Byta till CBR 650F?

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Hej funderar på byta in min cbr1000rr 2011 abs. Vad skulle ni göra. Vill byta den mot en cbr650f 2017, visst effekten är inte samma finns väl risk att man tröttnar men är sugen på en sådan.
 
Det är väl kanske inte den roligaste hojen att byta till ....:huvet

Man behöver inte 1000 cc för att ha kul, -det finns roliga mindre hojar :tummenupp
 
Bra mt9 är inte så snygg. Hade z800 sugomi men den va inte så kul det blåste vid 120km/tim. Vill ligga på tanken om man säger så
 
Vad är du ute efter med hojen? Lättare att säga något om hur väl en CBR650F passar dig om vi vet vad du vill göra med den.
Och är du sugen kan du provköra en innan du bestämmer dig så får du ju veta om det är några saker du skulle störa ihjäl dig på och kan utesluta den redan där.
 
Ja prov köra måste man ju innan köp. Gjorde det misstagen med min z800 sugomi körde den ca 1mil kändes helt ok men efter några mil så va det inte lika kul insåg att en naken hoj passar inte mig.
 
Att byta ner till häften av hk är ingen lek om det inte är just det man är ute efter. Kommer att kännas som du står still i början och kan leda till en överdriven kontrollkänsla som också kan ge problem.

Har aldrig gått ner själv på gata och gick från 1000cc gathoj till 600cc racehoj vilket inte riktigt kan jämföras.

Vore enklare att ge tips om du kunde precisera vad du inte är nöjd med på hondan?

På rak arm kan jag tipsa om att byta motorkaraktär till Rsv4, rc8 eller 1198.
 
Att byta ner till häften av hk är ingen lek om det inte är just det man är ute efter. Kommer att kännas som du står still i början och kan leda till en överdriven kontrollkänsla som också kan ge problem.
Eller den dagen man gör en omkörning, som i normala fall bara är en knyck med handleden, men med ett trött fordon helt plötsligt blir ett chickenrace med mötande :näsblod Precis som att man har en inlärningskurva med starkare hojar, det är ok att ge fullt mitt i böj med en CB750 från -82, men inte med en CBR1000RR från 2016, så har man det åt andra hållet också :fakta
 
KTM 990 SMT/KTM 1290 Superduke GT vore kanske något för dig?


Aprilia Caponord 1200/Multistrada 1200 - lite mer anpassade för långdistans men sjukt kompetenta hojar med grymma motorer och mycket prestanda. Caponorden är en udda fågel men ska ha klassledande adaptiv fjädring (viktigt om man gillar komfort) samt att de går att få för billiga pengar.

Triumph street/speed triple är samtliga mycket roligare än en CBR 650, komplettera med en vindkåpa så har du bättre skydd.

Yamaha tracer (MT09 med kåpa) är också fantastiskt bra.

Hade skippat fyrcylindrigt på en mellanklassare - kasst bottendrag. 3 cylindrigt eller helst 2 vid denna kubik är rätt!
 
Jag bytte bort R1:an till xt660 och cbr600f. Jag har nog roligare på småhojarna då min kompetens och mod gör att jag utnytjar de små hojarna bättre.
Visst saknar jag moset vid omkörningar och motorvägsetapper.
 
Efter min förstahoj, Suzuki GSX 750F, trodde jag aldrig mer att jag skulle köra (liten) fyrcylindrig maskin. Inte på gata iaf. Trots drygt 100hk tyckte jag snabbt att det blev ett jäkla växlande och varvande. Har mycket riktigt mestadels blivit tvåcylindrigt av olika slag sedan dess. Visst är det bekvämare, men likaså saknar jag det där lilla extra på högre varvtal. Både draget och ljudet.

Har därför börjat kolla en del på Hondan jag med. Den är långsammare än förstahojen men draget lär ju räcka till för gata iaf. Enda egentliga konkurrenten som fortfarande tillverkas är just kawan, men den har betydligt mindre toppeffekt. Frågetecknet för Hondan tycker jag istället verkar vara markfrigången. Aldrig prövat en själv, men den har fått viss kritik på den punkten. Tycker den verkar riktigt vettig annars. Dessutom riktigt snygg nu 2017.
 
Efter min förstahoj, Suzuki GSX 750F, trodde jag aldrig mer att jag skulle köra (liten) fyrcylindrig maskin. Inte på gata iaf. Trots drygt 100hk tyckte jag snabbt att det blev ett jäkla växlande och varvande. Har mycket riktigt mestadels blivit tvåcylindrigt av olika slag sedan dess. Visst är det bekvämare, men likaså saknar jag det där lilla extra på högre varvtal. Både draget och ljudet.

Har därför börjat kolla en del på Hondan jag med. Den är långsammare än förstahojen men draget lär ju räcka till för gata iaf. Enda egentliga konkurrenten som fortfarande tillverkas är just kawan, men den har betydligt mindre toppeffekt. Frågetecknet för Hondan tycker jag istället verkar vara markfrigången. Aldrig prövat en själv, men den har fått viss kritik på den punkten. Tycker den verkar riktigt vettig annars. Dessutom riktigt snygg nu 2017.

Om man går upp i storlek finns det ganska gott om sporttourers, men jo, runt 600cc är det lite fattigt.
 
ducati supersport ska jag byta från min mt09 blir det en närmare titt på en sån! men jag kan köpa en sån för betydligt mindre än listpris så mycke därför den är intressant! sen har du ju tracer 900 och z1000sx också! en 4a med 95 hk på 650 cc är nog inte så kul


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ducati supersport kollade jag med skulle få ca 75tusen för min inbyte mot en ducati. 70tusen för en vbr650f inbyte
 
Men vad är tanken med att byta hoj?
Nog inget fel på en 650 cbf men den känns lite mellanmjölk om man kommer från en Cbr 1000...
Risken är ju att 650 byts in om ett år, då blir det dyrt... bättre att försöka köpa rätt på en gång. Go for Ducce!
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top