Byta styrdämpare på K7:a?

• Thread starter Thread starter Robz
  • Start date Start date

Robz

Guest
Ligger nära att skaffa en K7:a nu, därav denna fråga;

Ser att den har en "elektronisk" styrdämpare.
Någon som har erfarenhet av kvallen på denna?
Bör man byta till en Öhlinare?
(Har fått ett hyggligt pris på en ny K7:a inkluderat med dämparbyte)

Tävlar inte, men lägger nog 80% av mina mil på bana...

jadu har INTE haft prob med min. den ska nog palla att köra bana har inte hunnit ut själv o prova bana.
"Har fått ett hyggligt pris på en ny K7:a inkluderat med dämparbyte"
vad menar du nu tänker du byta nu till öhlins eller?

jadu har INTE haft prob med min. den ska nog palla att köra bana har inte hunnit ut själv o prova bana.
"Har fått ett hyggligt pris på en ny K7:a inkluderat med dämparbyte"
vad menar du nu tänker du byta nu till öhlins eller?

Ja, tanken var att jag skulle ha på en Öhlinare från början (hade en TL1000 för några år sedan som dog, heeelt pga dess original styrdämpare :rolleyes: )...

Men jag har bestämt mig nu - testar original först o byter ev. sedan. Probzet är väl bara att om man inser att dämparen är skit, så är det försent.

Superbike byter tydligen sina, men det kan ju också mer handla om spons än om reelt behov.

Ja, tanken var att jag skulle ha på en Öhlinare från början (hade en TL1000 för några år sedan som dog, heeelt pga dess original styrdämpare :rolleyes: )...

Men jag har bestämt mig nu - testar original först o byter ev. sedan. Probzet är väl bara att om man inser att dämparen är skit, så är det försent.

Superbike byter tydligen sina, men det kan ju också mer handla om spons än om reelt behov.

Än så länge har jag aldrig stött på en massproducerad cykel där original styrdämpare har fungerat tillfredställande för raceåka och utsikterna för att K7 blir den första är väl inte direkt jättegoda.

Styrdämparen är nog det minsta problemet på K7:an, problem med packboxar i gaffeln samt att få fjädringen att lira optimalt på bana har varit akilleshälen, men för en moderat gatåkare som Robz så funkar orginalinställningarna utan problem.

Än så länge har jag aldrig stött på en massproducerad cykel där original styrdämpare har fungerat tillfredställande för raceåka och utsikterna för att K7 blir den första är väl inte direkt jättegoda.

OK - då satsar jag på en Öhlinare direkt :tummenupp

EDIT:
Styrdämparen är nog det minsta problemet på K7:an, problem med packboxar i gaffeln samt att få fjädringen att lira optimalt på bana har varit akilleshälen, men för en moderat gatåkare som Robz så funkar orginalinställningarna utan problem.

"Moderat gatåkare" :mad: Rena skällsordet!
...har för mig du själv lagt upp en rulle på när du får "loppa på stiften" när du inte hänger med "Lustgas Millen" :D

Last edited:

EDIT:

"Moderat gatåkare" :mad: Rena skällsordet!
...har för mig du själv lagt upp en rulle på när du får "loppa på stiften" när du inte hänger med "Lustgas Millen" :D
Nyare Mille VS antik slutkörd Gixxer 1100, men till våren ska jag ge dig och din K7:a en match med min R-1000 räcer om du vågar, glöm inte att klä på fulkåpor innan matchen.

:D

hello

har skaffat mej en k7:a nu.. några frågor, vart får man tag i kat.ersättaren? lr bygger man en egen? har även en öhlins styrdämpare från min k5:a kvar..men vad säger elektroiniken om man kopplar ur orginalet?? sitter ju helt nya youisi system på åxå men är mer sugen på ett enkelt system..tacksamm försvar =)

har skaffat mej en k7:a nu.. några frågor, vart får man tag i kat.ersättaren? lr bygger man en egen? har även en öhlins styrdämpare från min k5:a kvar..men vad säger elektroiniken om man kopplar ur orginalet?? sitter ju helt nya youisi system på åxå men är mer sugen på ett enkelt system..tacksamm försvar =)

:backontop
nedå svarar så gott ja kan katersättare finns där man köper system där du även kan köpa enkelt system hehe.
elektroniken säger nog ingenting om du kopplar ur eller:va .om du inte får bra svar snacka me närmaste suzukidealer.

Så här säger dom på "Gixxer.com" Mycket bra sida för oss med GSXR-hojar.:tummenupp

"if you install an ohlins then remember you need to unbolt the solenoid off the oem damper and leave it plugged in and zip tie it out of the way. To keep from setting off the ecu."

Ligger nära att skaffa en K7:a nu, därav denna fråga;

Ser att den har en "elektronisk" styrdämpare.
Någon som har erfarenhet av kvallen på denna?
Bör man byta till en Öhlinare?
(Har fått ett hyggligt pris på en ny K7:a inkluderat med dämparbyte)

Tävlar inte, men lägger nog 80% av mina mil på bana...

En K7 kan du ju inte köra BOTT med :7peta

Klart du inte ska ha Öhlins, du ska ha en Wilbers :fatta! :D

Lugna dig lite! Jag har, pga av att jag fick fel längd på dämparen samt att Jocke har varit omöjlig att få tag på, kört med Hondas elektroniska originaldämpare. På Anderstorp så var jag på väg in i räcket på start/mål pga mitt livs styrvobbel, men senare på året så hade jag inga problem med det. Visst vobblade det lite, men inte så att det störde. Testa först med original. Du kommer ju första gångerna ändå inte att ladda så pass att du skulle åka av pga ett styrvobbel...

Lugna dig lite! Jag har, pga av att jag fick fel längd på dämparen samt att Jocke har varit omöjlig att få tag på, kört med Hondas elektroniska originaldämpare. På Anderstorp så var jag på väg in i räcket på start/mål pga mitt livs styrvobbel, men senare på året så hade jag inga problem med det. Visst vobblade det lite, men inte så att det störde. Testa först med original. Du kommer ju första gångerna ändå inte att ladda så pass att du skulle åka av pga ett styrvobbel...
låna tråden lite larmar cbren om man kopplar ur orginal styrdämparen? tänkte byta på min 1000rr

låna tråden lite larmar cbren om man kopplar ur orginal styrdämparen? tänkte byta på min 1000rr

Jag hade samtidigt annat urkopplat så jag vet inte om den säger ifrån på enbart styrdämparen, men det är ju bara att dra ur kontakten och testa.

Jag har en helt ny Öhlinare i kartong liggande om du bestämmer dig för köp. 3500:- med klammer och skruv för infästning på originalplats.

Jag har en helt ny Öhlinare i kartong liggande om du bestämmer dig för köp. 3500:- med klammer och skruv för infästning på originalplats.

Jag orkade inte vela längre - den är beställd och inklusive montering: 3350:-

Som på TL:en - den fungerade ett antal gånger, men när det sket sig, så var det för sent att testa om en Öhlinare hade varit bättre :gnissla

Jag orkade inte vela längre - den är beställd och inklusive montering: 3350:-

Som på TL:en - den fungerade ett antal gånger, men när det sket sig, så var det för sent att testa om en Öhlinare hade varit bättre :gnissla

tror knappast du blir missnöjd, öhlins är bra!

vart får ni tag på öhlins styrrdämpare för de pengarna?

lånar tråden lite om de går bra.
har en k5a med orginal dämpare, men funderar på att byta till tjockare olja i den eller en öhlinare.
klarar man sig på tjockare olja?
elelr är de byte som gäller?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...