Byta till bredare bakdäck - kawasaki er6n 09

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Tjabba,

Som rubriken lyder, jag vill ha bredare däck. Det finns plats för 15mm bredare på båda sidor. dvs max 30mm..

Idag har jag orginal 160/60ZR17M/C (69W)

Vet någon en fälg model som passar rakt över, ninja?

Jag är införstådd att broms och kugg ska hamna på samma nivå/läge..

/Andy

Det korta svaret blir : Ge fan i det!

Du får säkert in ett 180 bakdäck i svingen, på originalfälg är det ingen hit då du sabbar profilen. Helst skall du därmed byta fälg och då passar alla fälgar mer eller mindre lika uselt. Det är ett betydligt mer omfattande jobb än de flesta inser att passa in en fälg om det skall bli bra. Du skall få till både kedjelinje och bromsskivan samt dessutom få hjulet centrerat i svingen annars har du gjort cykeln sämre än original.

Tänkte förut på samma sak för min Hypermotard. Svaret från de som vet var likadan som ovan...skit i det. Frågan är varför man skulle vilja göra det ? Inte så du får fetare hoj eller så....Finns dock en lösning som fixar det hela. Behåll det vanliga däcket på Er6an och byt till fetare hoj !:tummenupp

Inga problem att kränga på 180 gummi. Gjorde det på fruns ER6f för 2 år sedan. Mönstrade slicks.
Skulle nog vilja säga, tvärt emot vad alla verkar TRO, att hoj faktiskt blev bättre när man kör på marginalerna.
Och absolut inte sämre vid normal körning.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...