Byta topplockspackning Honda Blackbird

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Honda blackbird 1998
Hej Har en 1998 an Blackbird den läcker olja i topplockspackningen blandar ej vatten bara olja som fuktar. När cykeln är varm läcker den mindre men antar att packningen sväller när den blir varm.

Vet någon om det finns någon hemma meckare inom 10 mil av Eskilstuna som kan ta sig ann detta. Funderar om man ska byta den själv men har inte de kunskapen eller verktyg till det.....måste motor ur eller går det att byta på plats ? hur svårt är detta ingreppet hittar inget på nätet om byte på en Blackbird......

Är du helt säker på att det är topplockspackningen och inte ventilkåpspackningen?

Är helt säker det är helt rent runt den det läcker på andra grenrörs hålet eller hur man säger

Har varit så här för20130324_161355.jpg 2 tidigare ägare men jag vill ha bukt på det men vill inte betala 12000 på firma då kan man lika gärna köpa ny motor.....

se bild innan jag satte på 4-1 där läcker det

Last edited:
Hur menar du nu? Grenröret går ju in i topplocket så topplockspackningen sitter ju under utblåset (grenrörs - hålet). Rinner det altså olja uppåt? o_O

låter som du pratar om ventilkåps-packningen, vilket iofs skulle vara bra för dig då det blir tusen gånger enklare/billigare att fixa.

edit: Gjorde en bild åt dig, enklare att förklara då, bara så du inte köper hem topplockpackning och grejs i onödan
8BA7B453CDE196D350C3A8B8F084AE.jpg

Last edited:
Om det bara fuktar lite och inte finns vatten i oljan eller tvärtom skulle jag låta det vara.

Topplockspackningen kan bytas utan att lyfta ur motorn men den måste släppas ner fram. Jag har bytt topp i en BB med motorn på plats.

Packningen är av plåt så den har knappast gått sönder.

Last edited:
packningen sitter alltså under det ä topplockspackningen ventilkåpan sitter längst upp är helt med på var prylarna sitter *ler

o när cykeln är kall så droppar det alltså sen avtar det.....

Tack för infot sydney kanske kan kolla lite med dig då om bytet om jag ska göra det eller inte

Om det kommer olja från dräneringshålet under avgasporten är det förmodligen gummipackningen runt tändstiftshålet som läcker. Hålet under avgasporten går nämligen till tändstiftbrunnen, utifall det kommer ner vatten och ska kunna dräneras.

Då behöver man bara lätta på ventilkåpan och kontrollera packningen.

Hej Aelm det verkar som du har rätt när jag lyfter på 2 ans tändkabel så är det oljigt dom andra stiften är torra......o tittar på så verkar läckan komma exakt under 2 ans tändkabel men det verkar inte vara det lättaste att få bort ventilkåpan .....lossa går säkert okej men att få ur den

Felet hittat var 2 tändstiftets packning som var hål i så felet var ventilkåpspackningen se bild stiften var rätt slitna så beställde nya såna också plus luftfilter o packningen då....men det var lite svettigt för en amatör meckare att få bort förgasarbryggan för att ens få bort ventilkåpan.

20130429_141254.jpg

Felet hittat var 2 tändstiftets packning som var hål i så felet var ventilkåpspackningen se bild stiften var rätt slitna så beställde nya såna också plus luftfilter o packningen då....men det var lite svettigt för en amatör meckare att få bort förgasarbryggan för att ens få bort ventilkåpan.

View attachment 384046
bra jobbat! och grattis

men det var lite svettigt för en amatör meckare att få bort förgasarbryggan
Vänta bara tills du skall montera tillbaka den....

Ett tips är att lite smörja gummina lite lätt med något smörjfett, 5-56 eller valfett så att den glider på. För att försöka få till det med tort gummi brukar vara svårt. :rolleyes:

jepp vet detta var en pärs hoppas det ska gå bra o montera allt igen hehe men va fan försöker man inget vinner man inget men nån mekaniker det blir jag aldrig

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park