Byta packboxar på en rd 125 lc -84

FearleZz

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki Gsxr 750 -96
Tjena alla sh:are!

Jag tänkte bara ifall någon kan ge mig lite tips om hur man byter packboxar i framgaffeln på en yamaha rd 125 lc -84.
Jag har tänkt fixa det med har inte riktigt vågat i.o.m att min kunskap om det inte är alltför bra.

Tack på förhand

/Mvh FearleZz

Det är ju konventionell gaffel på den så du ska inte behöva dela den för att byta även om det kan vara trevligt att göra ett komplett oljebyte också. Det brukar gå att rycka upp tätningsringarna och pressa på nya. Var försiktig så du inte repar gaffelbenen bara, då kommer du snart ha en läcka igen.

Ok, känner på mig att du behöver ett lite mer noggran beskrivning.

Börja med att avlasta framhjulet och skruva loss det tillsamans med ev. framskärm. Lossa sedan den "skruv" som sitter högst upp på gaffeln (låt gaffeln sitta kvar i styrhalvorna och passa dig så du inte får skruven i ögat ellet nåt för det är en fjäder på baksidan som trycker på skruven). Underst på gaffeln finns troligtvis någon form av skruv som håller fast innerbenet , lokalisera och skruva bort (här kommer troligtvis olja i gafflarna rinna ut, samla i kärl). Dra upp dammskyddet och ta bort den "låsring" som håller packboxen på plats. Har du gjort rätt så här långt ska du nu kunna dra gaffelbenet rakt ner, ganska hårt, och kvar på innerbenet ska packboxen sitta tillsammans med ev. dammskydd. Sedan är det bara att byta packboxar, dammskydd och olja.

Bodoe skrev:
Ok, känner på mig att du behöver ett lite mer noggran beskrivning.

Börja med att avlasta framhjulet och skruva loss det tillsamans med ev. framskärm. Lossa sedan den "skruv" som sitter högst upp på gaffeln (låt gaffeln sitta kvar i styrhalvorna och passa dig så du inte får skruven i ögat ellet nåt för det är en fjäder på baksidan som trycker på skruven). Underst på gaffeln finns troligtvis någon form av skruv som håller fast innerbenet , lokalisera och skruva bort (här kommer troligtvis olja i gafflarna rinna ut, samla i kärl). Dra upp dammskyddet och ta bort den "låsring" som håller packboxen på plats. Har du gjort rätt så här långt ska du nu kunna dra gaffelbenet rakt ner, ganska hårt, och kvar på innerbenet ska packboxen sitta tillsammans med ev. dammskydd. Sedan är det bara att byta packboxar, dammskydd och olja.
precis så jag gjorde med min för 2 år sen.. gick galant och hade aldrig heller gjort det innan.. det roliga är att man knappt minns hur man gjorde nu..:D

Jag tackar så mycket för era svar o välkommnar även flera svar.
Men det låter som en bra ide det dära Bodoe :tummenupp
Jag återkommer med svar om hur det gick vid ett senare tillfälle, antagligen blir inte detta gjort idag i.o.m att gårdagen var lite hård mot kroppen :fyllisar

Tänkte även på hur mycket olja det ska va i gafflen för vad jag vet så har jag ingen handbok till den. Om någon vet en sida eller helt enkelt bara vet så är det mycket välkommet.

Ha det gött

/Mvh FearleZz

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...