Byta styrkrona - varför?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Byta styrkrona?

Vad är skälet till att man byter styrkrona på SF? ÄR det bara en utseendesak eller vinner man något mer på det?

Last edited:
Vad är skälet till att man byter styrkrona på SF? ÄR det bara en utseendesak eller vinner man något mer på det?

Det är väl bla för att kunna montera vanliga risers med överfall, så att konventionellt styre kan användas istället för clip-on.

Mvh
/J

Det är väl bla för att kunna montera vanliga risers med överfall, så att konventionellt styre kan användas istället för clip-on.

Mvh
/J

Som J säger, fast det finns även den anledningen att man vill få bättre hållbarhet i styrkronan som man inte får om man fäster raisers i en orginalkrona, oavsett om man förstärker. Sen så kan man ju tänka att det blir snyggare också.

Som J säger, fast det finns även den anledningen att man vill få bättre hållbarhet i styrkronan som man inte får om man fäster raisers i en orginalkrona, oavsett om man förstärker. Sen så kan man ju tänka att det blir snyggare också.
Ok, jag förstår. Utsätts kronan för påfrestningar när man landar hårt efter bakhjuls-huliganism och sånt, eller är det för att en borrad originalkrona inte klarar en vurpa?

Hur ser en bra krona till en fajter ut? Är det på bilderna nåt man vill montera på sin hoj?

Bifogat

• Styrkrona upptill.jpg
    Styrkrona upptill.jpg
    15.9 KB · Visningar: 148
  • Styrkrona profil.jpg
    Styrkrona profil.jpg
    45.2 KB · Visningar: 244
Ok, jag förstår. Utsätts kronan för påfrestningar när man landar hårt efter bakhjuls-huliganism och sånt, eller är det för att en borrad originalkrona inte klarar en vurpa?

Hur ser en bra krona till en fajter ut? Är det på bilderna nåt man vill montera på sin hoj?

cool..lite överdesignad :va måste nog byta undre krona då oså :)

cool..lite överdesignad :va måste nog byta undre krona då oså :)
Byta undre också, varför det :va

Det som ser överdesignat ut är undersidan, där man fräst för att spara vikt. De är helt släta upptill. Eller tänkte du på eloxeringen?

Skälet till min fråga är att vi (NGC Racing) blivit tillfrågade om vi vill ta in de styrkronorna. Men ingen av oss har någon aning om streetighters och vilka krav ni ställer, vad ni är ute efter etc. Så jag pejlar av lite om ni tycker om de verkar vettiga. Företaget som tillverkar dem tar gärna fram måttanpassade kronor.

Verkar de vettiga, är de skit, är de snygga, fula, överarbetade whatever. Kommentera gärna.

Här är en bild till.

Bifogat

• Styrkrona med styrstång.jpg
    Styrkrona med styrstång.jpg
    23.3 KB · Visningar: 231

Det som ser överdesignat ut är undersidan, där man fräst för att spara vikt. De är helt släta upptill. Eller tänkte du på eloxeringen?

Skälet till min fråga är att vi (NGC Racing) blivit tillfrågade om vi vill ta in de styrkronorna. Men ingen av oss har någon aning om streetighters och vilka krav ni ställer, vad ni är ute efter etc. Så jag pejlar av lite om ni tycker om de verkar vettiga. Företaget som tillverkar dem tar gärna fram måttanpassade kronor.

Verkar de vettiga, är de skit, är de snygga, fula, överarbetade whatever. Kommentera gärna.

Här är en bild till.

dom e ascoola..
men där ska sitta flera insex på rad bla..
eloxerad + grymma..
det är oftast inte en orginal undre krona..den syns nästan lika mycket.. iaf från sidorna.
dom passar nog inte ihop..
men visst, är dom inte allt för dyra går dom säkert som smör i solsken ändå. :)

dom e ascoola..
men där ska sitta flera insex på rad bla..
eloxerad + grymma..
det är oftast inte en orginal undre krona..den syns nästan lika mycket.. iaf från sidorna.
dom passar nog inte ihop..
men visst, är dom inte allt för dyra går dom säkert som smör i solsken ändå. :)
Jaha, syns den undre kronan lika väl så är det kanske inte så bra. Underkronorna är inte gjorda för att synas så de ser ofta rejält billiga ut :näsblod

Priset har vi inte alls diskuterat än. Men ska vi överväga att ta in dem så ska det vara bra pris på dem. Ajja, kommentera gärna på så får vi se.

Ja släng upp en lista med vilka modeller dom har till, samt priser.
Vilket företag är det ?
Vi har varken modelllista eller priser ännu. Ska försöka få dem i veckan. Företaget är ett mycket litet företag som är helt okänt här. Om vi tar in dem i sortimentet så säljer vi dem under eget varumärke (dvs NGC Racing).

Kan förresten tillägga att materialet i dem är alu 7075 ("flygplansaluminium").

Last edited:
Detta är en styrkrona till motard/cross/enduro. Kostar ca 3500 SEK

Anodiserade min styrkrona förra veckan...

[EDIT] Hittade en bättre bild över min styrkrona. Om ni skall fräsa dessa är jag helt klart intresserad, är bra att ha på hyllan...

Bifogat

• Styrkrona profil.jpg
    Styrkrona profil.jpg
    45.2 KB · Visningar: 180
  • DSC03095.jpg
    DSC03095.jpg
    118.2 KB · Visningar: 183
  • DSC03097.jpg
    DSC03097.jpg
    115.6 KB · Visningar: 137
Last edited:
Skulle det i sådanna fall ingå risers med kronan ?
Tja, det får man nästan förutsätta eftersom det antagligen är specialmått. Vi har inte frågat eftersom vi inte visste att styret är en viktig sak.

Detta är en styrkrona till motard/cross/enduro. Kostar ca 3500 SEK

Anodiserade min styrkrona förra veckan...
Ok, jag vet att de har styrkronor till motarder. Är det bara styrkronan på bilden som ksotar 3 500 kr eller är det hela kittet?

Last edited:
Hela kittet. Ser nu i prislistan att hela kittet inkl axel och lager går på 3033 SEK

Här är en bild till.

Jag är intresserad av en styrkrona till en Speed triple -06 halvmattsvart eller guld. Beror ju givetvis på priset.

Last edited:

en del som bygger fightrar är lite tveksamma till att det håller med en borrad orginalkrona, man kanske inte vill förstöra den om man ska bygga tillbaka ?
andra byter för utseende. :gnissla

Jag är intresserad av en styrkrona till en Speed triple -06 halvmattsvart eller guld. Beror ju givetvis på priset.
Jag ska försöka få fram mer info under veckan. Om jag fattat det rätt kan man få dem eloxerade i ett antal olika färger. Kul att ni gillar bilderna. Hoppas vi kan få priser som gör det värt att ta in dem i sortimentet.

en del som bygger fightrar är lite tveksamma till att det håller med en borrad orginalkrona, man kanske inte vill förstöra den om man ska bygga tillbaka ?
andra byter för utseende. :gnissla
Oki, inga direkt konstiga skäl alltså. Skulle man ju kunnat räkna ut men frågar man inte får man inte veta.

En fråga till bara. Är det bra att sätta på en riktigt stark krona på hojen? Jag förmodar att originaldelarna är dimensionerade i proportion till varandra, och vad händer när kör in i något med en krona som är duktigt mycket starkare än originalet? Finns det inte risk att man kvaddar styrhuvudet då, dvs får skrota ramen?

Last edited:
Är man väldigt orolig över en svag orginalkrona så får man väl sätta på ett crosstyre i järn/stål. Böjs så fort man tittar på det.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back