Byta sporthojen mot en supermotard (SM KÖPES)

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Har i några år insett att mitt hojåkande ser ut ungefär såhär på en säsong:
400 mil transport (till/från jobb)
100 mil någon resa i sverige som mest ger ont i röven.
50 mil trivselåkning i gäng
50 mil sköna ensamma kvällsrundor
...ungefär, och jag frågar mig om jag inte skulle slå till på en motard kanske, och ställa min Fireblade lite åt sidan (tänkte inte sälja den utan kanske ställer på den under semestern eller nått). Eller byt/lånar med någon?

Senaste veckorna har jag letat och letat och letat men inte hittat något spännande mer än en halvtrasig husa 650 och en 426a utan SM fälgar.

Jag är lite bekväm av mig och vill helst ha en japan som fungerar. Det funkar bra om den är original och inte har en massa lull-lull, hellre en billig peng.
Jag kan även tänka mig en Husa, bara för att de är coola? Jag tänkte försöka lära mig lite seriös bakhjulsåkning, är vissa modeller bättre än andra (så den inte går torrt på olja?).

EDIT: Under vintern vill jag ha den istället för bil dvs ett par cross-fälgar med landsvägsdubb.

Landsvägsreggad är kanske en fördel men bryr mig inte så mycket om det egentligen. Pengen får gärna vara runt en 40-50.000.
Har du någon passande att sälja eller har fälgar till en 426a så skriv ett par rader...eller maila f(snabel-a)xtc.se

/Fredde

Om du ska köra så mycket är det bara honda xr650, ktm 625/640/660, Yamaha TT/XT som är något att ha.

Husaberg, yama 426 har för mycket service för de 600mil per är du har tänkt köra.

Kan bara hålla med Fixx. Att köra till och från jobbet samt längre sträckor talar emot tex husa, det blir dyra mil. Smart att behålla sporthojen så du kan se om motard passar. :tummenupp

von reisen skrev:
Kan bara hålla med Fixx. Att köra till och från jobbet samt längre sträckor talar emot tex husa, det blir dyra mil. Smart att behålla sporthojen så du kan se om motard passar. :tummenupp

Numer har man ju lagt om till en sundare livsstil och cyklar till jobbet vilket jag säkert fortsätter med i sommar så några hundra mil kan man räkna bort...

Ni som gasar husa, hur ser underhållet ut under ett par hundra mil...?
Hur ofta byter man olja/filter?? Ventiler? Jag är vass på att mecka så det är inga problem att göra det själv.

/fredde

Måste också hålla med, jag kör husan till skolan då å då, nog för att det är roligt när man kommer in till stan men den tid man får lägga ner å skruva jämfört med hur roligt man kan ha med den på en bana istället gör att det inte känns värt det...

Vad har du för väg till jobbet? Äre endast stadsmiljö skulle jag kunna tänka mig att du sku sätta dig på en husa, för dom e så sanslöst roliga å köra i sån miljö. Däremot allting där du får köra mer än en halvmil i jämt tempo är ovärt. Av å på, av å på -> husa. Jämngas -> nån av de Fixx nämde.

freddexwing skrev:
Hur ofta byter man olja/filter?? Ventiler? Jag är vass på att mecka så det är inga problem att göra det själv.

/fredde
Beror på hur slutkörd den är. Många tar lite olja å då äre i princip å fylla på varje gång man vart ut å kört. Man brukar räkna i timmar, men det blir väl ungefär 40 mil på olja å 80 mil på ventiljustering. Går ju tumma på det, finns de som kör längre också men då ökar ju risken att det ska bli något kajk. Min drar lite olja så jag byter samtidigt som jag ventiljusterar. Om det är rätt eller inte vet jag inte, men hittills har det funkat ganska bra. Däremot så ser jag till att ventiljusteringen följs på den säkra sidan... Det är så trist med haveri...

freddexwing skrev:
/fredde

Olja och filter normalt byts normalt vid 5-10h. Jag brukar byta olja filter vid 50-70 mil, kolla ventiler vid dubbla sträckan. Sen behöver ju ofta något större göras mellan 100-200 h. :D

Innan hade jag längre till jobbet nu är det som sagt cykel som gäller.
Motarden kommer användas typ 5-10mil i veckan till lite transport resten blir nöjeskörning. Jo men så får det bli... :)

Min trimmade KTM 640 SM -01 är till salu... c:a 10hk mer än original.
Går som en KTM 525 eller kanske husaberg 550.

Bantad, ny förgasare, borrad luftburk, neddrevad, annat avgassystem.

PMa mig om du är intresserad.

Om du ska lära dig åka bakhjul är ju hojen du har nu optimal. Helt klart den sporthoj som är lättast att slanga med som jag har kört.
Släpp ur lite luft ur bakdäcket så blir det lite enklare.

ceasar skrev:
Om du ska lära dig åka bakhjul är ju hojen du har nu optimal. Helt klart den sporthoj som är lättast att slanga med som jag har kört.
Släpp ur lite luft ur bakdäcket så blir det lite enklare.

Jao, åka på bakan kan jag, men det skulle vara lite roligare att utveckla det lite mer, och det känns roligare på en hoj man inte är så rädd om, min firre ligger lite för nära hjärtat för att busa omkull den... :)

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back