Byta Ramlager på en Duke2 -03

Superpedro

Wrrooooooooooom Braaap braaaap braaaap
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Knivsta
Hoj
Hojlös
Hejsan.
Nu har jag haft min hoj inne på verkstad en stund.
Lagar fel 1. Elefant Benet?
Men när det e lagat så upp kommer ett nytt Rassel/ 99,9 % Ramlagerna
Och så nu kommer semestrar och dyligt så det fanns ingen tid för min cykel.

Nu till frågan Hur knivigt är det att byta ramlager?


MVh Peter
 
Kräver lite special grejor, har du måtten på dom så kan säkert nån svarva till det. Och en hydraulpress.
 
Superpedro skrev:
2280827 Hejsan.
Nu har jag haft min hoj inne på verkstad en stund.
Lagar fel 1. Elefant Benet?
Men när det e lagat så upp kommer ett nytt Rassel/ 99,9 % Ramlagerna
Och så nu kommer semestrar och dyligt så det fanns ingen tid för min cykel.

Nu till frågan Hur knivigt är det att byta ramlager?


MVh Peter

Man brukar klara sig ganska bra utan en massa specialverktyg. Det som kan vara bra är svänghjulsavdragare och en mutterknackare. Har aldrig bytt ramlager på en 4-takt, men 2-takt är iaf inga probs att byta på. Det är väl bara att börja plocka ner bit för bit och anteckna/fota så ska du nog få ihop motorn. Skulle det skita sig så får du väl lämna in den i delar. Mekandet underlättar om du har en makhandbok/sprängskiss eller liknande, men det går utan.
 
För att det ska gå någorlunda smidigt behöver du även verktyget man använder när man monterar/demonterar inre lagerbanorna på vevaxeln.
 
Köp en riktig svänghjulsavdragre ifrån tex Karlströms el liknade så spar du både tid och bekymmer glöm inte att beställa med skyddet för vevaxlen till den,passa på att beställa med packningsats till den också.

Försök inte ens med något annan avdragare då "nyper" svänghjulet fast på axlen och du har sönder något istället.

Själva lagerpressningen osv går ju att lämmna till någon motorfirma med lite kunskap,kostar antagligen inga jättesummor om du kommer med lös vev.

Andra saker som kan vara bra att ha är bulten till vevaxlen som håller fast den i ÖD och en hållare till kopplingskorgen så du inte har sönder den när du skall dra fast svänghjul/kopplingskorg.

Dra INTE svänghjulet genom att låsa veven med bulten,du kan knäcka något.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top