Byta tändningslås med Honda HISS?

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
As topic.... Nån klåfingrig klåpare försökte tjacka min CBR natten mot påskafton :mad: De börjar med att knäcka styrlåset, vilket också verkar ha fått effekten att tändningslåset pajat (eller om de mulat det separat, är inte så teknisk på sånt), för att sen upptäcka att skivbromslåset hindrat dem från att rulla iväg med den.... idioter.

Well, hur fan gör jag nu? Måste väl byta hela kitet antar jag? Kan vilken MC-firma som helst fixa sånt tror ni, eller måste jag baxa iväg den till nån Honda-verkstad för att fixa det? Kan det funka om man hittar grejer på en mc-skrot eller måste det vara sprillans nytt?
Sura pengar/tid att lägga nu när solen börjar krypa fram och jag är ledig några veckor :huvet
 
En kompis fick samma problem med ohyra på sin honda..
Det ska gå att programera om H.I.S.S. om du bara byter nyckel, men byter du tändningslås så kan du åka på att byta styrboxen också.
Styrbox och tändninslås "hör i hop" på något sätt, nu ska jag inte svära på att det är så på din hoj, polaren va mycket nyare, så gå till/ring närmaste honda handlare så får du säker hjälp..
För polaren sluta det med att han fick köpa box, lås och nyckel, har för mig att notan sluta på 15k...
 
Nycklarna måste vara sprillans nya, aldrig varit i kontakt med annat tändningslås. Har du kvar gammal nyckel så behöver du inte köpa ny cdi-box, och kommer nog undan med ett kit "tändningslås + nycklar", som programmeras om med hjälp av den gamla nyckeln som synkar med cdiboxen.Gissar på ca 5000-6000 kr med materialet och jobbet på aukt.Honda verkstad.
 
Last edited:
Om jag inte minns helt fel kostar hela låssatsen med två nya nycklar ca 6 tusen. Du borde inte behöva byta något annat än låset, iomed att du har nycklarna.
 
kontakta Honda sj. Onödigt att slänga pengar i sjön om du kan byta det sj. Själva jobbet att byta låset är lätt som en plätt men det där tekniska mambojambot har jag ingen aning om.

Snälla skapare, gör dagen tjuvar mer välutbildade så dem fattar att det inte är någon ide att borra i HISS lås, jävla fuckos!
 
Ringen runt tändningslåset är bara en antenn för att avläsa chippet i nyckeln och vidarebefodra koden till ECU. Därmed går det utmärkt att byta styrlås utan att byta ECU. Dessvärre kostar låskistan svin....
 
Väcker liv i den här gamla tråden med en fråga..

Vet någon av er om det bara är att byta Hiss delen runt tändningslåset (antennen) och sen fungerar allt?
Eller måste man registrera sina nycklar mot den nya antennen på något vis?
Hade en klåfingrig herre som tyckte det var smart att bryta sönder min antenn... :huvet

/Stoffe
 
Lyfter tråden lite för att se om det finns någon kunnig kille eller tjej som kan hjälpa

Har haft klåfingriga jävlar på min hojj och de har pajjat hela tändningslåset + sågat lite i själva "omhöljet" HISS´n sitter kvar och är intakt.
Antar att hojjen är värd ca 20k och det känns tungt att skicka in den för en räkning på 15k.

Skulle uppskatta lite vägledning på vad som kan tänkas behövas göras, och ungefärlig kostnad.

Även kablarna som går upp i skälva tändningslåset är bortkapade, men de kanske går att koppla på igen.

photo.jpg
 
Jag skulle strunta i styrlåset och skaffa ett extra skivbromslås i stället.
Kablarna skulle jag dra om till manuell brytare på hemlig plats.
Sedan stoppar man bara in nyckeln med HISS-chippet i det brutna låset.
Flippar switchen och kör iväg. :banana

Oj fn, skivbromslåset oxå. :gnissla

Sedan kan pundarna stå och bryta bäst de vill på det gamla låset.
Vill man vara extra fiffig kan man låta en dummykabelhärva hänga under låset.
Då kan de även få försöka tjuvkoppla via den. :hihi

Och som dubbelbonus kan man koppla en 12volts elstängselgenerator till dito härva! :crash

:hej

/e
 
Jag skulle strunta i styrlåset och skaffa ett extra skivbromslås i stället.
Kablarna skulle jag dra om till manuell brytare på hemlig plats.
Sedan stoppar man bara in nyckeln med HISS-chippet i det brutna låset.
Flippar switchen och kör iväg. :banana

Oj fn, skivbromslåset oxå. :gnissla

Sedan kan pundarna stå och bryta bäst de vill på det gamla låset.
Vill man vara extra fiffig kan man låta en dummykabelhärva hänga under låset.
Då kan de även få försöka tjuvkoppla via den. :hihi

Och som dubbelbonus kan man koppla en 12volts elstängselgenerator till dito härva! :crash

:hej

/e

Hehe, elstängelsgenerator låter roligt :) Men som du ser på bilen så finns inte själva låset kvar, utan de har dragit ur det man sätter i nykeln nu.¨

Menar du att kablarna som går upp under bara behöver kopplas ihop till något som ger dem kontakt med varandra ?

ska jag starta hojjen med en skruvmejsel ellerngt då eller ;P ?
 
Du kopplar kablarna till en strömbrytare.
Vilka som skall vara med ser man på elschemat. (finns att googla fram.)
Strömbrytaren skall ha samma funktion som tändninglåset i läge AV samt PÅ.
(Parkering och andra tjaffslägen struntar man i.)

Kablaget bruka vara rätt så långt, så det finns många sjuka ställen att gömma på.

Nyckelns enda funktion är att den skall vara i närheten av HISS-sensorn.
Så om du kan ordna så att den stannar där när du kör skall det funka.

Sedan kan man ju även flytta sensorn.

Sjukt vore att ha den under sadelklädseln framme vid tanken.
Då kan du ha nyckeln i framfickan på byxorna.

Fast om du ställer dig upp dör motorn. :gnissla

Hoppas det blev lite klarare. :rolleyes:

:hej

/e
 
Du kopplar kablarna till en strömbrytare.
Vilka som skall vara med ser man på elschemat. (finns att googla fram.)
Strömbrytaren skall ha samma funktion som tändninglåset i läge AV samt PÅ.
(Parkering och andra tjaffslägen struntar man i.)

Kablaget bruka vara rätt så långt, så det finns många sjuka ställen att gömma på.

Nyckelns enda funktion är att den skall vara i närheten av HISS-sensorn.
Så om du kan ordna så att den stannar där när du kör skall det funka.

Sedan kan man ju även flytta sensorn.

Sjukt vore att ha den under sadelklädseln framme vid tanken.
Då kan du ha nyckeln i framfickan på byxorna.

Fast om du ställer dig upp dör motorn. :gnissla

Hoppas det blev lite klarare. :rolleyes:

:hej

/e

Ah, det låter ju endå ganska straight forward isf ;) Hur långt ifrån HISS´n kan nyckeln vara ?

Men teoretiskt sätt skulle man bara kunna köpa ett nytt innanmäte och koppla in kablarna igen ?
 
Ah, det låter ju endå ganska straight forward isf ;) Hur långt ifrån HISS´n kan nyckeln vara ?
Jag vet inte, men skulle gissa på max 5-10cm, troligen mindre.

Men teoretiskt sätt skulle man bara kunna köpa ett nytt innanmäte och koppla in kablarna igen ?
Appselut, om man petar in ett nytt lås och skarva ihop kablarna så blirenju som ny! :tummenupp

Tills nästa jojjrajdare gör entré.....:mattias

:hej

/e
 
Mitt tips är att innan du börjar kapa och dona kontrollerar du att hiss verkligen fungerar genom att lägga nyckeln på ringen och sen tjuvkoppla. Så att du undviker att bygga en fin lösning och sen faller det på att HISS antennen är död....
 
ekonomi varianten är att tejpa fast nyckeln på hiss ringen (antennen) och vrida igång tändningen med en mejsel eller dylikt.

För att koda in nya nycklar måste man ha en fungerande nyckel för att byta tändlås. sen kortsluter man kontakten till vevgivaren. Lite pill men det går att göra själv.
 
ekonomi varianten är att tejpa fast nyckeln på hiss ringen (antennen) och vrida igång tändningen med en mejsel eller dylikt.

För att koda in nya nycklar måste man ha en fungerande nyckel för att byta tändlås. sen kortsluter man kontakten till vevgivaren. Lite pill men det går att göra själv.

När jag köpte hojjen så hade förra ägaren pajjat en av sina nyklar och helt enkelt köpt en ny nyckel, slipat den som orginalet och tejpat ihop gamla och nya nyckeln för att på så sätt få HISSen att fungera. Borde kunna göra samma sätt denna gång ?

Om enda funktionen tändningslåset har är att vrida så att kablarna underifrån "kopplas" ihop så borde väll det gå även nu.

Ska även göra som boris säger, tjuvkoppla och kontrollera så att HISSn faktiskt fungerar.

Någon som vet vart man kan hitta ett schema för att veta vilka kablar som ska kopplas med varandra för att "slå igång" tändningen ?
 
Tändlåsets funktion är att vrida på/av tändningen samt aktivera styrlåset. Nyckeln kan bara vara någon cm ifrån antennen till hiss för att fungera. Ett annat alternativ är att köpa ett beg tändningslås och tejpa ihop din nyckel med en från det begagnade tändningslåset. Jag tror inte hojen skulle dö om du tar bort sändaren efter att den har gått in i fuel on läget.
 
929_Tändningslås.JPG

Du kopplar med andra ord ihop Bu/O, R/Bl och R för att 'tjuvkoppla'.

(Färgkoderna fattar man när tittar på kablarna. Blå/orange, Röd/Svart och Röd)

Skall du sedan sätta en brytare kopplar du röd/bat1 på ena sida och de andra två på andra sidan.

:hej

/e
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top