bytte dator så brände jag ner mina hemsidefiler på en skiva. Kollade så att skivan startade i nya datorn och att den gick att utforska. Nu när jag ska använda skivan så är en av mapparna (självklart den viktigaste) inte en mapp utan en odefinierad fil, något jag alltså inte upptäckte efter bränningen. I utforskaren ser man bara en filikon utan namn. Filen är 1,6 GB stor, vilket motsvarar innehållet i mappen. Kan jag på något sätt få datorn att tolka filen som en mapp igen och inte som en fil?
Tacksam för hjälp.
Joel

1. Kan det vara så att den bara ser ut som en odefinierad fil för att den nya datorn inte har det program som krävs för att köra filen?

2. Kopiera över alla filer till din nya dator. Ändra filextension på den odefinierade filen om det är denna som fallit bort eller ändrats..
 
korvgubbe skrev:
1. Kan det vara så att den bara ser ut som en odefinierad fil för att den nya datorn inte har det program som krävs för att köra filen?

2. Kopiera över alla filer till din nya dator. Ändra filextension på den odefinierade filen om det är denna som fallit bort eller ändrats..

Edit: Aj fan.. läste lite fel.... det jag skrev funkar nog inte i ditt fall...
 
Du är ju inte helt fel ute. Det är lite det jag är ute efter. Men datorn läser ju de andra mapparna som mappar och inte som filer. Konstigt.

Nu provade jag att kopiera över "filen" på grannens dator och då gick allt plötsligt att läsa... Ny skiva bränd och den funkar hos mig med så problemet är löst men om någon har svaret på den egentliga frågan såå kan det ju vara intressant till framtiden. Hur "döper" man om en fil så att datorn tolkar den som en mapp? Är det någon ändelse som ska dit?
Joel
 
joelwideqvist skrev:
Du är ju inte helt fel ute. Det är lite det jag är ute efter. Men datorn läser ju de andra mapparna som mappar och inte som filer. Konstigt.

Nu provade jag att kopiera över "filen" på grannens dator och då gick allt plötsligt att läsa... Ny skiva bränd och den funkar hos mig med så problemet är löst men om någon har svaret på den egentliga frågan såå kan det ju vara intressant till framtiden. Hur "döper" man om en fil så att datorn tolkar den som en mapp? Är det någon ändelse som ska dit?
Joel

På en CD är väl filformatet nåt i stil med FAT32, då är det bara ett byte-attribut i FAT'en som beskriver om det är en fil eller ett bibliotek, så är det iaf på en hårddisk som kör med FAT/FAT32. Men att kopiera filen från CD till hårddisk och sen försöka göra om filen till en katalog funkar inte, däremot att ta hela CD'ns innehåll (.ISO file) och bit-redigera den och sen mounta den med Daemon Tools skulle funka.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top