Byta SM mot större bushoj?

Catalystic

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2012
Hoj
LC4 640
Har kört 640 i en och en halv sommar nu och känns som att jag kanske behöver en hoj som lämpar sig mera för längre resor samtidigt som jag vill ha en lätt och busig hoj att snurra i byarna och skapa fiender. 690 smc-r säger folk att helt enkelt inte lämpar sig om man vill ha bruden med på resor lite nu och då, åsikter? Vill gärna ha åsikter från fd. motardpiloter vad de har uppgraderat till och varit nöjda med. Kraven är väl att tanten skall "trivas", dvs ha nånstans att sitta ;) och gärna längre serviceintervaller, men det kommer väl på köpet i så got som alla fall. Vad jag igentligen söker är väl en så busig hoj som möjligt, med möjlighet att glida men tanten lite nu som då. Har sneglat på SuperDuken, har den några skapliga rivaler eller?

Flytta gärna om ni tycker jag postar på fel ställe, men söker ju mest erfarenheter av fd motardpiloter.

Har tidigare kört 450 exc med motardhjul och 660 smc. Kör nu 990SMR lite av samma anledning som du resonerar kring. Ville ha en mer "riktig" hoj som gick att åka på semester med och funkar att åka storbana med utan att man plågar ihjäl den.

De blir ju lite av en kompromiss. En 990 är inte lika busig som en 450 eller 660 som vill wheela ur varenda böj.
Har dock skött sig bra på både norgesemester och bankvällar. Drevat ner den en kugg fram och nyss monterat Wingspipor vilket var ett väldigt lyft! Tror SMR:n är bland de busigaste man kan ha som man kan åka på långresor med hyffsat bekvämt iaf.

Har testkört superduke R också men jag personligen föredrar SMR. Mer bottenvrid och jag diggar körtställningen mer. Superduke känns sportigare dock och drog lite hårdare på höga varv.

Ett annat alternativ kan väl vara Ducati Hypermotard? Inte testkört men den ser ju smidigare ut än KTMerna.
Har man lite lägre budget finns ju 950SM/SMR också.

Har tidigare kört 450 exc med motardhjul och 660 smc. Kör nu 990SMR lite av samma anledning som du resonerar kring. Ville ha en mer "riktig" hoj som gick att åka på semester med och funkar att åka storbana med utan att man plågar ihjäl den.

De blir ju lite av en kompromiss. En 990 är inte lika busig som en 450 eller 660 som vill wheela ur varenda böj.
Har dock skött sig bra på både norgesemester och bankvällar. Drevat ner den en kugg fram och nyss monterat Wingspipor vilket var ett väldigt lyft! Tror SMR:n är bland de busigaste man kan ha som man kan åka på långresor med hyffsat bekvämt iaf.

Har testkört superduke R också men jag personligen föredrar SMR. Mer bottenvrid och jag diggar körtställningen mer. Superduke känns sportigare dock och drog lite hårdare på höga varv.

Ett annat alternativ kan väl vara Ducati Hypermotard? Inte testkört men den ser ju smidigare ut än KTMerna.
Har man lite lägre budget finns ju 950SM/SMR också.

Kan bara hålla med ovanstående. Har harvat 640 modeller o en streetfighter alá radfyra innan jag hittade min älskade best! Funkar till allt och med en rottweiler burk på får du ännu mera bus. Enda nackdelen ur min synvinkel är förbrukningen vs liten tank. Dock skall tilläggas att jag inte har semestrat på min och då får man säkert ut lite mera mil och då blir det väl lagom med en bensträckare? =)

Sm varianten har ju 4 liter extra i tanken och inspirerar till samma bus om än SM-R tilltalar ögat betydligt mer.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025