Byta topppackning, nåt mer?

adl

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
FZ 750 -89, skrapad, tappad, tejpad... Dessutom startar den inte!
Hejsan
Har just konstaterat att toppackningen måste bytas.
När jag liks måste lyfta toppen är det nåt mer jag kan kolla?
Hojen har gått 8000 mil, ventilera justerades vid 7000 mil.
Spelar det nån roll om jag köper packningen hos Yamaha eller valfri postorderfirma?

Last edited:
Kolla anledningen till varför den måste bytas. Om den skulle vara skev eller liknande?

Om du planar toppen 0.01 (eller så mycket det behövs) för 500 spänn är det en bra investering mot framtida onödiga packningsbyten.

Beror väl på hur mycket pengar/arbete du vill lägga ner. Men att slipa in ventilerna i sätena när ändå toppen är av verkar ju vettigt. Kanske även byta eller åtminstone mäta upp kamkedjan. Vet dock inte hur långt den skall gå innan byte på din hoj. :va

Last edited:
Verkar vettigt att plana toppen, vad kan ett ventiljobb gå lös på?

Ventiljobb gör du när du märker att det behövs. Ta det i samband med en översyn av motorn, det börjar bli dags nu efter 8000 mil. Ventiljobb brukar oftast inte bara bli ventiljobb när den gått så pass långt. Nya styrningar (2000+1000 för de/montering), brotchning/spel styrningar 800, nya tätningar (800) + ventiljobb (1600). Nya ventiler, 5000. Det är inte värt pengarna för en så pass gammal topp. Bättre att köpa en bättre begagnad lågmila-topp istället.

Ok, det är alltså inte lönt att "bara" slipa ventilerna? :confused:

adl skrev:
Ok, det är alltså inte lönt att "bara" slipa ventilerna? :confused:

Efter 8000 mil är ventilerna med 99.999% sannorlighet inkörda mot sätena. Däremot har de förmodligen en antydan av "inbankning", dvs ventilkantarellen blivit inbankad mot sätet och inte har optimala vinklar längre.

Slipa in med pasta gör förmodligen mer ont än gott eftersom du inte kan få in rätt "driftsvinkel" med slitna styrningar.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...