Byta till radialbromspump?

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Originalpumpen på R1an (-00a) börjar bli för tråkig att åka med. Inte nog med att det inte tar något vidare, det känns nästan som om den inte riktigt håller inställningen och tar olika långt in från gång till gång. Antar att det är slitet.

Kan man sätta dit en Brembo Radialpump? Ser de likadana ut som originalet med en nippel för slang till bromsvätskebehållaren och en infästning för banjokopplingarna? Kommer bromsverkan bli bättre tror ni eller räcker det inte att byta bromspump? :)
 
Jag böt pump på min R1-02 till en från R6-06 dvs en radialpump. Det blev en enorm skillnad i känsla, mycket bättre! Sedan om bromseffekten blev bättre vet jag inte. Så antagligen blir det bra mycket bättre även för dig.
 
Hej Conrad!!
Hoppas du tar det här på ett bra sätt, du är för bra för hojen. Det är dags att byta upp dig ett snäpp, 1,09 på åsen med den hojen är respekt. Då får du en radialpump, bättre chassi och några hästar till på köpet men ett bra chassi är nummmer ett för snabbare tider inte hästar som många tyvärr tror här i svedala. Harebra mvh. Kjell
 
Hej Conrad!!
Hoppas du tar det här på ett bra sätt, du är för bra för hojen. Det är dags att byta upp dig ett snäpp, 1,09 på åsen med den hojen är respekt. Då får du en radialpump, bättre chassi och några hästar till på köpet men ett bra chassi är nummmer ett för snabbare tider inte hästar som många tyvärr tror här i svedala. Harebra mvh. Kjell

Haha, ingen risk att jag tar illa upp för något sådant. Bara kul att höra. :tummenupp

Jag vet också att jag borde byta upp mig. Problemet är att jag pluggar fortfarande vilket innebär att jag i princip inte drar in några pengar. Därför är jag rädd att jag begränsar mig lite för mycket om jag köper ny hoj. Ny hoj men inga pengar till däck är heller ingen bra situation.

(Men jösses va sugen jag blev nu. En fin färdigkitad 600 vore ju perfekt.)


Låt inte tråden dö, för jag är fortfarande intresserad av bromspump. :)
 
(Men jösses va sugen jag blev nu. En fin färdigkitad 600 vore ju perfekt.)
Nejnej, du är alldeles för snabb, håll dig till litershojarna :7peta :)

Har du renoverat oken? Det gör mycket för känslan och rör sig kolvarna som dom ska kommer greppet ta på samma ställe varje gång också. Dessutom kostar det ju i princip gratis, bromsvätska måste man ju byta lite då och då iaf :)

Annars kan jag rekommendera en pump från R6 06 och framåt, jag stormtrivs med min och dom finns hyggligt billigt på Ebay :tummenupp
 
Jag böt pump på min R1-02 till en från R6-06 dvs en radialpump. Det blev en enorm skillnad i känsla, mycket bättre! Sedan om bromseffekten blev bättre vet jag inte. Så antagligen blir det bra mycket bättre även för dig.

Vad är det för storlek på bromspumpen på en R6 06?
Det enda som står på den är 16.
Är det 16x18, 16x19 eller 16x20?
Eller något annat?

Någon som har kunskap om det?

Dal-Mausen
 
Nejnej, du är alldeles för snabb, håll dig till litershojarna :7peta :)

Har du renoverat oken? Det gör mycket för känslan och rör sig kolvarna som dom ska kommer greppet ta på samma ställe varje gång också. Dessutom kostar det ju i princip gratis, bromsvätska måste man ju byta lite då och då iaf :)

Annars kan jag rekommendera en pump från R6 06 och framåt, jag stormtrivs med min och dom finns hyggligt billigt på Ebay :tummenupp

Bromsoken är tiptop. Jag har förmånen att ha en far som är überpedant och gillar att meka. Men tack för tipset! :tummenupp
 
Jag har en radialpump till salu om det kan vara intressant. Skicka PM i så fall. :)
 
Hej Conrad!!
Hoppas du tar det här på ett bra sätt, du är för bra för hojen. Det är dags att byta upp dig ett snäpp, 1,09 på åsen med den hojen är respekt. Då får du en radialpump, bättre chassi och några hästar till på köpet men ett bra chassi är nummmer ett för snabbare tider inte hästar som många tyvärr tror här i svedala. Harebra mvh. Kjell
Eller sätt på ett sådant här kit:
 

Bifogat

  • sized_1.JPG
    sized_1.JPG
    181.9 KB · Visningar: 80
Ja du kan byta till radialpump under förutsättning att de två parametrarna borrning och pivotpunkt stämmer hyggligt. De anges på de flesta pumpar som ex 16x20 dvs 16mm borr och 20mm pivot.
 
Ja du kan byta till radialpump under förutsättning att de två parametrarna borrning och pivotpunkt stämmer hyggligt. De anges på de flesta pumpar som ex 16x20 dvs 16mm borr och 20mm pivot.

Som sagt. Någon som vet det om pumpen på R6 06 ? Det står bara 16 på den.

Vet någon en lämplig storlek på pump till en enkelskiva med 4kolvs-OK (R6 06 ok)?

Dal-Mausen
 
Som sagt. Någon som vet det om pumpen på R6 06 ? Det står bara 16 på den.

Vet någon en lämplig storlek på pump till en enkelskiva med 4kolvs-OK (R6 06 ok)?

Dal-Mausen

14-16mm är vanligt på motarder med enkelskiva och 4kolvs så ja den kan tänkas fungera bra.
 
Som sagt. Någon som vet det om pumpen på R6 06 ? Det står bara 16 på den.

Vet någon en lämplig storlek på pump till en enkelskiva med 4kolvs-OK (R6 06 ok)?

Dal-Mausen
Det viktiga är väl förhållandet mellan arean på kolven i bromspumpen och den sammanlagda arean på kolvarna i oken. Eftersom det är ca 201mm^2 area på kolven i pumpen på en R6 -06 så borde ca 11mm borrning vara lämpligt till ett sånt ok.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top