Byta spis, hur göra med 3fas?

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Huddinge
Hoj
Xt660
Tjing tjong

jag ska byta ut min Elektre Helios Sn712 (3fas) till en ny Eletrolux EKC60751.
På produktbladet för den nya Elektroluxen står det att det är 3x16 och 400v. Betyder det 3fas? Den gamla är 230v och 3fas, kan jag då bara byta eller kommer mitt proppskåp att flyga i luften?

Tacksam för svar.:tummenupp
 
Den gamla spisen går antingen på en fas 230V eller två-tre faser 400V. Oavsett vad så går den nya att koppla om beroende på om du har enfas eller trefas i lägenheten/huset. Det finns kopplingsschema vid plinten på spisen. Stickpropp eller fast anslutning på spisen?
 
Den gamla spisen går antingen på en fas 230V eller två-tre faser 400V. Oavsett vad så går den nya att koppla om beroende på om du har enfas eller trefas i lägenheten/huset. Det finns kopplingsschema vid plinten på spisen. Stickpropp eller fast anslutning på spisen?

Det är stickpropp på båda. Spelar det alltså ingen roll?:confused:
El är ju inget jag har koll på.. (kanske märks:rolleyes: )

Update; fick nu ut den gamla och på baksidan står det: 400w - 3
Och på den nya en likadan plåtskylt med samma text.
Se bild.

Verkar inte var ett problem alltså?
 

Bifogat

  • Nya.jpg
    Nya.jpg
    23 KB · Visningar: 681
  • Gamla.jpg
    Gamla.jpg
    65 KB · Visningar: 1,515
Last edited:
Sitter det stickpropp på bägge (av samma typ kan man hoppas) så är det plug´n´play, såvida ingen har meckat fel kabel på fel plats i uttaget/spisen men det är inte troligt.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top