Byta till slipon på kawasaki (z800)

shcrille

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Gsxr, r6, r1
Tjena, är de någon här som bytt till slipon på en Kawasaki? Har sett på youtube att de är som 2 vajrar som är till katalysatorn, måste man ha något speciellt verktyg för att kunna ta bort dom eller hur gör man/hur gjorde ni? :confused:

Dom är till spjället som reglerar mottrycket i systemet. Bara att haka loss vajrarna om du ska ta bort spjället.

Riktigt så enkelt är det tyvärr inte.
Servomotorn som reglerar spjället kommer inte att gilla att det inte finns något spjäll anslutet.
När du slår på tändningen på din hoj så har du säkert hört att det surrar och låter lite om hojen. Om du tittar på spjället/vajrarna när du slår på tändningen så kommer du se att dessa rör sig. Jag kan inte påstå att jag "vet" hur hela det systemet fungerar men vad som händer vid påslag av tändningen är att den kollar upp så att spjället öppnar och stänger som det ska. Servot kommer att dra i den ena vajern tills det tar stopp och sedan förväntar sig servot att det fjäderbelastade spjället ska dra tillbaka vajern, vilket den INTE kommer att göra då du kopplat bort det. Resultatet av detta är att FI lampan på din instrumentpanel kommer att börja blinka med en felkod.
Jag har själv "råkat ut för detta" på min Z750R.
Lösningen är att även koppla ur servot också (jag tog bort mitt servo helt och hållet), men sedan vet boxen om att det ska finnas ett servo och förväntar sig ett "svar" från denna vid påslag av tändning.
Jag köpte "Servo Buddy" för $60 och hojen funkar j-kligt bra sedan dess.
Bästa med att koppla bort spjället är att jag nu har tillgång till alla 106hk redan på låga varv och behöver inte vänta på att spjället ska öppna vid 6.500rpm...

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...