Byta tändstift

mcbace

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Yamaha R1
Hej, det är så här att jag är ingen mekaniker och tänkte köpa en GSX-R 750 97:a för att ha skoj med osv och har hittat en lågmilare MEN säljaren påstår att den inte startar för att tändstiften är för dåliga och dessutom så vet han inte hur man byter stift och tänkte då höra efter hur man gör här på forumet. Det kan iof vara annat fel men säljaren låter trovärdig och hojen har stått oanvänd i ett par år, soppan är utbytt men tyvärr så startar inte hojen, jag har inte varit och kikat på den ännu så jag vet inga detaljer om den tänder osv.

Det är rätt ovanligt att dåliga stift skulle vara enda orsaken till att den inte startar. Riktigt dåliga stift stör gången så att den går ojämnt men är cykeln heldöd när man försöker starta är det troligen något betydligt dyrare i elsystemet som spökar.

"Trovärdig handlare" Den var bra. :rofl
Han menar att tändstiften slutar funka för att cykeln har stått parkerad???? Skulle inte tro det va.
-97 var sista året med förgasare. Skulle gissa att det handlar om bensin som blivit klister och satt igen lite munstycken.

Det är rätt ovanligt att dåliga stift skulle vara enda orsaken till att den inte startar. Riktigt dåliga stift stör gången så att den går ojämnt men är cykeln heldöd när man försöker starta är det troligen något betydligt dyrare i elsystemet som spökar.

Enl säljaren så är den "död" han nötte ur strömmen på batteriet och måste därför ladda upp batteriet igen. Han säger att hojen har stått ett par år men innan dess gick som en klocka, han har inte kunnat köra pga olika orsaker och i telefon så låter han trovärdig, jag sa att han "måste" få igång den i annat fall så känns det meningslöst att åka 24mil T/R. Tänkte om det är som han säger så kanske det är lätt och går snabbt att byta och att jag kunde hjälpa honom med tips innan jag åker dit men tyvärr så vet inte jag heller hur man gör. Antar att tanken måste skruvas av osv... är det komplicerat?

"Trovärdig handlare" Den var bra. :rofl
Han menar att tändstiften slutar funka för att cykeln har stått parkerad???? Skulle inte tro det va.
-97 var sista året med förgasare. Skulle gissa att det handlar om bensin som blivit klister och satt igen lite munstycken.

Okey... Låter iof inte så farligt illa, borde väl gå att fixa?... eller är det allvarligt?

Last edited:
Enl säljaren så är den "död" han nötte ur strömmen på batteriet och måste därför ladda upp batteriet igen. Han säger att hojen har stått ett par år men innan dess gick som en klocka, han har inte kunnat köra pga olika orsaker och i telefon så låter han trovärdig, jag sa att han "måste" få igång den i annat fall så känns det meningslöst att åka 24mil T/R. Tänkte om det är som han säger så kanske det är lätt och går snabbt att byta och att jag kunde hjälpa honom med tips innan jag åker dit men tyvärr så vet inte jag heller hur man gör. Antar att tanken måste skruvas av osv... är det komplicerat?

Är batteriet det enda som hindrar hojen från att starta är det bara att springa igång den om man orkar :tummenupp

Tanken sitter på 2 skruv i framkant.
Sedan lyfter du den som en motorhuv och en hållare ligger bak i kutsen.

Efter det skall luftburken av. Av är lätt... På är lite pill första gången man gör det. 4 skruv mot förgasarna eller varianten om man vill är öppna luftburken och trockla av gummina därigenom om man inte kommer åt "slangklämmorna".

Pannlampa och långa skruvmejslar... Stjärna...

Sedan ere bara att ha lite korta förlängare med leder på och tändstiftnyckel... 19 tror jag det är. Inte bilstift...

Var försiktig när du drar åt. 18nm har jag för mig men någon får gärna korrigera.

Låter inte rätt dock. Den borda puffa osv oavsett.

Koppla bilbatteri till det mc batteriet. Testa. Är den död tryck in lite startgas i luftintagena. Tänder den då men inte startar äre gammal soppa eller stopp någonstans. Rost i tanken, igensatt filter, skit i förknasarna, nålar som är geggiga osv. Gör rent... Jävla pill men inte svårt.

Kontrollera att bränslepumpen låter när du slår på tändningen. Den hörs tydligt. Kolla även dödaren på högersidan av styret...

Have fun /R

Okey... Låter iof inte så farligt illa, borde väl gå att fixa?... eller är det allvarligt?

Tänkt tanken men konditionen den är det illa ställt med så här på gamla dagar :-)

Hehe... Försökte det på min gamla srad med urdraget batteri.
startgas och hurtig polare. Efter 1 timma i nerförsbackar kom den... Ingen god ide imo.

Last edited:
Tanken sitter på 2 skruv i framkant.
Sedan lyfter du den som en motorhuv och en hållare ligger bak i kutsen.

Efter det skall luftburken av. Av är lätt... På är lite pill första gången man gör det. 4 skruv mot förgasarna eller varianten om man vill är öppna luftburken och trockla av gummina därigenom om man inte kommer åt "slangklämmorna".

Pannlampa och långa skruvmejslar... Stjärna...

Sedan ere bara att ha lite korta förlängare med leder på och tändstiftnyckel... 19 tror jag det är. Inte bilstift...

Var försiktig när du drar åt. 18nm har jag för mig men någon får gärna korrigera.

Låter inte rätt dock. Den borda puffa osv oavsett.

Koppla bilbatteri till det mc batteriet. Testa. Är den död tryck in lite startgas i luftintagena. Tänder den då men inte startar äre gammal soppa eller stopp någonstans. Rost i tanken, igensatt filter, skit i förknasarna, nålar som är geggiga osv. Gör rent... Jävla pill men inte svårt.

Kontrollera att bränslepumpen låter när du slår på tändningen. Den hörs tydligt. Kolla även dödaren på högersidan av styret...

Have fun /R

Hehe... Försökte det på min gamla srad med urdraget batteri.
startgas och hurtig polare. Efter 1 timma i nerförsbackar kom den... Ingen god ide imo.

Tackar och bugar djupt för utförlig beskrivning, det låter pillrigt men har gott om tålamod. Låter som om jag dessutom kan pruta ner hojen regält hähä, han vill ha 30 papp för den.

Tackar och bugar djupt för utförlig beskrivning, det låter pillrigt men har gott om tålamod. Låter som om jag dessutom kan pruta ner hojen regält hähä, han vill ha 30 papp för den.

Cykel som inte startar = minst 5 papp prisavdrag mot övriga marknaden....

Kan vara igensatta munstycken = lite pill en kväll i garaget men också vara CDI/tändspolar= några tusen i material

Cykel som inte startar = minst 5 papp prisavdrag mot övriga marknaden....

Kan vara igensatta munstycken = lite pill en kväll i garaget men också vara CDI/tändspolar= några tusen i material

Agree. Köper du den på vinst och förlust så är min personliga åsikt att 24tusen är den värd om den är i gott skick förövrigt.

Agree. Köper du den på vinst och förlust så är min personliga åsikt att 24tusen är den värd om den är i gott skick förövrigt.

Precis ungefär där jag hade tänkt landa OM affären blir av, Enl killen så är den i riktigt fint skick förrutom ett litet missöde då han råkade tappa hojen och då blev det givetvis några märken på ett par ställen. Sen är det som sagt att den inte startar men det låter inte omöjligt att få liv i den enl de tips jag har fått. Den har bara gått ca 2.500mil

En hoj som har varit svårstartade oavsett om den får för magert eller för fett med bränsle, så blir den sur. Och blir den sur så slår tändstiften igen.
NYA stift är enda lösningen. Man kan om man är snål värma stiften med gasol och väcka liv i dem igen. Men räkna med nya stift.
Risken är att det blir samma fel igen om förgasarna inte fungerar som dom ska.

Observera att: Även om det är gnista på stiftet, så kan det vara kass!
Ett pytte litet överslag i porslinet gör att gnistan slocknat vid komp.

Mats

En hoj som har varit svårstartade oavsett om den får för magert eller för fett med bränsle, så blir den sur. Och blir den sur så slår tändstiften igen.
NYA stift är enda lösningen. Man kan om man är snål värma stiften med gasol och väcka liv i dem igen. Men räkna med nya stift.
Risken är att det blir samma fel igen om förgasarna inte fungerar som dom ska.

Observera att: Även om det är gnista på stiftet, så kan det vara kass!
Ett pytte litet överslag i porslinet gör att gnistan slocknat vid komp.

Mats

Jag är som sagt ingen mekaniker, har knappt skruvat i en mc i mitt liv mer än bytt olja och oljefilter, sist jag skruvade på en 2 hjulig sak var moppen vid 14-15 års åldern och där satt det bara en förgasare... sitter det fler på en mc?

Jag är som sagt ingen mekaniker, har knappt skruvat i en mc i mitt liv mer än bytt olja och oljefilter, sist jag skruvade på en 2 hjulig sak var moppen vid 14-15 års åldern och där satt det bara en förgasare... sitter det fler på en mc?

Japp, i det här fallet sitter det en på varje cylinder. Alltså 4 st. Sitter som Ett paket under tanken.

12ggr av 10 så kleggar förgasare igen när dom står länge..... Ganska ofta!

Jag skulle pruta ordentligt på hojen, eller se till att han fixar den så att den startar. Tycker han att det är för dyrt, så blir det ju dyrt för dig också, samt att du får gå i ovisshet genom att köpa en hoj du inte har "hört/kört".

I mitt fall skulle inte jag krångla på främande ort. Istället prutat :tummenupp

Mats

Last edited:

Har snackat med grabbarna på racerepairs.se och fick tips om olika felkällor SAMT vad man ska tänka på gällande en hoj som har stått oanvänd en längre tid. Packningar, däck, Bromsolja, ihopgeggad förgasare osv osv.... låter svettigt... tur att det är höst och vinter snart samt att man har ett bra meckargarage.

Japp, i det här fallet sitter det en på varje cylinder. Alltså 4 st. Sitter som Ett paket under tanken.

12ggr av 10 så kleggar förgasare igen när dom står länge..... Ganska ofta!

Jag skulle pruta ordentligt på hojen, eller se till att han fixar den så att den startar. Tycker han att det är för dyrt, så blir det ju dyrt för dig också, samt att du får gå i ovisshet genom att köpa en hoj du inte har "hört/kört".

I mitt fall skulle inte jag krångla på främande ort. Istället prutat :tummenupp

Mats

faktiskt så lutar det åt ett regält skambud ELLER hitta en annan hoj, vill gärna ha en GSX-R 750 eller 600, gilllar utseendet och absolut hur den är att köra.

Last edited:
faktiskt så lutar det åt ett regält skambud ELLER hitta en annan hoj, vill gärna ha en GSX-R 750 eller 600, gilllar utseendet och absolut hur den är att köra.

Hur går det? Om du inte skall ha han så kanske du skall ge länken hit till gübben så han kan få igång den ;)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman