Byta rem till generator

Kuivinen

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2008
Hoj
Kawasaki ZXR -89
Har problem med laddning till batteriet på min Kawasaki ZXR -89. Nu har jag lossat och tittat bakom generatorn. Remmen som förmedlar kraft till generatorn har bränts av eller något liknande. Låg en hög med svart stofft (sot + olja + damm?) under den. Jag har iallafall rengjort så mycket jag kan, t.ex. gnuggat bort alla skit med en tandborste och rengjort runt trissorna som ska spänna upp remmen.

Nu till min fråga. När jag testade att snurra på trissorna så snurrar bara den del som tillhör generatorn. Den andra trissan som är förmedlar kraften via remmen går inte att rubba. Är detta normalt?
Det kan tilläggas att detta är min första hoj och jag har aldrig meckat med bil eller andra fordon förut :)

Den remskivan som sitter på motorn är nog svår att snurra på med fingrarna ja.

Ev bryt och/eller spännrullar ska snurra lätt, annars är dom antagligen skurna i lagrena.

Du menar att trissan i motorn så att säga? Sitter den tvärstumt, eller rör den på sig om du vrider runt motorn, tex med startmotorn eller sexans växel i och vrider på bakhjulet?
Det låter ju konstigt om remmen går av om trissan som ska driva den står still :va Eller menar du att en spännrulle har skurit? Isf är det ju bara att byta :)

Nu har jag ingen koll på den rätta terminologin, men trissan/hjulet jag nämner ser ungefär ut som den här:

images

Det är nog remskivan i motorn jag menar :)
Den sitter tvärstumt när jag försöker med fingrarna. Ska testa tipset om att lägga i en växel och rulla bakhjulet.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT