Byta till bränslekran med "mindre hål"

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Misshandlade filtret i bränslekranen på min Honda då det satt fast i tanken då jag skulle ha loss det vid rengörning av tanken, ett nytt filter verkar kosta ca 300 kr med frakt på ebay och hittar inget i Sverige men jag kan ju ha missat det.

Hittade då en bränslekran med rätt gäng på tradera för 200 kr med frakt och beställde den då men upptäckte nu att den är för ca 5 mm slang och originalet är för ca 6 mm slang. Testade med en slang jag har hemma och med ett klammer tror jag att jag kan få den tät mot kranen och ändå få på den på förgasaren.

Frågan är då räcket det "mindre hålet" ca 3 mm i diameter i kranen till att förse Honda CB250N motorn med nog soppa?

Eller skall man komplettera originalkranen med dess trasiga filter med ett till filter på slangen?

Vad tror ni, eller har nån ett filter som passar till originalkranen att sälja?

Ganska övertygad om att bägge alternativen fungerar alldeles utmärkt... Kran med filter och tunn slang eller originalkran med inline-filter. CB250 lär väl inte ha några högre krav på bränsletillförsel?

Blir nog originalet och filter hittade några 90 grader vinklade filter som jag köpt på eBay, dom blir nog bra med original kranen. Original kranen blev riktigt fin efter att det fått en omgång med Autosol.

Kommer att tokexplodera i ett moln av eld och aska. Köp orginal. Honda vet bäst.

Kommer att tokexplodera i ett moln av eld och aska. Köp orginal. Honda vet bäst.

Precis! ...och dessutom gäller ju inte garantin längre, när man "byter ut sin Honda bit för bit".

Tekniktrådssvar:

Du bygger ju en caféräser, eller hur?
Då kan du inte ha några hängfilter som syns, det ser ta... ...taffligt ut.

Sätt dit det du ropat hem, det kommer med all säkerhet att fungera för dina behov.
Behåll originalkranen. Skulle du mot förmodan drabbas av något som liknar starvation under körning så byt tillbaka till originalgrejerna med hängfilter för att se om det märks någon skillnad.

Håller mig till original för att undvika tok explosioner med dess följdeffekter och eventuella problem med garantin ;)

Problemet med den nya kranen är att jag inte får slangen att fästa 100% på pipen, skulle nog funka men riken finns ju att det börja läcka och jag känner inte för att chansa då det kommer till bensin. Tunnare slang får jag inte på förgasarna men kan gömma filtret mellan tanken och ramen tack vare den att den har den där fula nerböjningen i bakkant på original tanken.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti