Byta tändningslås

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Fick inbrotsförsök på min MC i somras och har kört med den tjuvkopplad ett tag.
Nu har jag inhandlat ett nytt tändningslås men vet ej hur jag ska få av det gamla samt montera dit det nya.
Vad jag har förstått så sitter det 2st skruvar med platt skalle som håller fast låset. hur bär man sig åt för att få dän dom och så undrar jag hur man monterar dit dom på det nya låset sedan. om man kan återandvända samma skruv
Har inte tillgång till så mycket verktyg så jag skulle vara tacksam om man fick råd om hur jag kunde göra detta med lite enklare verktyg.
Det jag funderade på var om man kunde på något vis "slå" ut dom samtidigt som man snurrar ut dom men till ex en slagborr.. vet dock ej vad man kan tänkas ha mot skruven.. ett borr kanske sabbar nåt.. :död ursäckta min okunskap.

Borra eller slipa bort skallarna. Om du måste få bort resterna så tar du det med en kraftig tång. Det nya kan du ju montera med vanliga bult. Annars finns det bultar som man drar åt och som då bryts och lämnar en platt skalle kvar.

Dea skrev:
Borra eller slipa bort skallarna. Om du måste få bort resterna så tar du det med en kraftig tång. Det nya kan du ju montera med vanliga bult. Annars finns det bultar som man drar åt och som då bryts och lämnar en platt skalle kvar.
Skruvarna sitter en bit in och vad jag ser på det nya låset så är dom gängade också. om jag bara borrar bort skallarna hur får jag då ut skruven. förstår inte riktigt hur jag ska komma åt dom med tången och om dom är gängade går dom välinte att dra ut. Jaja..om jag borrar bort skallarna så behöver jag ju inte få ur resten ;) smart tänkte jag inte på. Finns det sådanna skruvar att få tag på sedan med platt skalle och hur bär jag mig åt för att skruva tid dessa .

Plocka bort kronan. Slipa upp ett spår med en vinkelslip i bultskallarna. Försök sen skruva ut dom. Sitter ofta med locktight så det kan vara lite trögt. Lycka till.

Martinus skrev:
Plocka bort kronan. Slipa upp ett spår med en vinkelslip i bultskallarna. Försök sen skruva ut dom. Sitter ofta med locktight så det kan vara lite trögt. Lycka till.
Åh detdär lät schysst..
Vill inte idiotförklara mig men vad är "kronan"..
Är det att föredra att andvända samma skruvar sen till det nya låset? :)

philsson skrev:
Åh detdär lät schysst..
Vill inte idiotförklara mig men vad är "kronan"..
Är det att föredra att andvända samma skruvar sen till det nya låset? :)

Övre styrkronan vilket jag antar att styrlåset sitter i. Köp sen nya bultar.

Martinus skrev:
Övre styrkronan vilket jag antar att styrlåset sitter i. Köp sen nya bultar.
För att få väck bultarna skulle man antingen borra av huvet eller göra ett jack med vinkelslip. men hur bär jag mig åt för att skruva dit dom nya bultarna sen? :confused:

philsson skrev:
För att få väck bultarna skulle man antingen borra av huvet eller göra ett jack med vinkelslip. men hur bär jag mig åt för att skruva dit dom nya bultarna sen? :confused:

Bultarna måste skruvas ut. Lättast då är att slipa ett bra spår på skallen på befintlig bult så att dom kan skruvas ut. För att senare ersättas med nya.

Martinus skrev:
Bultarna måste skruvas ut. Lättast då är att slipa ett bra spår på skallen på befintlig bult så att dom kan skruvas ut. För att senare ersättas med nya.
Och det är rätt då om jag gör det med vinkelslip?.. inga andra verktyg jag kan andvända mig utav för att skapa jacket?..
+ Frågan som jag ställde innan. Hur skruvar jag dit dom nya skruvarna .. är lite :kocko

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...