Byta till glidarhoj??

Får bli skorpor och nudlar, ECU flash blir det!
 
Last edited:
Jag är nog ganska partisk i denna fråga, men har du funderat på XV1700 Warrior? För mig passar den ypperligt. Bra tryck i maskinen och samtidigt bra bromsar och fjädring för sin klass. Brukar åka med snabbare hojar och det är inga som helst problem att hänga med och samtidigt passar den bra till att bara glida omkring och mullra med.

Funderar man på ex en Mean Streak så är det inte mycket pengar emellan till en Warrior och man får enligt mig en betydligt mycket bättre hoj.

Mvh Bjarras
 
......Nä, som enda hoj satsa då på en
Moto Guzzi V11 eller Griso
Triumph Thunderbird Sport
Triumph Thruxton
Ducati 900 SS eller Monster

Fina o flanera med fina o cafera med samtidigt går de att luta i böjarna. Det handlar ju om å få nått tillbaka när man kör, typ liksom änna.
Bra inlägg. Jag tänkte också i de banorna. Men skrev det inte eftersom det inte var riktigt det om TS frågade om. Men du tänker rätt, tycker jag (som själv kör Thruxton). En Bonneville skulle också göra jobbet att både glida nerför stadens gator och vara snygg, och en stund senare kunna ta en snäv kurva på en krokig 70-väg. Med ett bullersystem på sin hoj så har man väldigt roligt på en Bonneville ute på landsvägarna.
 
Last edited:
Jag är nog ganska partisk i denna fråga, men har du funderat på XV1700 Warrior? För mig passar den ypperligt. Bra tryck i maskinen och samtidigt bra bromsar och fjädring för sin klass. Brukar åka med snabbare hojar och det är inga som helst problem att hänga med och samtidigt passar den bra till att bara glida omkring och mullra med.

Funderar man på ex en Mean Streak så är det inte mycket pengar emellan till en Warrior och man får enligt mig en betydligt mycket bättre hoj.

Mvh Bjarras

mellan en Warrior å en M1800r så är hoppet inte heller så stort .. betydligt mera motor :yoparty
 
Bra inlägg. Jag tänkte också i de banorna. Men skrev det inte eftersom det inte var riktigt det om TS frågade om. Men du tänker rätt, tycker jag (som själv kör Thruxton). En Bonneville skulle också göra jobbet att både glida nerför stadens gator och vara snygg, och en stund senare kunna ta en snäv kurva på en krokig 70-väg. Med ett bullersystem på sin hoj så har man väldigt roligt på en Bonneville ute på landsvägarna.

Tack. Jag är off topic ibland men vill bidra med infallsvinklar.
BMW R1150/1200R och Yamaha XJR ser jag också som kandidater till min lista. XJRen för den bla är så schnygg o BMWn för den är så bra o charmig på sitt obskyra sätt + en riktig körmaskin.
 
För att svara på TS fråga!!!VN900 är en bra hoj i den storleken,har själv haft två(har en kvar)hittar du en som är mattsvart från början så är det läckrare enligt mig och sen får du tillgång till en märkesklubb som är bland sveriges största http://www.vulcanriders-sweden.org/ som ordnar träffar/åkdagar/svar på tekniska frågor mm mm samt att eftermarknaden på prylar är oftast bra till Kawasaki.
 
mellan en Warrior å en M1800r så är hoppet inte heller så stort .. betydligt mera motor :yoparty

Det är sant. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att testa en M1800r än, men jag känner till att de lämnar bra med effekt och dessutom är det en nyare hoj med. Hur är väghållningen på dom?

En annan positiv aspekt med Warriorn är ju att de bara såldes i två år i Svergie, ca 300 st såldes det, och därav håller dom värdet bra, förmodligen bättre än den vanligare M1800r. Dessutom är den ju bra mycket snyggare med, man ska icke glömma posörförmågan ;)

Mvh Bjarras
 
har kört endel M1800r (svärfarsans) iofs e den pimpad å trimmad (dyno testad till ca 127hk på slangen) .. acc å drag saknas knappast (eftersom dom inte e speciellt wheelie benägna så blir det lakrits istället :hihi )
Den är TUNG å STOR , men känns betydligt nättare när man väl fått rull på klunsen , han har gått upp några storlekar breddmässigt på bakdäcket och det är ett as att svänga nu , gissar att kör man orginal så svänger den rätt bra för å va en glidare , inte i klass med min gamla VZ1600 men inte långt ifrån.
Bromsar e helt ok , kanske lite för bra (är kass på att använda bakbromsen så nyper gärna lite för hårt fram...men det är en vanesak)
Nått som störde mig var att tanken var bred som ett koarsle, man får bresa som fan....noll kontroll kändes det som , där kändes VZ'an betydligt bättre kontrollmässigt

kan tillägga att jag bara kört min gamla VZ å hans M1800 några längre stunder , provkört endel andra glidare iofs..men det räknar jag inte (gillade iofs M1500r när jag prövade den....inte samma drag som 1800 men kändes betydligt "kvickare" och busigare,fast dom ser nästan identiska ut... )

//Edit ... skulle jag någonsin komma på tanken att köpa glidare igen så blir det en M1800 eller en Trajja T-Bird Storm(som faktiskt är sjukt snygg)
 
Last edited:
Bobber Bobber Bobber
 
Tack för vettiga tankar och info!

Är lite inne på att göra den åt Exelsior's boardtrackhojar från tidigt -20tal hållet??

Större motor skulle ju vara ett stort plus men vill hemskt gärna ha dubbla linkertar!

Helst skulle man ju haft en luftkyld 2-takts detroitdiesel med littlefield 14-71 blower på, det vore ultimat, men man vill ju inte ha hojkraken ska se ut som en mustang mamba med stora 70cm3 trimmet!

Mvh Tobbe

Wörd mannen!
 
Nu har jag bytt APAN mot en Kawasaki Vn 900 Custom en special med mattsvart lack och rullat 0mil 2010 ska bli spännande när sommaren kommer!!

Till er fartdårar vill jag bara säga jag har provat fart så det räcker 7e nack kota kaputt och nästan hela ryggraden komprimerad så då kanske det är en bra ide med en slö glidare dom få mil jag klarar per år??

All respekt åt sporthoj jag blev förälskad direkt när jag provade för ett par år sen men väger upp om det är värt att dö för eller bli totalförlamad??

För handen på hjärtat vid vilken fart är sportis underbarast!!

Bobber låter ju inte helt fel? Av med allt krafs så kanske det blir fart i kawan oxå??

Mvh Tobbe
 
Nu var det ju fart som skulle undvikas, så häng på ett par rejäla packväskor med fransar som släpar i backen ;)
:custom
 
Nu har jag bytt APAN mot en Kawasaki Vn 900 Custom en special med mattsvart lack och rullat 0mil 2010 ska bli spännande när sommaren kommer!!

Till er fartdårar vill jag bara säga jag har provat fart så det räcker 7e nack kota kaputt och nästan hela ryggraden komprimerad så då kanske det är en bra ide med en slö glidare dom få mil jag klarar per år??

All respekt åt sporthoj jag blev förälskad direkt när jag provade för ett par år sen men väger upp om det är värt att dö för eller bli totalförlamad??

För handen på hjärtat vid vilken fart är sportis underbarast!!

Bobber låter ju inte helt fel? Av med allt krafs så kanske det blir fart i kawan oxå??

Mvh Tobbe

När det gäller fartupplevelse är det ju i viss mån subjektivt.
Glidare med 1 meter brett styre, fötterna framåt, i motorvägshastighet upplevs betydligt "snabbare" än 180 liggandes bakom en kåpa på symaskinen :)
Så "upplevelsen" av fart behöver inte alls vara negativ.

Fö, grattis till en skön maskin, då e det väl bara å uppdatera garderoben,
Skinnställ med knäpuckar o integralhjälm känns inte så Custom :)
 
Packväskor blir det nog inte tal om så långa resor klarar jag inte av utan syftet är att åka och njuta det lilla man kan och vara glad för det!

Tackar så mycket zäta: Jag åkte sporthoj i jacka och byxa så det som saknas är snygga stövlar/skor för jag har bara hårda race stövlar!

För övrigt är jag ruskigt sugen på en tysk kruka för den rätta Looken hehe

Kanske någon här vet om dom hjälmarna är godkända i sverige?

Mvh Tobbe
 
Tror inte det finns tyska WW2 lookalike hjälmar som är godkända .... men kan ha ändrats sen jag letade en dylik :)

Såg att du hadde lite ryggpajj , jag bytte min custom mycket FÖR att jag hadde ryggpajj .... man sitter med fötterna framåt och kan ej "fjädra" med benen vid gupp o skit dvs korsryggen får endel pisk
 
Hela ebay e full med tyskstuk hjälmar, billiga med Kolla här "Scrolla ner"
Dock är dom inte godkända för den Svenska marknaden, but who give´s a fuck, äre hardcore så äre...
 
Såg att du hadde lite ryggpajj , jag bytte min custom mycket FÖR att jag hadde ryggpajj .... man sitter med fötterna framåt och kan ej "fjädra" med benen vid gupp o skit dvs korsryggen får endel pisk
Detta är även min upplevelse av att ha ett högt styre och framflyttade fotpinnar. Förutom att jag blev trött i armarna av att hänga på styret tog svanskotan och korsryggen större delen av belastningen. Jag fattar inte hur folk kan tycka att det är bekvämt att sitta så!
 
Är inne i samma spår. provkörde en intruder m1800r och var beredd på att bli väldigt besviken, men den förvånade mig. den va väldigt lättkörd för sina 350kg, vridet och accet var det inte heller något att klaga på förutom när man närmade sig varvstoppet på 6an. Det ända jobbiga var att försöka vänja sig med var fotpinnarna låg(efter sporthojsvana)

det ända jag kan tänka mig sakna är slangning och den höga farten men det kompenseras med tanke på att en månadskostnad för gixxern är vad den kostar i helförsäkring per år, Eller så har man hamnat i vinter koma som kanske släpper när våren kommer..
 
Ska man bara åka kortturer i makligt tempo så är det betydligt bekvämare med en glidare än sporthoj. Räddningen på sporthojen är ju när man kommer upp i hastigheter som "lyfter" överkroppen lite.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top