Byta packboxar framgaffel.

hermelin

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
KTM 530 EXC SixDays
Mitt ena gaffelben har börjat läcka lite olja. Har testat bladmåttstricket utan resultat.
Jag har aldrig haft isär gaffelben förut så fråga är, är det tillräckligt enkelt att göra själv eller är det värt 1700kr att få det gjort på verkstad?
Det är WP 48 mm usd dämpare som sitter på en ktm 530.

Normalhändig? Lugn och tålmodig? Hyfsat med verktyg, plats, samt någon som kan hjälpa till vid vissa moment? I så fall klarar du det. Det gjorde jag, som inte har mekat hoj så länge och inte heller haft isär gaffelben förut. Visst tar det lite längre tid än om man lämnar in men man sparar ju pengar och lär sig något nytt! :tummenupp
Jag har inte KTM men väl USD-gaffel och italiensk hoj = "illa nog"... :tungan
Lycka till!

Jo då jag är händig. Tålamodet är väl det som kan tryta men efter några flygande verktyg brukar det lugna ner sig :D
Testar helt enkelt att slita isär det! Får jag inte ihop det får jag lämna in det isärtaget. Hur vanligt är det att andra delar än packboxarna blir dåliga? Tänkte köpa packboxar och skrapringar nu, men bör jag beställa teflonringar också? eller några andra delar?

Jo då jag är händig. Tålamodet är väl det som kan tryta men efter några flygande verktyg brukar det lugna ner sig :D
Testar helt enkelt att slita isär det! Får jag inte ihop det får jag lämna in det isärtaget. Hur vanligt är det att andra delar än packboxarna blir dåliga? Tänkte köpa packboxar och skrapringar nu, men bör jag beställa teflonringar också? eller några andra delar?

Hur många timmar har den gått?
Borde inte vara nån fara med annat än packboxarna.

Du kan ju passa på att lämna in till Eklöf o få dem fixade perfekt för din vikt när det ändå ska tas isär.

Den har gått 110h ungefär. Är eklöf billiga? Fixar dom med bytet av packboxarna och allt eller optimerar dom bara dämpningen?

Såg nu att dom renoverar och så också. Skulle faktiskt vara bra att få det gjort då jag kör mest supermoto nu. Men vet du några ungefärliga priser?

Har du tur så går det lätt och smidigt. Jag har bytt packboxar på 4 hojar:
En var nära att skicka mig till ett vadderat rum med tröja där man kramar sig själv. Fjädrarna var så hårda att det tog ett par timmar att skruva på topplocket.
På en annan hoj så ramlade allt på plats utan tillstymmelse till problem.
De andra två var "normaljobbiga".
Läs på hur du gör med just din typ av dämpare, om du behöver nåt specialverktyg för att lossa någon mutter eller så. Ibland ska man lossa skruven undertill innan man öppnar upp toppen, nolla förspänningen och sånt..

Lycka till!

USD-dämpare är iaf trevliga på så sätt att dom inte har nån bottenskruv som behöver lossas för att få isär dom.

Hallå, gör ett litet tråd lyft här.

Ska byta packboxar och olja i min gaffel på Kawasak ZX 750 -89.

Någon som vet hur mycket olja det ska vara i? :va

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...