Byta packboxar i framgaffel på zxr750

hEcYh00k

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR1100XX Blackbird
Ska byta packboxar i framgaffeln på en zxr750 -92.

Har läst igenom verkstadshandboken och ska skrida till verket imorgon har jag tänkt,,,

Nått speciellt jag behöver tänka på???

Enligt boken verkar det vara bra med vissa specialverktyg,,,men vad jag har hört så ska man klara det utan,,,,,,,Mutterdragare kanske?

Något mer jag behöver i materialväg förrutom själva packboxarna??? Nya brickor till "damper rod bolt" kanske och olja,,,,något mer???

Finns det något liknande dessa verktyg (bifogar bild) att köpa i någon affär eller måste man beställa "specialverktyg" ??? (ja, jag vet att det kanske inte är så svårt att tillverka ett sånt verktyg :slicka )

ALLA svar som kan hjälpa mej på vägen uppskattas väldigt mycket!!! Har inte gjort detta innan,,,

Bifogat

• verktyg.jpg
    verktyg.jpg
    40.1 KB · Visningar: 152
Upp!

Det som jag tror kan bli svårt är att få bort "bulten" och få ur all luft ur oljan,,,

Verkligen ingen här som har bytt packboxar på en zxr750 -92 ???

:confused:

Du måste ha mutterdragare för att få loss gaffelbenen, bulten under alltså. Då måste du ha en låååång 10mm insex tror ja.

Jag har nästan gett upp, mina håller ett tag sen efter ett gäng sopiga bakhjulsåkningar så läcker dom igen. När du ska på med packboxen kan det vara bra att linda en inoljad plastpåse över gaffelbenet och "hasa" packboxen och den över den vassa kanten längst upp.

Jag tillverkade ett eget verktyg bestående av ett rör med 2 st muttrar fastsvetsade i varsin ända på röret. Detta används som mothåll när du skall skruva ur och i ändbulten i botten på gaffelbenet.

En bra idé är att kolla över dina kopparbussningar i gaffeln då dessa har en tendens att slitas ner i teflonskiktet. Nya finns dock endast att beställas hos Kawwa-återförsäljare.

Var mycket noga med att få ut alla luftbubblor i gaffeloljan, speciellt i dämpningsinsatsen ...

När det gäller ditsättandet av packboxarna så kan du ta en av dina gamla utslitna packboxar. Dela den så att du får ett C och trä den runt gaffelbenet. Dra sedan en tygtrasa runt gaffebenet (inner-röret) för att skydda benet då du slår ner packboxen med en plasthammare eller likvärdigt.

Last edited:
Om man smörjer in gaffelbenet tunnt med bromscylinderfett (det fräter inte på gummi) håller packboxarna längre. Man kan även lägga en liten klick under dammskyddet om man vill.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul