Byta tanklock utan originalnyckeln?

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Tjena!
Håller på och kittarom Bettan till banhoj och har köpt på mig lite extra delar till hojen för att ha lite i reserv om det händer något.

Nu till problemet. Hojen är en zx10r -08. Jag har köpt en extra tank från en omkullkörd zx10 som jag tänkte använda istället för originaltanken som jag har. Problemet är att jag inte har någon nyckel till den nya tanken. Hur får jag då bort tanklocket? Det sitter med fem skruv men låser även inne i tanken med hjälp av låste till tanken. Tacksam för svar.

Jag har inget behov av det nya locket/låset, kan använda det som sitter på min originaltank.

Tanke att jag skulle lägga upp en bild oxå men verkar krångligt med iphonen. :) Kanske kan lösa det när jag kommer in till datorn.

Mvh

borra upp låscylindern? blir ju o städa ur tanken efteråt men, är nog enklare att få bort låset än att försöka dyrka upp det

Du borde kunna plocka bort bensinpumpen och gå in underifrån eller så kan skruvmejsel och hammare vara grejen...

Låssmed kanske är det smidigaste. Får kolla det på måndag. Kan iof kolla lite youtube innan om hur man borrar, alltid roligt att lära sig något nytt :)

Är det en vanlig sågtandad nyckel är det enklare att dyrka ett lås än vad de flesta tror ;) har lyckats med 2st och misslyckats med 0 hittills

Bumping eller det lite krångligare sättet?
Försökte med det först men lyckades inte, så fick köra "en pigg i taget" och då gick det :D

Boris sätt är antagligen det snabbaste, men en sats med dyrkar kan du få för under en hundralapp och det är ganska roligt när man lyckas ;) Låssmeden jag frågade ville ha 800:- för att försöka dyrka ett lås, oavsett om han sen fick upp det eller ej.

Finns mängder med videos på youtube om man är intresserad

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka