Byta originalluftfilter mot K&N luftfilter?

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Triumph Tiger 1050
Tycker hojen drar för mycket bränsle och tänkte testa att byta luftfiltret. Idag sitter originalfiltret i och jag funderar på att trycka in ett K&N filter. Närmare bestämt http://www.ebay.co.uk/itm/K-N-HIGH-...88?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item45de544e14

Känns som ett billigt sätt att testa....

På ebay-sidan står det att filtret passar exakt som original MEN släpper K&N genom samma mängd luft som originalfiltret eller kommer jag behöva stycka om förgasarna för att kompensera ett ev. större/mindre luftinsläpp? Någon som har erfarenhet av detta? Handlar om en Suzuki GSX 1100 G -92.

Inte för att vara dryg nu men om du vill ha lägre förbrukning så skulle jag satsa på en nyare hoj. Du kommer troligen inte att märka av något genom att byta filter.

Byta luftfilter för att sänka bränsleförbrukningen???

Skall du sänka den föreslår jag att du ersätter dina slitna förgasare istället

Är filtret igensatt så drar hojjen mer bränsle.
Skall man ändå serva, så är det ingen dålig idé att byta till ett tvättbart filter.
Det skall inte behövas någon ombestyckning när man byter till ett ersättningsfilter.

Är filtret igensatt så drar hojjen mer bränsle.
Skall man ändå serva, så är det ingen dålig idé att byta till ett tvättbart filter.
Det skall inte behövas någon ombestyckning när man byter till ett ersättningsfilter.

Se där, jag fick svar på min fråga :tummenupp Tackar jag för! Ska testa och se vad resultatet bli. Vill inte lägga allt för många kulor på hojen. Ny hoj står på önskelistan men dock inte i år...

Boris: Vad menar du när du säger att jag ska ersätta slitna förgasare? Ska jag rycka ur hela bryggan och in med nya eller skulle det räcka med nya munstycken och nålar? Upplys mig! =)

Se där, jag fick svar på min fråga :tummenupp Tackar jag för! Ska testa och se vad resultatet bli. Vill inte lägga allt för många kulor på hojen. Ny hoj står på önskelistan men dock inte i år...

Boris: Vad menar du när du säger att jag ska ersätta slitna förgasare? Ska jag rycka ur hela bryggan och in med nya eller skulle det räcka med nya munstycken och nålar? Upplys mig! =)

Alternativ så fick du höra det du ville :D

Det absolut vanligaste problemet med förgasare på 90-tals cyklar som gått långt är att nålsätena blir ovala så cyklen går fett på låglast vilket höjer bränsleförbrukningen och ger svartryk samt eventuellt dålig gång.

På vissa förgasare är sätena fasta och går inte att byta medan andra kostar någon hundring. Vad som gäller för din modell får du fråga någon annan.

Det absolut vanligaste problemet med förgasare på 90-tals cyklar som gått långt är att nålsätena blir ovala så cyklen går fett på låglast vilket höjer bränsleförbrukningen och ger svartryk samt eventuellt dålig gång.

På vissa förgasare är sätena fasta och går inte att byta medan andra kostar någon hundring. Vad som gäller för din modell får du fråga någon annan.

Ok, jag förstår. Hojen har "bara" gått 3200 mil och jag plockade isär förgasarna i vintras och rengjorde dem. Nålarna var inte trubbiga utan "vassa". Efter rengöring, förgasarsynk samt justering av ventiler går den rent samt ingen svart rök när jag kör. Så utifrån mina empiriska studier och din input så skulle jag säga att det inte är något fel/slitage på förgasarna.

Så vad är ditt problem ? Ett igensatt luftfilter höjer bränsleförbrukningen kanske 1% dvs inom felmarginalen.

Problemet är att jag tycker hojen drar för mycket och frågan var om jag behövde bestycka om förgasarna om jag trycker in ett K&N-filter. Då det är en rellativt liten kostnad att prova med nytt luftfilter så gör jag gärna det (om jag slipper bestycka om). Det värsta som kan hända är att jag får ett nytt, rent filter och i bästa fall får jag ner bränsleförbrukningen något.

Luftfilter har ju överkapacitet - håller du serviceintervallerna påverkar det vädligt lite mellan nytt och dags o byta miltal.

Alltså samma filter skulle passa en mcyket större mc men med kortare serviceintervall.

Problemet är att jag tycker hojen drar för mycket och frågan var om jag behövde bestycka om förgasarna om jag trycker in ett K&N-filter. Då det är en rellativt liten kostnad att prova med nytt luftfilter så gör jag gärna det (om jag slipper bestycka om). Det värsta som kan hända är att jag får ett nytt, rent filter och i bästa fall får jag ner bränsleförbrukningen något.

Hur många gånger behöver du höra att det inte kommer göra i närheten av någon märkbar skillnad? Skippa en pizza/år i stället så sparar du mer pengar och lever kanske en kvart längre.

Köp soppa för den 500ringen du lägger på filtret. Vill du tvunget prova så kör några mil utan filter.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra