Byta till stålomspunnet, hur?

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Hur svårt är det egentligen att byta till stålomspunnet bak och fram samt koppling? Har precis fått min leverans av kablarna, men vet i fan om jag vågar mig på att byta själv.

Vill känna att det blir riktigt gjort och att jag inte helt plötsligt är utan bromsar när man ligger och pressar som bäst.

Har också ett par nya handtag som ska bytas samtidigt som såg lättare ut, men det är ju ändå det viktigaste man har på en hoj - bromsarna.

Någon som har några bra tips eller en detaljerad beskrivning hur man går tillväga som ni kan dela med er?

Behöver man byta/fylla på bromsoljan när man byter slangar (gissar att det behövs)?
Går det att byta slangarna utan ett luftningskit (den där sprutan) eller ska man investera i ett sådant också?

Inte så svårt, gjort det själv precis. På min var det värt att ta av kåpan först.
Byt bromsvätska! Kostar inte många kronor och den ska vara färsk.

Jag öppnade och tömde ut gamla vätskan (lite försiktigt då den inte är snäll mot lack).

Lossade bromslang ett fäste i taget. För varje jag tog av satte jag dit den nya. Så jag var säker på att få rätt dragning, troligen onödigt.

Fyllde på bromsvätska m.h.a. denna fantastiska tingest för bara 40 kr
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82489

Klart.

Med tanke på dina frågor så borde du lämna det till en fackman eller låta nån polare som kan göra det. Du behöver ändå ha hjälp med luftningen. Är ganska lätt men man måste ha lite känsla då du drar fast banjonipplarna så inget dras sönder + att se till att lufta ordentligt.

Jag har en sån där spruta från s-racing för att trycka in bromsvätskan och även en momentnyckel till banjobultarna om du vill låna. Tyvärr hinner jag nog inte hjälpa dig med själva bytet, inte den här helgen iaf..

På crossen räckte det att hälla i bromsvätska i behållaren och pumpa, sen pumpade jag ur luften i bromsoket.
Det hjälper ibland att vinkla hojen och slå lätt på bromsslangen så att inte bubblor fastnar nånstans. Det gick skitfort och fick ur all luft.

På Rd'n var det ett rent helvete att få tryck. Jag fick stå och pumpa i TIMMAR innan jag fick minsta lilla tryck! Till slut byggdes trycket sakta upp och det bubblade ut luft ur de små hålen i behållaren.
Sen får man ju givetvis lufta nere vid oken också och hålla på, luta hojen om det behövs så att inte luften i oken ligger borta från lufthålen och inte kommer ut.
Jag märkte att det kan hjälpa om man slår litegrann på styret så att det vibrerar, verkar som om luftbubblorna då släpper.

Vetefan hur man verkligen ska göra men detta fungerade iaf, även om det tog tid.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti