Byta skinställ efter krasch?

LO_R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 -99
Gick omkull med hojen i fredags och är nu lite fundersam över utrustningen. Hjälmen (Arai RX7RR) ska givetvis bytas ut även om den ser ok ut. Men hur bör man göra med stället (Alpinestars P1)? Finns skrapmärken lite här och var, inget som gått igenom även om det nog är nära på några ställen. Dragkedjan som håller ihop byxor och jacka behöver i alla fall bytas. Hur funkar det med ett ställ som gått i backen en gång, påverkas sömmarnas styrka? Kan det ge sämre skydd nästa gång man synar marken?
Har i alla fall kollat med försäkringsbolaget och min hemförsäkring täcker utrustningen.

LO_R1 skrev:
Gick omkull med hojen i fredags och är nu lite fundersam över utrustningen. Hjälmen (Arai RX7RR) ska givetvis bytas ut även om den ser ok ut. Men hur bör man göra med stället (Alpinestars P1)? Finns skrapmärken lite här och var, inget som gått igenom även om det nog är nära på några ställen. Dragkedjan som håller ihop byxor och jacka behöver i alla fall bytas. Hur funkar det med ett ställ som gått i backen en gång, påverkas sömmarnas styrka? Kan det ge sämre skydd nästa gång man synar marken?
Har i alla fall kollat med försäkringsbolaget och min hemförsäkring täcker utrustningen.
om hjälmen tog i backen så är det bara byta... om den inte hade kontakt med backen så är det lugnt..

LO_R1 skrev:
Om hemförsäkringen tar det finns det ingen anledning att avstå att byta.

Roadracingåkarna vurpar mer än en gång i samma ställ. Det är din kropp, så du får väl ta en noggrann titt och se om du törs vurpa i det igen.

Mitt skinnställ funkade perfekt i den första vurpan, och hade efter lite reparationer säkert funkat lika bra igen. Nu fick jag ersättning via hemförsäkringen, jag valde den utvägen eftersom jag slog sönder all min utrustning. Hade jag bara skrapat stället hade jag fortsatt åka i det.

LO_R1 skrev:

Bara nyfiken, vad blir det för självrisk på hemförsäkringen för skinnstället/hjälmen?

För övrigt har jag oxo nyligen vurpat med mitt A-stars T1, men där har det inte försvunnit mycket alls av skinnet förmodligen tack vare slät och lite regnvåt bana.

Det finns några små skrapmärken på hjälmen så utan tvekan har den vart i och SKA bytas.

Har varit i kontakt med försäkringsbolaget (trygg hansa) och anmält skadan och min självrisk blir som för vilket ärende som helst där hemförsäkringen träder in, i mitt fall 1000 spänn.
När jag anmälde skadan så sa jag till tjejen där att jag inte anser mig kunna bedömma om stället behöver bytas eller ej så enligt henne ska jag ta med mig grejerna till en mc-handlare som bedömmer detta och om dem anser att stället ska bytas så ska det eventuellt skickas in till försäkringsbolaget.

Om nu stället ska bytas ut, vad finns det för schyssta ställ (helställ blir det i så fall) i samma prisklass?

Nr:18 skrev:
Om hemförsäkringen tar det finns det ingen anledning att avstå att byta.

Men det är inte säkert att försäkringsbolaget anser att skinnstället är så pass skadat att det behöver bytas, kan bli så att dom skickar det till någon som kan passa in en ny skinnbit alt. lagar det som gått sönder.

Jag har vurpat i mitt ställ, men jag kör i det ändå!

...gäller bara att ta en nogrann titt på alla sömmar.

...eller låta någon skinnskrädare göra det! :tummenupp

LO_R1 skrev:
Om nu stället ska bytas ut, vad finns det för schyssta ställ (helställ blir det i så fall) i samma prisklass?
Jag kör själv i RST Dyno Pro. Jag är nöjd med det så här långt. Dubbel och på några ställen trippelsömmar som verkar hålla bra. Jag har t.o.m. vurptestat det, och det är fullt användbart fortfarande. Det enda frågetecknet för mig är innerfodret som verkar vara lite sladdrigt och viker sig dubbel ibland när man tar på sig stället, så jag undrar hur länge det kommer att hålla.

Men så här långt (2 månader) är jag mycket nöjd.

Om forsakringen tacker ditt stall varfor inte byta?. Och alpinestars ar ju ganska dyra eller hur?.

Om nu stället ska bytas ut, vad finns det för schyssta ställ (helställ blir det i så fall) i samma prisklass?[/QUOTE]

Dainese har ett grymt helställ för 9095 kr!

Dainese T. Nitro GP Prof. :yoparty

...är trippelsömmar i stället :Bugar

PacMan skrev:
Bara nyfiken, vad blir det för självrisk på hemförsäkringen för skinnstället/hjälmen?

jag kommer att få betala 1500:- i självrisk. som betalas till handlaren när jag får en rekvision på allt.

men får då ut full utrustning efter min klotning.
ev. skulle det bli lite billigare eftersom jag anmälde personskador också.
det var iaf vad försäkringsbolaget sa till mig igår.

Pilsner skrev:
Det är manligt med skrapmärken.

Visst kan det va både manligt och "räjsigt" med skrapmärken men vad jag vill försäkra mig om är att jag har ett lika bra skydd med mitt skrapade ställ som med ett icke-skrapat. Vill verkligen inte tumma på säkerheten nu med tanke på att stället och hjälmen gjorde ett super jobb :tummenupp

Ser man bara över sömmarna, så brukar skinnställ av bra kvalitet hålla både länge och väl - även med skrapmärken.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul