Byta till USD -gaffel!

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Har en Bandit 1200 (1997) och är väldigt sugen på att byta till en USD framgaffel, för att det är så jävla snyggt och bra.

Har hittat både Hayabusa o GSXR 1000 gafflar från 2000- talet men hur vet jag om de passar?

Måste jag köpa en helt komplett gaffel eller kan jag köpa bara benen o använda mig att Bandit styrkronan osv för att få ihop allt?

Ni som vet, förklara för mig är väldigt intresserad att lära mig.

Araikaj skrev:
2604945 Har en Bandit 1200 (1997) och är väldigt sugen på att byta till en USD framgaffel, för att det är så jävla snyggt och bra.

Har hittat både Hayabusa o GSXR 1000 gafflar från 2000- talet men hur vet jag om de passar?

Måste jag köpa en helt komplett gaffel eller kan jag köpa bara benen o använda mig att Bandit styrkronan osv för att få ihop allt?

Ni som vet, förklara för mig är väldigt intresserad att lära mig.

Du måste byta gaffelkronor.
Moderna USD gafflar är korta, GSXR 750 90-06 ca 73cm från hjulaxeln till överkant på övregaffelkronan, Hayabusa, GSXR 1000, R1, mfl är ungefär samma mått. Och jag tror Banditgaffeln är längre (är inte säker), så hojen blir låg fram. Sedan så tror jag att Banditen har koniska lager i gaffelkronan och moderna hojar ex GSXR 750 96- har kullager i kronan. Jag tror en GSXR 1100 gaffel från 90-98 skulle passa bäst, då kan du behålla bromsok, framhjul och lagren passar och längden passar bättre (1100 gaffeln är 75-77cm)

Last edited:
gixxer_1255 skrev:
2604960 Du måste byta gaffelkronor.
Moderna USD gafflar är korta, GSXR 750 90-06 ca 73cm från hjulaxeln till överkant på övregaffelkronan, Hayabusa, GSXR 1000, R1, mfl är ungefär samma mått. Och jag tror Banditgaffeln är längre (är inte säker), så hojen blir låg fram. Sedan så tror jag att banditen har koniska lager i gaffelkronan och moderna hojar ex GSXR 750 96- har kullager i kronan. Jag tror en GSXR 1100 gaffel från 90-98 skulle passa bäst, då kan du behålla bromsok, framhjul och lagren passar och länden passar bättre (1100 gaffeln är 75-77cm)

Uppskattar ditt svar, tack!!:tummenupp

Kollade in din coola Katana, vad är det för råsnygg gaffel du har på den? Vill införskaffa en i guld också.

Finns väl ingen GSXR 1100 gaffel från 90-98 i guld, eller?

Så här vill jag ha det men helst i guld då:
http://www.indigofighters.us/suzuki-bandit-project-part-6.html

Last edited:
Araikaj skrev:
2605008 Uppskattar ditt svar, tack!!:tummenupp

Kollade in din coola Katana, vad är det för råsnygg gaffel du har på den? Vill införskaffa en i guld också.

Finns väl ingen GSXR 1100 gaffel från 90-98 i guld, eller?

Så här vill jag ha det men helst i guld då:
http://www.indigofighters.us/suzuki-bandit-project-part-6.html

både r1 o zxr har ju lite guldfärgade ben har jag för mig..
åtminstone kawwan.

ozeo skrev:
2605528 både r1 o zxr har ju lite guldfärgade ben har jag för mig..
åtminstone kawwan.

Jora, men frågan är hur man får dem att passa på Banditen. Svaret kanske är att byta hela frampartiet...? Blir nog ganska dyrt.

Araikaj skrev:
2605583 Jora, men frågan är hur man får dem att passa på Banditen. Svaret kanske är att byta hela frampartiet...? Blir nog ganska dyrt.

ähh..allt går, byt pinne, ta din orginal o sätt den på den du köper. är den för stor nertill så är de bara o svarva av den lite, bruka va tjockt gods.
blir din orginalpinne för liten för hålet så kan man lägga på material o sen svarva ner :tummenupp

allt går bar man har tid lust o ork, oså lite pengar :tungan

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...