Byta sporthoj till Motard

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
De som har bytt från sporthoj till motard, hur har utgången vart?`Jag kommer flytta upp till Skellefteå inom ett par månader. Och där tror jag en motard skulle passa sig fint - på våren, hösten och vinter. Varför köper jag inte två? Blir pappa om 4 månader, vilket kanske lämnar ett hål i plånboken.

Nu kan jag inte så mycket om SM's men har en kompis som kör en KTM 525 EXC. Den är i bra storlek och verkar riktigt rolig. Dock sjukt liten tank på typ 7 liter.

Vilka andra märken finns det som inte suger pengar för servicar osv? Folk säger att en Husa måste servas ohyggligt ofta. Att Aprilias lider av barnsjukdommar och det enda rätta egentligen är en KTM.

vad finns det för olika storlekar som är roliga att köra? Jag är inte ute efter nån supertourer, självklart skall man kunna köra iväg på småsvängar uppåt några mil. Den skall kunna lekas med och vara en renodlad glädjemaskin.

Ni som ångrade bytet, varför? Om någon..

Tacksam för råd
 

Kosken

2 fast 4 u
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
såld
Hade en cbr 929 som jag sålde på grund av barn och köpte en ktm660.
Visst var det roligt så länge som man inte körde för länge per gång eller låg över 150.Köpte en cbr 600rr för en månad sen och är en väldigt mycket lyckligare person igen.
:yoparty
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Hmmm finns ju risk att du måste ha skoter om du flyttar så långt upp också :näsblod
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Det finns vissa stora nackdelar med motard, dom är praktiskt taget värdelösa på allt utom bus och stadskörning. En motard är obekväm, långsam, liten tank och kräver mycket service. Visst är det skitkul att leka på stan eller på småvägar men utanför stan är det värdelöst.

Jag kommer behålla min KTM och köra på bana, busa i stan och köra på grusvägar men hade jag bara fått behålla en hoj hade det utan tvekan varit sporthojen. En sporthoj är rolig både på småvägar, landsvägar och motorvägen.
 

Nixon #82

sick my duck
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Stavanger
Hoj
K7/K8 Suzuki GSXR1000
Kör i vind

Jag hade en GSXR600 som jag sålde för att få råd med andra saker:huvet men iofs kan jag tycka att den var för klen vid många tillfällen, hur som helst så köpte jag en KTM LC4 640 efter ett tag, det är en sjukt rolig hoj. Gött med en sån stor enstånkare, fint vrid å gött ljud:yoparty och lätt att ta upp på bak å framhjul....

Personligen så tycker jag att en SM kan va lika kul som en sporthoj, saknar väl farten ibland kanske, men man kan ju köra lika galet och få fartkänsla även med en SM:tummenupp

Bara att testa alltid kul med nya cyklar!!!:D
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Har du sug efter att köra bana?

Har kört en del bana i år här i Norge där jag bor med sporthojen. Dock vid skellefteå-området finns bara en bana ( i närheten) Mittsverigebanan. Vilket inte har så mycket körningar.

Har hört en del som bytat från sh till sm och vissa ångrar sig som helvete. Tror man måste ha ett gäng som kör SM om man skall byta? Men det är väl lite samma som sporthoj.

JT, hur ofta servar du din KTM?

Jag hade en GSXR600 som jag sålde för att få råd med andra saker:huvet men iofs kan jag tycka att den var för klen vid många tillfällen, hur som helst så köpte jag en KTM LC4 640 efter ett tag, det är en sjukt rolig hoj. Gött med en sån stor enstånkare, fint vrid å gött ljud:yoparty och lätt att ta upp på bak å framhjul....

Personligen så tycker jag att en SM kan va lika kul som en sporthoj, saknar väl farten ibland kanske, men man kan ju köra lika galet och få fartkänsla även med en SM:tummenupp

Bara att testa alltid kul med nya cyklar!!!:D

du köpte en gsxr igen?
 
Last edited:

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
behöver du något mer allround än en sporthoj så bygg dig en SF.
Köp inte en SM för den är bara riktigt bra till bus, träsmaken :arsele kommer redan efter 3mil på landsvägen.........
 

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Ort
New Mill
Hoj
2011, BMW S1000RR
Ångrar inte att jag byte till motard fast det är väl 1100cc motard :) kul även över 200+ och riktigt kul på små vägar :tummenupp
 

Nixon #82

sick my duck
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Stavanger
Hoj
K7/K8 Suzuki GSXR1000
Jepp, hakade på en polare å tog licens på rudskogen i somras, med KTM:n, å sen sålde jag den å köpte en banhoj istället... En 600 igen fast en nyare.:tummenupp

Jag har kört en del cross genom mina år så kanske därför jag gillade supermotarden så bra...:confused: Jag skulle helst ha en av varje + några leksaker till, men ekonomin tillåter ju inte vad som helst.:gnissla

Har läst några av inläggen och håller med om att en SM är seg att åka långturer på, men å andra sidan så gäller ju det även 600:eek:r...

Gillar du att köra hoj generellt så har du ju kul på i princip vad som helst med 2 hjul å motor... :tungan


Har du blivit nå klokare efter att den här tråden skapades eller?
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
TIPS !
KTM 625 SC(Supercomp.) är nog en hoj som skulle passa. Jag letade febrilt efter en SM ett tag och fick då det förslaget av Niclas Carle på Tidningen Bike. Lika servicekrävande som en Honda XR650 men betydligt roligare.
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Hade motard, bytte den mot ninjan som jag har nu..byter tillbaks till motard så snart det blir sommar igen.
Visst kawan är inte tråkig nånstans, man kanske kommer sakna de sköna lite längre kvällsturerna med den, men buset som motarden ger varje gång som man sätter sig på den slår det med råge.

Meeeen...skeå är ju inte alltför stort jämfört med staden som du kommer ifrån (kanske till ytan men inte om man räknar gatorna). Jag skulle tippa på att du tröttnar på åkställen i stan och krokarna ganska snart om du inte hittar en bana att nöta på.
Så ett alternativ är väl att ha kvar Hondan och åka på, sen köper du dig en skoter att leka med större delen av halva året http://www.youtube.com/watch?v=7_v6GbhLz8U
 
Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Hade motard, bytte den mot ninjan som jag har nu..byter tillbaks till motard så snart det blir sommar igen.
Visst kawan är inte tråkig nånstans, man kanske kommer sakna de sköna lite längre kvällsturerna med den, men buset som motarden ger varje gång som man sätter sig på den slår det med råge.

Meeeen...skeå är ju inte alltför stort jämfört med staden som du kommer ifrån (kanske till ytan men inte om man räknar gatorna). Jag skulle tippa på att du tröttnar på åkställen i stan och krokarna ganska snart om du inte hittar en bana att nöta på.
Så ett alternativ är väl att ha kvar Hondan och åka på, sen köper du dig en skoter att leka med större delen av halva året http://www.youtube.com/watch?v=7_v6GbhLz8U

Jao varberg är inte mycket större än skellefteå, om ens större. närmaste banan ligger i härnösand vilket är en bit bort. Just nu känns det som att en motard skulle ge mig riktigt mycket kul, får väl se om nån är sugen på att byta med min SP ;)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Har kört en del bana i år här i Norge där jag bor med sporthojen. Dock vid skellefteå-området finns bara en bana ( i närheten) Mittsverigebanan. Vilket inte har så mycket körningar.

Har hört en del som bytat från sh till sm och vissa ångrar sig som helvete. Tror man måste ha ett gäng som kör SM om man skall byta? Men det är väl lite samma som sporthoj.

De flesta väljer att åka till Finland för bankörning. Vi har en ganska aktiv sporthojs-klubb i stan som kör sporthoj på onsdagar.

Motardfolk finns det också men de är lite mer utspridda. Jag kör min på gatan kanske 4 gånger per sommar så jag har inte orkat styra ihop något gäng. Det var väldigt synd att SMS valde att kicka ut oss från gokartbanan samma år som alla bytte in sina gat-supermoto's mot race-hojjar. Intresset för att köra motard dog som då.

Jag har själv tränat i Piteå i sommar. Det var mycke intresse kring det då vi blandannat lyckades hitta av en rallycrosstävling en av gångerna vi var där och tränade.

Det här är från den banan:
[YOUTUBE-ID]DSkAvgcgwBQ[/YOUTUBE-ID]
(http://www.youtube.com/watch?v=DSkAvgcgwBQ)

Jag kan inte säga säkert vart vi får träna nästa säsong. Mest troligt blir det i piteå. Annars kommer jag påverka att vi får köra antingen i skellefteå, umeå eller i fällfors (på flygfältet där), så det finns många alternativ, bara vi hjälps åt att påverka så att vi får köra.

Skellefteå är en rolig stad att vara huligan i, men det blir tröttsamt om man kör ensam.

Ang sporthoj vs motard så beror det helt på va för personlighet man har och vad man tycker är roligt att köra. Klart att en del tycker att det suger att byta till supermoto, andra som jag tycker att det suger att ligga på tanken och behöva anstränga sig för att köra i trafiken.
 

Solid snake

Guest
Hade sporthoj innan och bytte till motard, och jag vill aldrig ha en sporthoj igen.

Hondan jag har köpte jag bara för att ha något att pilla med, men den ska bort så fort som möjligt så ska jag köpa en 525 EXC och ha också förutom min 625a.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Varje gång jag satt mig på en motard och provat en liten stund, så kliver jag av den med ett leende på läpparna. Fruktansvärt roligt att busa en liten stund.

Men när jag kört lite längre, så är det inte roligt längre. Jag har ont överallt, och det känns som om risken för "vita fingrar" är överhängande.

Det är helt enkelt så, att en motard njuts bäst i små portioner. Om du är busglad men ändå vill kunna åka lite mer och få något litet av sporthojens egenskaper så är nog en streetfighter ett bättre val.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Ser oenkligen SJUKT kul ut att köra på bana sådär. Jag har kollat på motard och blir det byte för mig så är det nog en 520/525/530 KTM EXC det blir. Nästan bara den som är liten och leksen. 660 osv blir lite tyngre och grövre leksak.
Synd att det inte finns så mycket motardkittade EXC's till salu/byte bara


Vi får väl se hur det blir till sommarn, mc i skellefteå blir det oavsett :) Tack för all hjälp
 

sportbike

Guest
Har provat det mesta,och helst vill man ju ha en av varje.
Men när man tröttnat på 250+ km/h,är det förbaskat kul att bara njuta av en kurvig väg en varm sommarmorgon på en motard.
En annan dimension,liksom.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top