Byta till glidarhoj??

Tobbo

Tobbo
Gick med
12 Mar 2008
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia RXV 550 -06
Jag vet att det här är sporthojs entusiasters kryp in men skulle behöva lite expertis, Ris och Ros

när jag funderar på att byta bort min Aprilia RXV550 mot en sprillans Kawasaki VN900 custom?

Kommer jag bli nöjd med åket eller blir den trött och tråkig?

Jag vill inte ha massa krångel och skruva en massa Tanka byta olja och njuta bara!

Mvh Tobbe
 
Jag hade själv en Dragstar tidigare som andrahoj och körde till jobb o liknande med.
E liksom en helt annan grej och jag tröttnade rätt snabbt på den men så har jag också en tendens att tröttna på alla hojar i sinom tid. :D
Har du möjlighet att låna en glidare ett tag så kommer du nog underfund med om den passar eller inte.
 
Jag vet att det här är sporthojs entusiasters kryp in men skulle behöva lite expertis, Ris och Ros

när jag funderar på att byta bort min Aprilia RXV550 mot en sprillans Kawasaki VN900 custom?

Kommer jag bli nöjd med åket eller blir den trött och tråkig?

Jag vill inte ha massa krångel och skruva en massa Tanka byta olja och njuta bara!

Mvh Tobbe

Har kört en VN900 som lånehoj när min Z1000 var på service, tyvärr kan jag inte säga mycket possitivt om denna, tyckte inte ens det fanns något bottendrag i den.
Hade efter Z1000 en Triumph Bonneville/Thruxton som var en mycket trevlig bekantskap under drygt 15 månader och kanske är ett bättre alternativ än VN900.
Har bytt till en VFR då jag pendlar 15 mil om dagen och Triumphen blev lite för klen.
 
Hej..
Kör idag en Honda VF1000R och HD Lowrider..märkligt kanske..men så är det ;-)
Nåja..jag hade en Triumph Speedmaster -05 för några år sen...som jag var väldigt nöjd med och kan ångra att jag sålde...sen är det lite mer själ och värdighet i en Traja..men det är ju iofs bara min åsikt..men kolla gärna upp den..sen håller jag med ovanstående att bästa är att ev testa runt på lite olika hojar..men som sagt..Triumph Speedmaster..de är på 900 kubik...men jag tyckte de gick bra på både längre och kortare turer..sen finns det mycket extra detaljer att köpa såsom sadlar, kåpor etc...
Lycka till!!
 
Jag gjorde bytet åt andra hållet.
Körde VN 800 innan det blev sporthoj för mig (om nu min XJ 600 kvalade in som sådan :)
Nåväl, när Kawan inhandlades så kollade jag runt ganska mycket för att hitta en hoj som var just driftsäker, pålitlig o relativt stark med tanke på volymen. I princip alla jag hade kontakt med föreslog Kawan.
Under de 4-5 år jag kade Kawan så bytte jag olja / filter o stift ... o 1 batteri.
Och den funkade alltid! Körde från april - Okt nästan dagligen, mest kortare turer men gjorde också några turer mellan Gbg - Västervik, med o utan passagerare, varierade också lite mellan att ha vindruta och köra utan (gör stor skilnad på bekvämlighet, men också på utseendet :)
Det ända jag saknade (jämfört med andra större glidare) var vridet och att den gick på relativt höga varv i motorvägsfart. Men kommer man från "symaskinsvärlden" så kanske man inte bryr sig så mycket om varvtalet?

Skillnaden mot sporthoj då?
Tja, det är ju all skillnad, trajjan (daytona) som jag bara hunnit provköra några få ggr trivs ju bättre i hastigheter som jag aldrig ens var uppe i med Kawan.
Kavvan åkte jag på, trajjan kör man!

Jag skulle gärna ha en glidare igen, men då som ett komplement till en sporthoj. Jag gillade det lugnare lunket och kanske framför allt stilen o attityden :)
MEN jag skulle inte vilja vara helt utan accet, kvickvheten och det mer aktiva i körandet som jag tycker att en sporthoj erbjuder MIG.
 
grymt.. helt annan livstil att köra glidare.. är man ett "gäng" som kör glidare är det roligare.. ensamåka nja näää..

jag kompletterade mitt garage med glidare så nu har man både och.. En hoj när man skall åka och köpa glass och en hoj när man smiskar bana..

jag är inte besviken med mina val :-)

lycka till..
 
En idé kan ju vara att utnyttja att HD (mig veterligen) är ÅF för Aprilia i Sverige.
En begagnad sportster 1200 i ngn custom-modell kanska du kan få byta in din 550 mot. Så får du lite mer slagvolym än 900cc. Att sitta bakåtlutat men ändå ha en liten högvarvig motor känns lite tårtigt tycker jag.

Det är inte så mycket dyrare att köpa en HD än en japs som ändå är designad för att se ut som en HD. Och säljer du några år senare håller HD.n ofta bättre andrahandsvärde om du skulle ångra dig. Många beggade HD har inte rullat långt alls, köpta av ngn 50-årskris som sen inte tyckte det var kul att åka hoj. Vips har hojen blivit 5 år gammal i villagaraget och inte ens rullat 1000 mil. En obetydligt begagnad sportster 1200 Custom är inte så dyra som man kan tro.

Dessutom finns det en helt sjuk eftermarknad till HD, om du tex inte hittar exakt rätt modell. Det är ju mest tank, lack, lykta, fotpinneplacering och bakskärm som skiljer de olika sportstermodellerna åt. Inte sällan kan även handlarna anpassa hojen om du tex vi ha framflyttade pinnar på ett exemplar i butiken som inte har det.
 
Last edited:
Bobber Bobber Bobber
 
Säger som några andra här. Någon av Triumphs olika glidare (Speedmaster, America m fl) är i mina ögon lite mer "feeling". Parallelltwinnen bullrar gott! Men det är ju jag det... :)

Sedan är jag lite såld på Moto Guzzi. Då menar jag inte de överlastade varianterna med sissybar, vindruta och bling. Men kika på en mer avskalad California Stone eller Jackal. Rena och fin linjer. En tank, en motor och en sadel. En Motorcykel, helt enkelt. Och har du lite mer budget kan du kika på Guzzis modell Bellagio (de är lite nyare och rätt ovanliga). Riktigt snygg. Påminner visuellt en del om en HD Sportster, men har dessutom väghållning! :) (Så skrev de i vart fall i MC-Nytt härom året... har tyvärr inte testat själv.)

EDIT: läste inlägget ovan/nedan. Är inte säker på att du bli lyckligare på 1600-1700 cc. De väger ju bortåt 350 kg. En 8-900 cc lär väl inte väga mer än dryga 200 kg. Borde vara en himla skillnad på en liten landsväg.
 
Last edited:
kolla Kawwa Meanstreak/Sukka VZ1600 , som är "färdiga" (pc,luft&buller) en rätt trevlig custom med hyffsad väghållning och bromsar för sin klass , du får MYCKET mer för pengarna än amerikanska 1200 kubikare , motormässigt,väghållning,bromsar och jag gissar att kvaliteten är liiiiite bättre , bara tuta och åka :tummenupp

köper du en 800/900 tror jag du kommer tokruttna på motorn efter nån vecka ... fast åandrasidan så är dom billigare
 
Du har inte funderat på 1700:an? Den är i och för sig lite dyrare men har å andra sidan mer vrid.
 
Jag tycker du skall testa.
Alla hojtyper har sin charm, bara man vet om det och vågar testa.
Visst toppfart, rödljusrace, Bogesundsvägen kommer nog inte på tal, men det finns andra saker som gör hojåkandet intressant.
Så våga testa är mitt råd :tummenupp
 
Gick själv från en Honda CB1000R till HD och ångrar inte mitt val. Hade jag plats så skulle jag däremot gärna komplettera och köpa mig en motard igen. Men då självklart som en andra-hoj.
 
Diavel klassar iaf inte jag som custom/glidare/krompråm ... mera "musclebike" typ B-king,V-Max,HD V-rod osov .... fast det segmentet är mycket trevligare än en gynstol :arsele:)
 
Nej det har du rätt i, inte renodlad glidare men kanske ett bra "mellanland"
Men han lär i alla fall inte tröttna på den motorn som gör 0-100 på 2,8s och den sittställningen :D

Diavel klassar iaf inte jag som custom/glidare/krompråm ... mera "musclebike" typ B-king,V-Max,HD V-rod osov .... fast det segmentet är mycket trevligare än en gynstol :arsele:)
 
Tack för vettiga tankar och info!

Är lite inne på att göra den åt bobber hållet??

Större motor skulle ju vara ett stort plus men vill gärna ha insprutning!

Helst skulle man ju haft en sporthojs motor i en bobber ram det vore ultimat, men starta och åka är nog det enda raka just nu!

Mvh Tobbe
 
Kolla på Yamaha Dragstar 1100, eller dom nya som jag tror är på 1300cc. Det är i mitt tycke mycket snyggare med luftkyld motor på en glidare. Finns massor av bilder på bobbade Dragstars.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top