Byta styre på Yamaha FZ1

Pettas

Petter
Gick med
18 Apr 2006
Hoj
2006, Yamaha FZ1
Köpte ett fatbarstyre och fäste till det för att montera på min FZ1. Märkte när jag fått dit styret att all el, bromsslang, kopplingswire och gaswire var för korta och inte räckte fram till där dom skulle sitta. Är det nån som haft samma problem?
Vad göra?

Finns väl bara en åtgärd? Byta till längre slangar sladdar och wairar(stavning.:va.)

Skit! Jag som bara skulle byta styre lite snabbt. Nu verkar det ju dessutom bli en dyr och komplicerad historia.
Nån som vet om det finns färdiga "kit" att köpa nånstans med allt som behövs för att byta till ett lite högre och lite bredare styre? Det borde ju vara ett vanligt problem med tanke på t.ex. hur många sporthojjar som byggs om till streetfighters.

Skumt. På min räckte allt när ja böt styre. Fick iofs ändra fästet till bromsslangen som sitter under den nedre styrkronan. Vann några extra cm på det. Du kan inte gena med wirar och el på nått sätt? Tror man kan dra om elen en kortare väg under tanken men är inte riktigt säker.

Nej tyvärr går det inte gena nånstans under tanken mer än jag redan gjort med koppling, gaswire eller el och bromsen går ju redan raka vägen. Jag får väl sätta tillbaka gamla styret och fylla spargrisen lite mer eller skita i att få på det styre jag ville ha.

Skumt att det funkade på din hojj utan större problem. Vad har du för årsmodell? Min är en 06a (den dom lättade 150gram genom att sätta exakt längd på alla wirar och el till reglagen)

Jag köpte ett Superduke-styre plus säten från KTM till min gammel-fazer.
Kompletterade med styrvikter för Superduke också.

Inte exakt som din men kanske ett tips på vägen?
Jag körde med ett crosstyre först men det så brett att det kändes som att köra vattenbuffel, jag fick kramp mellan skulderbladen ibland.

Jag kan mäta saker om du fjäskar.
Bredden är i princip samma som original men handtagen sitter typ 10 cm lägre.
Fick borra ett hål för gasrullen vill jag minnas men det mätte jag upp ifrån det gamla styret.

Nej tyvärr går det inte gena nånstans under tanken mer än jag redan gjort med koppling, gaswire eller el och bromsen går ju redan raka vägen. Jag får väl sätta tillbaka gamla styret och fylla spargrisen lite mer eller skita i att få på det styre jag ville ha.

Skumt att det funkade på din hojj utan större problem. Vad har du för årsmodell? Min är en 06a (den dom lättade 150gram genom att sätta exakt längd på alla wirar och el till reglagen)

Jag har en 07:a. Det brukar ju iofs finnas 2 olika höjder på styrena. Jag skaffade det som var modellen lägre. Min bromsslang hade aldrig räckt om jag köpt det högre. Kanske kan var det som är felet för dig:va

Om någon vill sälja sitt FZ1 styre är jag intresserad!
Det är till FZ1 halvkåpa modellen, inte den nakna.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...