Byta till inverterad gaffel?

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Hoj
Ninja
Hej

Kör en gammal ZX9:a och jag har funderat på hur stor skillnad det gör med inverterad gaffel jämfört med min nuvarande. Det lär ju bli en hel del mindre fjädrad vikt?

Då jag ändå kommer att plocka ned hojen i bitar i vinter så är frågan, är det värt att ens tänka på att försöka hitta en nyare inverterad gaffel och klämma dit?:va

Vore väldigt intressant med input ifrån någon som försökt göra något liknande.

MVH

/Leo

Hej!

Har bytt gaffel pa en del hojar, och kort sagt ar inget omojligt! Du kommer att behova byta gaffelkronorna, och dar ligger egentligen det enda problemet; att hitta ett par kronor med en "styrstang" som har samma langd och lagertyp som de gamla. Gar ofta att modifiera styrstangen med distanser/ och/eller svarva ner den att passa andra lagerdimensioner. Det enklaste ar sedan att skaffa en komplett framdel med gaffel, hjul och bromsar som redan "hor ihop", sa man slipper krangla alltfor mkt med skivor, ok, hjul etc.

Sa mitt tips ar att hitta en usd-gaffel (med kronor, hjul och bromsar) som passar med sa lite modifieringar som mojligt ratt i ramen.

Sen att en usd-gaffel skulle ha mindra ofjadrad vikt an motsvarande konventionell gaffel ar en myt!

De grovre underbenen pa din std-gaffel ar ju gjorda i alu, och vager mycket mindre an en usd-gaffels underben i stal. Fordelen ar snarare att en usd-gaffel i sin konstruktion ar lite styvare.

/Lasse

Tackar för bra svar! Om jag hade gett mig på detta så låter det vettigt att ta gafflar med hjul, bromsar och allt precis som du säger.

Men om det inte finns någon större prestandavinst med det känns det inte särskilt meningsfullt, då behåller jag nog min nuvarande gaffel.

MVH
/Leo

Back