Byta styrlager - verktyg

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Söker tips kring vad för verktyg som kan vara värda att inskaffa för styrlagerbyte. Vad finns det för enkla knep att utnyttja?

Har inte gjort det här tidigare och min efterforskning har bestått av en youtube-video av byte på en cross men jag tror jag förstått principen då.
Vad jag förstått vill man även byta sätena samtidigt. Räcker det att leta reda på någon bit av stång för att knacka bort lite försiktigt?
Sen verkar det nedre lagret vara knepigt att få på och av.

Har inget emot att spendera samma summa på verktyg som det skulle kosta att lämna in hojen. Någon som har en uppskattning på vad ett sånt här arbete kan gå på?
 
Ha själv ringa erfarenhet av byte lagerskålar. Kolla först om det är nödvängit. Om det röcker att byta lagren för att få det att fungera korrekt..
 
Ha själv ringa erfarenhet av byte lagerskålar. Kolla först om det är nödvängit. Om det röcker att byta lagren för att få det att fungera korrekt..

Jag tänker att om jag ändå har tagit isär allt och är där så är det väl lika bra. Även om det känns bra efter nya lager kan de väl slitas snabbare med dåliga säten?
 
Jag har bytt lagersäten med vanliga handverktyg. Det är olika om man kan komma åt inifrån och knacka ut dom, går alltså inte på alla hojar. Jag har lyckats genom att driva in en skruvmejsel mellan godset och sätet. Har du tillgång till svets är det dock ganska enkelt, bara lägg en loppa i lagerskålen så brukar det lossna direkt.

Det kostar en del då man måste ta bort hela gaffeln. Och även kåpor, styren och allt. Det är inget svårt jobb egentligen så bättre att spara dom pengarna.
 
Jag förutsätter att det är koniska rullager på din hoj.
I så fall ingår ju lagersäten när du köper nya lager, det är det som är ett komplett lager. Och givetvis byter man lagersäten om man ändå river allting.

Precis som 'Killawife' säger; en migsvetsloppa på lagersätet och det trillar ur av sig självt.
Det går ofta utmärkt att med vanlig hammare, ett långt dorn el liknande samt värmepistol, knacka ur sätet.
Värm även innan montering så sliter du inte lika mycket på materialet där sätet sitter i styrhuvudet.

Bild på undre sätet i styrhuvudet. Finns säkert de som kommer säga ' Va? Bytte du inte det där?! Det är ju dåligt ju...!'
Well, det är en landsvägshoj (inte en cross där det nöts som satan) och inte det minsta ojämnhet kunde jag känna med mitt känsligaste finger, så jag bytte Inte lager/säten. 5460 mil på en KTM 990 SMt 2010.

Styrlager.jpg

/H
 
Jag har bytt två gånger, och du klarar det inte utan verktyg. Att inte byta ytterringen i lagren när man håller på, är enligt min åsikt rent nonsens på en hoj av din storlek. (Tog själv en genväg när jag bytte framgaffel och behöll ytterringarna, vilket jag fick ångra då lagret inte fungerade felfritt.) Ytterringarna är faktiskt lättast att slå ur med hjälp av ett dorn. Likaså kan man med viss möda slå loss det undre lagret från stolpen. Det som är svårast är att få tillbaka nya lagrets ytterringar i styrhuvudet. Likaså att pressa på det nedre lagret på stolpen. Där behöver du verktyg.

Dock kan man faktiskt tillverka verktygen själv. För att pressa in delarna i styrhuvudet gör du ett verktyg av en gängstång, samt KRAFTIGA brickor. Det kommer att gå trögt att få in ringarna i sätena, så det måste vara kraftiga grejor. För det nedre lagret behöver du ett rör som precis går över stolpen, så att du pessar på lagrets innerring. Sen slår man ner lagret bara.
 
Lägg stolpen i frysen ett par timmar och värm lagerbanan med varmluftspistol så trillar det på plats:tummenupp
 
Har tyvärr ingen svets.

Ska fundera på hur mycket jag vill försöka trixa med egna don och verktyg.
Har bara hittat några verktyg på ebay, finns det några bra att få tag i hemlandet till bra pris så tar jag gärna emot tips.

Ska se vad som behöver göras för att komma åt allt, vore trevligt att inte behöva ta loss fronten, har försökt det någon gång utan någon vidare tur.
 
Om du pressar in lagerbanorna med gängstång och brickor så kan de fattas några mm innan de bottnar, brickorna tar ramröret. Du kan dona in de sista men ta då ett mjukare material än lagerbanan typ mässingstång funkar bra.
 
Ok läste nu att det troligtvis gäller en 1982 årsm. Bra att byta.

Vet inte om du tryckte fel men en 1992 är det. Sen blev det även uppmärksammat på besiktningen att det kärvas lite. Han var snäll och satte det bara som "Bra att veta" men när jag själv kände så tycker jag att det ska bytas.
 
Om du pressar in lagerbanorna med gängstång och brickor så kan de fattas några mm innan de bottnar, brickorna tar ramröret. Du kan dona in de sista men ta då ett mjukare material än lagerbanan typ mässingstång funkar bra.

Stämmer bra det.:tummenupp Man kan ta de gamla ringarna att pressa den sista biten. Man behöver bara slitsa dom så dom inte fastnar kvar i styrhuvudet.
 
Byte av styrlager på Sprint RS.
Ovre lagret vanligt kullager.
Nedre lagret koniskt rullager.
För att få loss övre lagret: Ett lagom bordsben nerifrån och några hammarslag.
För att få loss nedre lagret yttre lagerbana: Skruvmejsel och hammare, knacka växelvis i de två jacken i styrhuvudet.
För att få loss inre lagerbanan nertill: Förlängd avdragare. Biltema 19-1129.
Förlängd med Patentbandremsor 6 hål långa 19-3802 Jag ersatte de 6 original bitarna
med 24 bitar Patentbandremsor får att kunna når nertill på styrstammen med stöd mot styrstammen längst upp. Stöd= Platskopp + två mynt + gammal pokal över mynten.
Fick slipa ner och korta ner klorna på avdragaren för de var för grova och onödigt långa som original.

För att hålla ihopklorna med fäste i rullhållaren / rullarna på inre lagret använde jag slangklämma.
Idealet är 3 sammankopplade slangklämmor om man har avdragare med 3 klor. Lättast får dem dra jämt då.
Och så 5-56.
Det tog väl två dagar med 5-56 innan jag fick loss det.

Montage:
Knacka nedre ringen på plats i styrstammen försiktigt med hammare.
Till slut hade jag två 5 mm tjocka stålplåtar med ett 12mm hål igenom nere och två 5 mm tjocka stålplåtar med ett 12mm hål igenom uppe drog ihop med 12mm gångad stång 19-3809 och drog ihop det med förlängningsmutter 19-518
På slutet använde jag gamla lagret för att trycka in det nya lagret sista biten.
På samma sätt nya lagret upptill tryckt in med gamla lagret.

För att få nya nedre lagret på plats på styrstången, ett passande rör från en gammal dammsugare.

Men iden kyla styrstången i frysen och värma lagret köper jag direkt.
Det var jobbigt, trots mycket fett för att underlätta få nedre lagret på plats.

Skulle jag göra om det hade jag valt 16mm gängad stång........

Ja och så har jag
Abba Super Bike Stand
med
Front Lift Arm
https://abbastands.co.uk/
för att hålla framhjulet i luften.
En nackdel med Abba Super Bike Stand är att bara en liten M8 klämskruv hindra de två sidorna att kasa isär.
Så det har det gjort för mig och då "tappar man" hojen.
Så jag rekommenderar att backa upp klämskruven med tex
Spännband 34-270. Har själv borrat och gängat hål för M8 skruv , ett gängat hål för sprint RS och ett gängat hål för GSX1300R för att hindra att tappa hojen.
Hålen sitter utanför den rörliga biten och jag har en insexskruv som stopp.
Men spännband borde ge samma skydd.
Glad jag började tappa Sprint RS, inte GSX1300R...., liiite tyngre.
Innan jag gjorde hålen för skruv.
 
Last edited:
Ett jobb som tar tid, blir nog dyrt om en verkstad skall göra det.
Men det är bara att fråga vad det kostar.
Om du skall köpa verktyg avsedda för detta jobb kostar dessa 3500-4000kr.
Men det går med vanliga verktyg, det svåraste momentet är att få bort nedre lagrets innerring.
Men en Morakniv, Huggmejsel och Dorn löser detta.
Värm sedan det nya lagret i ugn eller kyl styrstolpen, så går det lättare att montera.
Det finns filmer på Youtube som visar hela jobbet.
Fuska inte med att byta ut några delar som någon skriver, byt kompletta lager!
 
Mina verktyg, Avdragare Nedre Inner Lager och Press verktyg Styrlager
OBS Börjar lagret tippa # under pressning, knacka med hammare på Pressverktyget på den sidan av lagret som "ligger efter".
Jag stabiliserade pressplåten genom M12 muttrar på undersidan och Förlängningsmutter
på Ovansidan.
Förlängningsmutter för att minska belastningen på gängorna, har fler gängor än mutter.
Plåtarna i Pressverktyget kommer från två Stolpskor
Biltema 87-886 avkapade med Vinkelslip.
Andra verktyg jag har
Skruvstäd på en Arbetsskiva
Borrmaskin
Borrmaskinstativ ,
INTE toppen men lika bra / rikkligt / kass som bänkborrmaskiner för 3 ggr priset
https://www.jula.se/catalog/verktyg...orrmaskinstativ-med-maskinskruvstycke-050013/

Till sist, väljer du en 3-armad avdragare, använd 3 ihopskarvade slangklämmor för att spänna ihop klorna. Blir lättare få klorna jämt runt lagret då.
Med två slangklämmor var det jobbigt .....
Och glöm inte WD-40, 5-56 eller Biltema 36-4530 Multispray X4 på nedre innerlagret.
För att få det att släppa......, tog för mig 2 dagar.....

# Det är för att minska risken för att lagret tippar under pressning som jag valt M16 gängstång
om jag skulle börja om. Men det gick ju med M12.....
 

Bifogat

  • AvdragareNedreInnerLager.jpg
    AvdragareNedreInnerLager.jpg
    55.7 KB · Visningar: 92
  • CutDownKlo.jpg
    CutDownKlo.jpg
    148 KB · Visningar: 65
  • PressVerktygStyrlager2.jpg
    PressVerktygStyrlager2.jpg
    250.8 KB · Visningar: 115
Last edited:
Oavsett vilket "lager" man ska demontera/montera så använder jag alltid mig av två fysikaliska fakta:
Om jag ska "krympa" nånting: Använder jag "KYLA."
Om jag ska "VIDGA" nånting: Använder jag "VÄRME."

Fungerar varje gång och orsakar "minst" skada på andra detaljer.
/K
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top