Byta R6 mot 748?

rezz

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Speed Triple -97
Har gått och snörat in mig på att köpa en Ducati. 748 tycker ja ser mycket fin ut (främst för designen).

Är det ett rimligt att byta min R6 mot en 748?

Jag är säkert ensam om det, men jag tycker R6:an är snyggare och låter bättre. Men så har jag ju ägt en sådan också...

Svårt för oss att svara på hur du ska göra. R6:an är snabbare både rakt fram och på bana har jag för mig (från gamla Masterbike test). Men gillar du utseendet och twin-motorn så är det kanske värt det.

Byt! Gillar du inte så sälj och köp nytt. Du kan inte ångra nåt du inte gjort :)

Om du fastnat för designen på en 748 tycker jag du ska provköra en först innan du bestämmer dig. Alla uppskattar nog inte den extrema körställningen och motorkaraktären. Kör man landsväg så är den lite jobbig ärligt talat, i alla fall är min 748R det. Det går bra att köra längre sträckor så länge man kör aktivt med den. Stadskörning är en pina för kroppen och längre sträckor i konstant hastighet likaså. Känns som den är designad för bana i första och landsväg i andra hand. Den har ett väldigt stabilt chassi vilket inger stort förtroende i kurvor.

Nu har jag inte kört R6 mer än en kort provtur för något år sedan. Det var från runt -03. Det starkaste minnet var att den var väldigt lättkörd i förhållande till Ducatin. Sittställningen mer upprätt och motorkaraktären är snällare. Lite som att köra en modern Honda kontra en äldre 911 om man ser till känslan i drivlina och reglage, men där slutar likheterna.

Efter att ha skruvat en hel del med båda maskinerna skulle jag på alla sätt välja duccen. Ren porr att bara titta och njuta över rent tekniskt. Sen handlar det nog mycket om hur du upplever motorkaraktärerna. En 600-radfyra har ju inte direkt samma upplevelse av vrid... Vissa gillar twinnen, andra inte.

Byt! Gillar du inte så sälj och köp nytt. Du kan inte ångra nåt du inte gjort :)

Ja tittar mest på designen.. och en 748 ser ju i mina ögon bättre ut en en R6:a :tummenupp

Utseendemässigt så JA byt!

hehe, okay.

Rimligt hur? Ekonomiskt? Upplevelsemässigt? Körmässigt?

Snyggare hoj får man fan leta efter. :tummenupp

I främsta hand ekonomiskt. Vad behöver ja lägga i mellan? 30?

Last edited:
I främsta hand ekonomiskt. Vad behöver ja lägga i mellan? 30?

Redan under sin livstid blev 748/916 formgivningen en designklassiker som håller än idag. De har under lång tid hållit ett relativt stabilt andrahandsvärde i förhållande till sina konkurrenter. De börjar komma till åren nu. En fin sådan kommer nog även i framtiden att ha ett förhållandevis högt värde sett till sina konkurrenter tror jag. Särskilt de tillverkade i mer begränsad upplaga. Tänker då främst på SPS, R och Replica modellerna som betingar ett högre andrahandsvärde än övriga samtida sortimentet idag. Någon investering kan man dock inte tala om i något av fallen. Få motorcyklar är det om man tar hänsyn till alla kostnader runt omkring.

Tänk också på serviceintervaller och kostnader för dessa. Har fått för mig att 748 kräver tätare/ dyrare service, men jag kan ha fel. Två snygga cyklar, men visst går man igång mer på Duccen :tummenupp En av de vackraste hojar man kan tänka sig! Har den själv på en stor affisch i garaget...

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage