Byta packning kopplingsstång gsxr1000 05/06

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Hur byter man packningen som sitter där den lilla kopplingsstången sitter i motorn?
Heter clutch pushrod på engelska.
Kan inte va sant att man måste klyva motorn för detta ??

Går den inte att pilla ut utifrån? Borde väl gå att hitta en sprängskiss för detta?

Får roa mig med att leta på nätet i helgen.
Sjukt störigt om jag ska behöva dela motorn för en liten packning som läcker :(

Det ska bara vara en vanlig löst inpressad plåttätning vad jag kan se... Det ska man inte behöva klyva motorn för.

Det finns diverse specialverktyg (skedar, invändiga avdragare, krokar...) för att peta ut dem, men ibland funkar en skruvmejsel om man kommer åt. Ett fultrick är att borra in plåtskruv i tätningen och dra/bända ut den.

Tyvärr är en krage i blocket som håller kvar packboxen. Den hindrar från att byta packboxen utifrån.

Man kan "fulbyta" den genom att slipa ner kragen och dra ut packboxen. Men då lär man göra ett plåtbleck som håller kvar packboxen efter man har bytt den.

Nu vet jag inte hur det ser ut på en k5a men på k7an så måste man klyva motorn för att byta den packningen :( få ut den gamla packningen med en skruv eller bända ut den är nog inga problem, men att få i den gamla utan att knäcka packningen blir svårare! Lycka till :)

Tyvärr är en krage i blocket som håller kvar packboxen. Den hindrar från att byta packboxen utifrån.

Man kan "fulbyta" den genom att slipa ner kragen och dra ut packboxen. Men då lär man göra ett plåtbleck som håller kvar packboxen efter man har bytt den.

Sedär. Det verkar ju ...rätt vansinningt! Ok att det är (lite) axiell påverkan på den jämfört med roterande axlar, men det hade ju räckt med ett par skruvar med breda skallar om man skulle säkra upp den.

Last edited:
Arrrrghh!
Jag rev isär hojen i vintras och gick igenom allt plus hade loss motorn.
Skulle sälja hojen i våras. Åkte till besiktningen men när jag skulle köra in hojen där så startade den inte. Laddningsregulatorn paj. Köpte ny och brände runt lite för att kolla att allt var ok.
Allt känns topp men se där, en droppe olja ! Packning otät så nu behöver jag bara ta ur motorn och klyva den innan jag kan sälja den : (
Blir trött ..
..orkar inte.
Vad kostar det att få det fixat ?

Sedär. Det verkar ju ...rätt vansinningt! Ok att det är (lite) radiell påverkan på den jämfört med roterande axlar, men det hade ju räckt med ett par skruvar med breda skallar om man skulle säkra upp den.

Japp och ännu värre är det att GSX-R750 -99 hade ett plåtbleck som höll kvar packboxen och att man har frångått detta.

Skulle tippa på runt 8-9000kr kostar det för en komplett hoj. Lös motor kanske 2kkr.

Arrrrghh!
Jag rev isär hojen i vintras och gick igenom allt plus hade loss motorn.
Skulle sälja hojen i våras. Åkte till besiktningen men när jag skulle köra in hojen där så startade den inte. Laddningsregulatorn paj. Köpte ny och brände runt lite för att kolla att allt var ok.
Allt känns topp men se där, en droppe olja ! Packning otät så nu behöver jag bara ta ur motorn och klyva den innan jag kan sälja den : (
Blir trött ..
..orkar inte.
Vad kostar det att få det fixat ?

Jag betalade 8000 för att få packboxen bytt på en seriös verkstad.

Perfekt. Går på pappaledighet om 1 mån så det blir vatten för lillen :banana

Back