byta styrbult

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Hoj
Ingen just nu
Hallå, tänkte montera en USD gaffel på min gamla kawa. Men styrbulten på USD gaffeln är på tok för stor och jag undrar då om det går att få ur den, har sett vissa som gjort så förut men hittade inget om det nu. Om det ens går på denna gaffel. Hur gör man? Bara knacka ur den åt något håll eller måste man pressa med press? :va

Tack på förhand! :gnissla

Är det ingen som har provat att byta den? Menar alltså steering stem som det heter på engelska ( Axeln som går mellan kronorna genom ramen) Själva stemen är ju av plåt och nedre kronan av aluminium. Har frågat runt lite bland folk jag känner idag och dom säger att det går att pressa ur den på crossar och cyklar (känner ingen förutom mig själv som kör sporthoj :huvet)

Går jättebra att pressa ur och pressa i sålänge det är samma diameter på styrstammen, annars kan man tillverka hylsor och pressa i. Kör själv med ZX10 nedre krona samt zx6 styrstam.

OCh ja den måste pressas då den sitter väldigt bra!

Går jättebra att pressa ur och pressa i sålänge det är samma diameter på styrstammen, annars kan man tillverka hylsor och pressa i. Kör själv med ZX10 nedre krona samt zx6 styrstam.

OCh ja den måste pressas då den sitter väldigt bra!

Okej, tack! Ja tänkte fixa hylsor så jag får i styrstammen som sitter på min original gaffel i USD:n :)

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”