Byta ram på ZZR 600

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
Har en ganska nyinförskaffad äldre zzr 600 -90. Någon gång i hojens yngre dagar har den varit med om något som gjort att ramen är hopsvetsad på två ställen, precis i två "orginala" svetsfogar. Det finns inga bucklor eller liknande på ramen utan man skulle lika gärna kunna tro att det hade blivit sprickor eller annat i svetsarna som gjorde att man ville "bättra" på dom lite.

Motorcykeln är fullkommligt stabil och han jag köpte den av "som är mycket aktiv o omtyckt på det här forumet" hävdar att han kört bana o testat den ordentligt utan minsta tendens till problem. Det tror jag absolut på!

Men jag har hittat en riktigt billig ram i tyskland för runt 1000:- inkl. frakt med papper och allt. Skulle kännas bättre av nån anledning att veta att den är helt hundra.

Om jag köper den, vad har jag att vänta mig hos besiktningen? reg besiktning antar jag är en självklarhet men vad kostar det och möts jag av skepsis och "nagelfarande"

:confused:

Jag skulle nog vara mer orolig för den ramen man får hem från Tyskland en den som sitter på nu!!!!

Skulle det inte vara smartare att lämna in cykeln till en kunnig svetsfirma som kan fixa iordning svetsarna åt dig på ett bra sätt? Byta ram känns väldigt omständigt och du kommer säkerligen ha hojen nerplockad i över en månad bara för att genomföra bytet. Hade inne en ram på lackering och det tog en del tid för att få isär och ihop grejorna. Dessutom mycket krångel med registrering då kanske med nyimporterad hoj med en annan motor än den i papprerna mm, kan tänka mig att det kan bli lite struligt.

ja svårt..personligen skulle jag köra vidare.
ramen från tyskland kan va totalskit om du har otur..
o så länge du inte ser nå sprickor i ramen e de lungt..

kraschandburn skrev:
2234308 Jag skulle nog vara mer orolig för den ramen man får hem från Tyskland en den som sitter på nu!!!!

jo men priset är ju helt rätt och killen på ebay har ju sålt en o annan grej förut o inte fått dåliga omdömen, så han har ju lite rykte o tänka på fast det skulle vara surt om den visade sig vara snodd eller liknande...

Är osäker på att du behöver regbesikta om hojen. Det räcker att du har papper på nya ramen och att du släpar med dig gamla ramen till besiktningen. Va nån här som gjorde nåt liknande, fast han hade köpt ramen av en skrot.

philsson skrev:
2234310 Skulle det inte vara smartare att lämna in cykeln till en kunnig svetsfirma som kan fixa iordning svetsarna åt dig på ett bra sätt? Byta ram känns väldigt omständigt och du kommer säkerligen ha hojen nerplockad i över en månad bara för att genomföra bytet. Hade inne en ram på lackering och det tog en del tid för att få isär och ihop grejorna. Dessutom mycket krångel med registrering då kanske med nyimporterad hoj med en annan motor än den i papprerna mm, kan tänka mig att det kan bli lite struligt.

Hade iofs tänkt ha det som vinterprojekt, där omlackning och ombyggnad ska ingå så den biten är jag inte särskilt hindrad av. Saker ska ändå ner i molekyler :tuttar

Den är enligt mitt otränade öga väldigt bra ihopsvetsad, inte som orginalfogen kanske men jag har iofs lite plåtverkstad-kontakter som säkert skulle kunna "besikta" det tidigare jobbet o eventuellt göra om om det behövs..
Man kanske ska avvakta tills man rivit iaf o sen ta ställning till om det är värt.. Men man blir så ivrig när det dyker upp grejer som man skulle vilja ha.. :huvet

ähh blir nog att avvakta iaf, men det är väldigt lätt att inpulsköpa saker.. Vill jag ha en ram till vintern så finns det nog då med.. Men ibland känns det som nu eller aldrig.. :rolleyes:

du kan behöva ett intyg från kawa på att detta är samma ram+ att du sågar av kronan på ramen(me ram numret) och tar me den till besiktningen så att dom kan skrota den så att det inte finns två ramar me samma nummer.

detta gäller om du har en ram utan nr och vill stansa över nummerna på en annan ram me ditt gamla nr, har gjort detta.

sam

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...