Byta stift på FZR1000

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Hjälpte en kompis att byta stift på hans FZR1000 87/88 igår, gick som vanligt inget bra. Hur vi än gör så får vi inte på hylsan på stiftet, vi försökte med en vanlig 16mm stifthylsa men den kommer aldrig ner över stiftet! Måste hylsan vara extremt tunnväggig för att passa? Antar att det är 16mm på en sån?! Tacksam för svar...

Stift

Hade en Yamaha FZ 750 -87... Var tvungen att gå på hylsan med en vinkelslip för hålet var för trångt med en vanlig...

Säkert samma syndrom hos storebror??

Har ni köpt de stift som är rekommenderat så kan ni enkelt kolla om det 16mm, jag har dock ett svagt minne av att de jag använde var 18mm... :va

Prova, för de där hylsorna är rätt billiga har jag för mig... :tummenupp

Lycka till!

Problemet är att vi inte har köpt några andra stift, det är så att motorn har inte varit igång på ett antal år så vi tänkte ta bort stiften och slå i en skvätt olja i loppen för att sen dra runt den nåt varv... Får väl prova att offra en hylsa och slipa ner den!

Har kommit fram till att det ska vara 18mm enligt tändstiftslistan, då är det bara att åka hem och slipa så gott det går! :)

Det ingår oftast tändstiftnyckel i originalverktygssatsen som har betydligt tunnare gods (och är längre) än vanliga hysor, men den finns kanske inte kvar?
Det är möjligt att de finns att köpa motsvarande lösa som passar om man inte vill offra en vanlig hylsa.

Tändstift

Mekonomen har 18mm tändstiftshylsor, kostar väl runt 50 lappen ( inte så dyrt tycker jag men det är personligt :) )

Det var en sån jag köpte och slipade ner, krävs inte så mycket slipa heller, tar väl en tio minuter eller så..

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman