Byta packboxar suzuki gsx 1983

Gick med
17 Feb 2014
Hoj
CM400T
Hej!
Båda packboxarna gav uupp exakt samtidigt. har någon annan bytt packboxar på en gsx 1983-ish. Detta är ju en 400 men jag gissar att gaffelbenen sitter ihop på samma sätt.
Så hur får man isär dem? på min SR är det en 17mm insex i botten. det måste man ju vet bara :)

/ johan

Här är en bra guide, dock inte specifikt gsx men de flesta gafflar av denna typ är nog snarlika.

Vad exakt är det för nån du har? Finns några manualer att få tag på på nätet beroende på om det är 400 E eller F osv. Själv har jag till 400 FWS, tror det är 83:ans manual.

Edit: här är en länk till en sida, 400F finns en bit ner. Ska ju stå där hur man gör, borde vara ganska samma för alla 400:or från den tiden.
http://www.carlsalter.com/suzuki-service-manuals.asp

Last edited:
Vet inte om det är samma som gsx750es
men den satt med en insex i botten
lossa den med ett snabbt ryck så släpper den
gör detta innan du öppnar och plockar ut fjädern
sen är det bara att öppna och plocka ut fjäder och hälla ut oljan och skruva av skruven helt
för att få ut packboxen drog jag i gaffelbenet åt varsitt håll och på så vis kom den ut enkelt

Kan ju förresten vara bra att tänka på att mycket verkar vara samma på olika GSX från de åren, instrumentpanelen på 750es verkar nästan identisk med den på min, reglage verkar vara samma också samt på en 550 jag sett, tändspolar från en 550 passade rakt av på min, backspeglar, kopplingshandtag från lelles ála "gsx vilken-som-helst 83-86" typ, luftfilter till gsx550 katana var exakt samma som till GS550-82 etc etc. Så vissa reservdelar man letar efter kan man gott kolla efter andra modeller också och ha lite tur!:)

Det verkar svårare och farligare än det i verkligen är, tid tålamod så fixar du det! Länken som postats är grym, du behöver nåt att sätta fast gaffelbenet i eller ha en snäll kompis som håller i.

det gick ju bra tills detta: Skal det inte vara en skriv i toppen på gaffelbenet? min ser ut så här. Brickan fjädrar lite om man trycker och det finns en låsring. men inget händer om man tar bort ringen.

2014-05-18 19.58.49.jpg

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...