Byta packboxar på Bladen, lämna in eller fixa själv?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Nu MÅSTE ju våren var här snart, alltså är det dax att fixa till hojen inför sommaren.

Dessvärre såg det ut som om båda packboxarna behöver bytas på Bladen när jag va o hälsade på den för 2v sen. Så frågan är ju hur man ska lösa det?

Lämna in hela hojen och få det fixat?

Plocka bort framgaffeln och lämna in den?

Plocka isär framgaffeln och försöka byta själv?


Finns det något bra ställe man kan vända sig till om man vill lämna in grejerna och få det gjort? Känns inte så lockande att lämna in framgaffeln på Lelles faktiskt...

Nån som har gjort en liknande operation tidigare och vet hur pass svårt det är?
 
MackeNo1 skrev:
Nån som har gjort en liknande operation tidigare och vet hur pass svårt det är?


Antar att det är samma lika som på Suzukin och då är det inte särskilt svårt, så det klarar du nog själv. :)
 
MackeNo1 skrev:
Nu MÅSTE ju våren var här snart, alltså är det dax att fixa till hojen inför sommaren.

Dessvärre såg det ut som om båda packboxarna behöver bytas på Bladen när jag va o hälsade på den för 2v sen. Så frågan är ju hur man ska lösa det?

Lämna in hela hojen och få det fixat?

Plocka bort framgaffeln och lämna in den?

Plocka isär framgaffeln och försöka byta själv?


Finns det något bra ställe man kan vända sig till om man vill lämna in grejerna och få det gjort? Känns inte så lockande att lämna in framgaffeln på Lelles faktiskt...

Nån som har gjort en liknande operation tidigare och vet hur pass svårt det är?

Så svårt är det inte. Är du osäker eller inte har lust eller ork skruva bort benen och ta med till en verkstad. Gav en 5 hundring med boxar olja och material till min förra hoj. Då är det knappt värt att hålla på själv.
 
är det inte dyrare än 500:- så lämnar jag ju lätt bort benen, trodde det gick på 1500 - 2000:- o låta dom göra det på en verkstad.

Nån som kan tipsa om en bra verkstad i uppsalatrakten med vettiga priser?
 
MackeNo1 skrev:
är det inte dyrare än 500:- så lämnar jag ju lätt bort benen, trodde det gick på 1500 - 2000:- o låta dom göra det på en verkstad.

Nån som kan tipsa om en bra verkstad i uppsalatrakten med vettiga priser?
Jag är iaf.nöjd med:
JHAM Motorservice AB - Uppsala
Tel. 018-50 50 39
Skebog. 5
Inte så långt från där du bor heller.
 
500kr låter billigt.. packningarna kostar ju mellan 100-200kr + olja.. dom ska ju tjäna nåt också.. timlönen är väl 300kr.
 
Gör det själv, det är ju bra att kunna. Sen när du är expert kan du skinna dina vänner på lite pengar eller bärs när dom ska byta sina
 
MackeNo1 skrev:
är det inte dyrare än 500:- så lämnar jag ju lätt bort benen, trodde det gick på 1500 - 2000:- o låta dom göra det på en verkstad.

Nån som kan tipsa om en bra verkstad i uppsalatrakten med vettiga priser?

Starol här i Enköping som hjälpte mig http://www.starol.se/
500 gav jag men det kanske var lite kompispris. Ring och kolla med lite olika firmor. Det är lättare att få bra pris om du kommer med lösa ben
 
WestW skrev:
Starol här i Enköping som hjälpte mig http://www.starol.se/
500 gav jag men det kanske var lite kompispris. Ring och kolla med lite olika firmor. Det är lättare att få bra pris om du kommer med lösa ben
Jag lämnade hela cykeln och fick byta 2 packbox
Kostade 700:- för båda benen.
Göra det själv hmhmhm Jag har jobbat som MC mekaniker på en mc firma och detta var det grisigaste jobb på hela cykeln.
:huvet
 
Gör själv...

Ska packa om mina ben nu innom de närmaste dagarna...


Om inte annat så är det trevligt att veta hur hojen man åker på fungerar!
En högst personlig åsikt!
 
Jo, visst är det både roligt och nyttigt att mecka själv. Men kommer hittar jag nått ställe som vill göra det för under 1000:- så är det onekligen skönt att slippa hålla på själv.

Vill inte riskera att framgaffeln ligger sönderplockad i smådelar när det blir dax för 1:a svängen för säsongen :rolleyes:
 
Måste också fixa framdämparna. Ska vi ha en workshop dag för packboxbyten? :hihi
 
MackeNo1 skrev:
Jo, visst är det både roligt och nyttigt att mecka själv. Men kommer hittar jag nått ställe som vill göra det för under 1000:- så är det onekligen skönt att slippa hålla på själv.

Vill inte riskera att framgaffeln ligger sönderplockad i smådelar när det blir dax för 1:a svängen för säsongen :rolleyes:

Byt till en GSXR1000 så har du en bra instruktion här http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=39062 :D

Är du osäker ska man inte chansa. Har du gott om tid leta på en instruktion på nätet och gör det själv. Kommer jag göra nästa gång om det inte är bråttom att fixa. Är man skruva-ner-i-molekyler-intresserad som t.ex Kamikaze kid är detta hur kul som helst :)
 
kinesen skrev:
Jag lämnade hela cykeln och fick byta 2 packbox
Kostade 700:- för båda benen.
Göra det själv hmhmhm Jag har jobbat som MC mekaniker på en mc firma och detta var det grisigaste jobb på hela cykeln.
:huvet

Kom igen nu, jag har bytt på några hojar och så jobbigt är det väl inte. Finns kanske nån specialhoj som är jättejobbig men blade, ninja och suka är det inte speciellt jobbigt med. Har man bara tid på sig, tar det lugnt och metodiskt så behöver man då inte vara proffsmekaniker för att lyckas. Det underlättar helt klart om man tvättar cykeln först så det är rent runt framskärmen och gaffelbenen, brukar vara rätt sörjigt med olja där om boxarna har läckt en stund. En vettig verkstad där man kan hänga upp hojen i styrkronan är inte heller fel. Ibland är det lättare att låta benen sitta kvar i styrkronan och bara släppa ut undre delen. Tänk också på att vara försiktig med verktygen så du inte gör märken i benen eller andra ytor som det ska vara tätt emot. Fetta in packboxarna ordentligt innan du sätter dit dem.
Att få i rätt mängd av den nya oljan kan vara lite knepigt. Börja med att ta reda på hur mycket det ska vara i och vilken viskositet det ska vara på din modell. Kan vara lite svårt att mäta med så har du tillgång till ett fingraderat måttglas är det en fördel.

Vill du ändå lämna in gaffelbenen så ska inte arbete behöva kosta mer än 500 tycker jag. Sen är det olja för runt hundra och boxarna för lite över hundra oftast. Med lite kompispris brukar det gå att få allt för 500 kr.

Kan passa på att låna tråden lite för en fråga med. Tycker att packboxarna i framgaffeln gick ofta på ninjorna, även på bladen och susukis läcker det ofta men R1orna verkar det sällan göra det på. Är det bara jag upplever det eller?

Lycka till alla som ska byta!
 
Ringde JHam Motorservice idag, 1200-1300:- ville dom ha för att byta packboxar och skrapringar (original) om jag kom in med bara gaffelbenen. 800-900:- för att byta till pirat-packboxar (då byter dom ej skrapringar)

Tyckte dom priserna var lite i högsta laget med tanke på att jag kommer in med gaffelbenen lösa... Har ni förslag på nått mer ställe dit man kan ringa och kolla priser? Helst ställen som ni har goda erfarenheter av.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top