Byta styrlager

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
Håller på att byta styrlager på min cbr -98. Har hela kronan borta men det nedre lagrets innerdel sitter fast på "stången".
Hur får jag bort detta?
Är det bara till att värma eller?
Och i så fall med vad?
Gas eller räcker det med varmluftspistol?

När jag sen sätter dit det nya lagret kan man använda det gamla att knacka med + ett rör som man trär över stången?

jag kör med hammare o någontyp av grövre skruvmejsel

Värm med gasol eller värmepistol (länge med sådan) på ringen (inte på stången). Då kommer ringen expandera nån tusendel och göra det lättare att få av den.

Banken av ringen genom att använda hammare och en kil.

Ta vinkelslipen och slipa ner lagerbanan på ETT ställe, men inte riktigt igenom. Det kan gärna vara 1 mm gods kvar. En dorn och ett hamarslag så spricker lagerbanan och man kan nästan ta bort den för hand. Men var försiktig så du inte slipat fel.

Tackar för svaren
Men det största problemet är ju att få upp lagerbanan den lilla biten så man kommer in med en kil eller liknande. Men med lite jävla anammar så :mad:

#78# skrev:
Håller på att byta styrlager på min cbr -98. Har hela kronan borta men det nedre lagrets innerdel sitter fast på "stången".
Hur får jag bort detta?
Är det bara till att värma eller?
Och i så fall med vad?
Gas eller räcker det med varmluftspistol?

När jag sen sätter dit det nya lagret kan man använda det gamla att knacka med + ett rör som man trär över stången?

Värm helst med gas och bara på en punkt på ringen. Det räcker för att den ska expandera och tappa greppet.
Om du värmer länge, t ex med värmepistol, blir stången också varm och du får inte den tempskillnad på delarna som du vill ha.

Knacka underifrån med en huggmejsel, eller om du inte kommer åt, i springan mellan krona och lagerring. Var försiktig så att du inte stukar kronan. Kolla innan du sätter dit den nya ringen och fila om det behövs.

Fråga nr 2
Är det samma ska som gäller vid byte av hjullager? Alltså värmning. Knackar man "igenom" fälgen så kommer ju bara lagret att dela sig och den yttre ringen sitter fast ändå.

Edit: Jag hittade infon jag sökte genom att "söka"

Last edited:
#78# skrev:
Fråga nr 2
Är det samma ska som gäller vid byte av hjullager? Alltså värmning. Knackar man "igenom" fälgen så kommer ju bara lagret att dela sig och den yttre ringen sitter fast ändå.

Edit: Jag hittade infon jag sökte genom att "söka"

Nej, lagret lär inte dela sig om det är ett sfäriskt, rull- eller spårkullager.
Om man inte ska använda ett lager igen kan man slå på både på ytter- och inner-ring, det kvittar.

Var alltid mer försiktig om du värmer på delar som ska återanvändas, t ex hjulnavet i detta fallet. Kombinationen hög värme och mekanisk belastning kan deformera delarna.

Hjullagerna är bort nu. Va ju en enkel sak. Tog väl ca 2min på framhjulet och 3 bak. Har ej tillgång till något att värma med nu så styrlagret får väl vänta då.. :(

Edit: Jag gav mig faan på att jag skulle prova styrlagret också utan värme. Och det gick det också. Förvånansvärt enkelt faktsikt. Tog tipest ang en kil, och tog min nya fina spårmejsel och testade. Mejlseln gick ju åt He###e.

Alltid roligast att klara saker själv.....(eller med hjälp av sh)
Egna händer i alla fall :)

Last edited:
Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8