Byta till slip on som saknar hål för lamdasond? Vad göra!

tomZone

Ivrig
Gick med
8 May 2008
Hoj
2008 Honda 1000 RR Fireblade
Hoj!

Nu har jag gjort det igen.... Börjat meka utan att kolla alla fakta..:tummenupp

Nu har jag rivit halva hojen :huvet och har upptäckt att det finns en lamdasond på orginalsystemet men det finns inget hål på mitt slip on från two brother..

Hur gör jag nu om jag vill åka hoj i eftermiddag!! Panik!!

:hojcbr
//Ivrig

Gör ett hål då ;) Så har du ju löst det :)

Näe jag vet inte jag kan inte sånt, hoppas du får ihop den :)

Som vanligtvis bara är ett motstånd inkleggat med en kontakt i ändan.
Men visst... rätt kontakt så spar man ju lite mek.

Köra utan lambda? Ptja. Har du kat så kan du sabba den. Förövrigt så beror det nog lite på hur motorstyrningen är uppbyggd. En delmotorstyrdon går in ett säkerhetsläge så att du inte får lika bra sprutt när vissa fel uppstår. Tex fel signal från lambda. Detta för att du åtminstone skall kunna ta dig till närmsta verkstad. Ta ett lugnt och ring någon polare och be dem skjutsa dig. Onödigt att plåga bågen om du inte vet hur motorstyrningen beter sig vid avsaknad av lambda.

Det finns en sorts sak som heter lambda eliminator som du sätter på slutet av lambda sonden.

http://www.mcweb.se/default.aspx?main=/lambda-eliminator-p-295-c-1355.aspx

Länken är bara ett exempel på en lambda eliminator. Vet inte om du måste hitta en speciell för din modell på mc.

Risken att sabba katten är nog liten.
Lambdan är ju bara till för att få bra emmisionsvärden.
I stort sett alltid så tänds FI-lampan eller motsvarande om motorkontrollern tycker nåt är fel och går över i "limp-home", så är inte den tänd så ska hojen gå som normalt.
Lambdan har ju två sladdar för 12v drivning och två sladdar för själva sensorn, 330 ohms motstådnet ska kopplas mellan dom två sladarna med 12v på, för det är så hojen har koll på om sensorn är hel.

Förstår inte meningen med att köra motstånd istället, lambda sonden sitter väl inte där för syns skull..

Varför inte svetsa dit en mutter för lambda-sond på nya systemet?

Sonden sitter där för att tala om för datorn att avgaserna är för feta/snåla, så det blir optimal förbränning/effekt..varför köra utan?? Svetsmutter för lambdasond finns på Mekonomen för 25kr

Kör man med en powercommander tex blir det fel om ecun försöker korrigera bränsleblandningen med closed-loop.
Hojen kan tex gå ryckigt också efter som optimal emmisionsblandning inte alltid är körbarhetsoptimalt.
Closed-loop-modet är dessutom bara mellan vissa rätt begränsade varv och så länge inte gasen är fullt öppen, sen går den på vanliga "hårda" mappningen utan att använda lamdan.

Att trycka dit ett motstånd är dessutom bra mycket enklare än att få en mutter ditsvetsad, speciellt om det är titanrör.

Därför köra utan ;)

Kör med orginaldämparna tills du hunnit fixa delar eller vad du nu behöver göra för att få ordning på lambdasonden?

Då kan du ju iaf köra hela helgen och slipper ligga i garaget och pilla med mer eller mindre bra fullösningar.

Nu är det fixat!
Har en kompis som hjälpte mig att svarva en lambdafläns och såg till att det blev rätt gänga. 12 x 1.25. Sen blev det att borra i röret för att sedan svetsa dit flänsen. Nu går det lika bra som förut men låter mycket bättre. Tack för all hjälp!

=hojcbr

Lånar tråden lite

Vet någon vad det är för gäng-gång på lambdasonden på en Kawasaki ER6-f 2009? Jag köpte ett yoshimura-system utan lambdauttag...:huvet

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back