Byta till 2-takts motor i hoj.

FredrikForsberg

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
Yamaha YFZ 750R
Har en 490cc två-takts motor ligger hemma och skulle vilja stoppa den i någon ram lämplig för caféracer bygge.

Är det möjligt att bara byta motor sen åka och besiktiga om nya motorn inte överstiger gamla motorns effekt? och man inte gör några andra ändringar (kapa ram eller så, bara skruva med motorfästen)

Spelar det någon roll om man byter från 4-takt till 2-takt?

Har inte köpt någon ram ännu så om du har en lämplig hoj utan motor ligger hemma så är jag intresserad. gärna liknande CB eller dylikt.

Jag har funderat på att göra samma sak.
Vad jag kan förstå av det jag läst så finns det inget hinder i sig att byta motor till en med mindre effekt och därtill mindre kubik.
Det jag ser som "problemet" i frågan är att man måste registreringsbesiktiga hojen ändå då man bytt motor till en som inte är likvärdig med tidigare.
Det är alltså helt ok att byta ut din trasiga motor mot en likvärdig även kalla utbytesmotor, dvs modell/cc/effekt är den samma etc utan att registreringsbesiktiga hojen. Tror du kan komma undan med lite mer effekt några kubik hit eller dit och eventuellt även annat fabrikat så länge du inte modifierar ramen eller hojen är helfordonsgodkänd.

Att byta till en mindre 2-taksmotor borde inte vara omöjligt på en äldre hoj men du kommer med största sannolikhet bli tvungen att göra en registreringsbesiktning. Någon som vet exakt kan ju svara på om man behöver mäta avgasvärden på hojar om man byter motor. I det fallet skulle jag säga att det är tvärkört med 2-takt modell större om du inte stryper den in absurdum/kör på miljösoppa typ aspen.

Jag tror inte du kan få bättre svar på denna fråga än utav bilprovningen själva :)

Bra svar, Tack!

men inte finns det avgaskrav på hoj? eller har jag missat nått. har då aldrig blivit testad men mina gamla...

På en registrerad hoj så går det inte att byta utan registreringsbesiktning, och som redan har sagts, att få igenom en gammal 490 (är det YZ?) kommer aldrig att gå pga avgasvärden.

Det går inte heller att registrera in äldre endurocyklar som landsvägsmaskiner längre, av samma anledning (avgaskrav).

Avgaskrav vid besiktning har mig veterligen inte funnits på motorcyklar tidigare. Möjligen har det på senare år kommit krav, men jag tvivlar på att utsläppsnivåerna skulle sätta käppar i hjulen vid ett motorbyte.
Ljudkrav finns däremot men det är en helt annan femma.

Det är mig veterligen inte utsläppsnivåerna som stoppar enduromaskiner från att reggas om från enduro till landsväg. Däremot kan det vara problem pga buller, dels från ljuddämparen men även skrammel från motorn även om man korkar igen ljuddämparen (Plus att det oftast inte är värt besväret)

Nej, som jag tolkar det så är det inte helt enkelt att göra ett motorbyte i.o.m. att vi 2008 till fullo ratificierat EU's regler om fordons avgasrening.

Även motorcyklar typgodkänns vid registreringsbesiktningen, även om man inte inte C/O-halten på dom vid kontrollbesiktning. Så vad jag tror, och känner mig ganska säker på, är att man inte kan ändra motortyp utan att göra en ny registreringsbesiktning. Och vad jag har läst mig till så på fordon tagna i trafik efter 92 så måste du ha ett avgasintyg utfärdat för just den motorcykel som det gäller - du måste alltså montera in motorn och låta motorcykeln genomgå ett dyrt och komplicerat test för att få det intyg som krävs. Är den tagen i trafik före 92 så räcker det med ett intyg för den aktuella motormodellen - om det finns för YZ490 är frågan?

Detta gäller fr.o.m. 2008-01-01 som jag förstår det..

Om effekt och vikt överstiger originalmotorns så måste du registrera om den som ombyggt fordon med SFRO och allt vad det innebär, en helt annan femma!

Läs sista sidan i denna pdf:

http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20040029.PDF

MEN, detta är vad jag tror. Det bästa är ju att ringa bilprovningen och begära att bli kopplad till avdelningen för tekniska frågor. Där brukar dom snabbt och lätt kunna redogöra för vad som gäller..

Avgaskrav vid besiktning har mig veterligen inte funnits på motorcyklar tidigare. Möjligen har det på senare år kommit krav, men jag tvivlar på att utsläppsnivåerna skulle sätta käppar i hjulen vid ett motorbyte.
Ljudkrav finns däremot men det är en helt annan femma.

Det är mig veterligen inte utsläppsnivåerna som stoppar enduromaskiner från att reggas om från enduro till landsväg. Däremot kan det vara problem pga buller, dels från ljuddämparen men även skrammel från motorn även om man korkar igen ljuddämparen (Plus att det oftast inte är värt besväret)

Är den tagen i trafik före 92 så räcker det med ett intyg för den aktuella motormodellen - om det finns för YZ490 är frågan?

På bilsidan är det väl så att om den är tagen i trafik före 75 så krävs inget motorintyg. Borde vara samma för MC.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back