Byta orginal batterikablar mot hemmaknåp?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tjing!

Har fortfarande ett fint laddproblem på gixern,
tänkte ge mig på att byta ut kablarna för batteriet då de ser ruttna ut.

Orginal
WIRE,STARTER MOTOR L 33810-33E00
>> CAP, STRTR MOTOR LD 31861-48B10
WIRE,BATTERY PLUS LE 33820-26E00
>> CAP PLUS TERMINAL 33624-43500
WIRE,BATTERY MINUS 33860-46E00

Kostar cirka 1000kr+

Känns som ett rån, någon som har tips på vart/vad man bör köpa om man vill klippa/klistra själv?

Vad för ampere/volt ska de klara?
Isolering?
 
Om du har en Hjertmans båtbutik i närheten kan du åka dit, ty de är ofta återfärsäljare för Skyllermarks elprylar. Hjertmans brukar ha lite olika färdigpressade längder med Skyllermarks helt suveräna batterikabel. Fina förtenta trådar samt mjuka och smidiga även i kyla. Har dessa både i båten och hojen. Jag måttbeställde mina.

http://www.skyllermarks.se/sv/produkter/f-rdigressade-kablar
 
Last edited:
Kablarna "ruttnar" nog inte, mer sannolikt är att anslutningarna, dvs det är pressningarna kabel-kontaktdon som försämrats..
Men, inte ska du väl hålla på och "byta till det funkar"?
Pengar som kan användas mycket bättre?
När det finns så excellenta hjälpmedel som t ex en billig multimeter???
Några enkla mätningar och saken är biff!
Har du ingen kompis med lite mer elkunskap än "byta-lampa-nivå" som kan hjälpa dig? (lite mer än normal kunskap är av nöden..)
Att mäta är bra - att mäta RÄTT är bättre!
Mätningarna kanske inte löser problemet men de kan peka var du ska söka det?
 
Last edited:
Om du har en Hjertmans båtbutik i närheten kan du åka dit, ty de är ofta återfärsäljare för Skyllermarks elprylar. Hjertmans brukar ha lite olika färdigpressade längder med Skyllermarks helt suveräna batterikabel. Fina förtenta trådar samt mjuka och smidiga även i kyla. Har dessa både i båten och hojen. Jag måttbeställde mina.

http://www.skyllermarks.se/sv/produkter/f-rdigressade-kablar

Skeppa Marin i Norrköping var tydligen återförsäljare!

Great! :tummenupp

Kablarna "ruttnar" nog inte, mer sannolikt är att anslutningarna, dvs det är pressningarna kabel-kontaktdon som försämrats..
Men, inte ska du väl hålla på och "byta till det funkar"?
När det finns så excellenta hjälpmedel som t ex en billig multimeter???
Några enkla mätningar och saken är biff!
Har du ingen kompis med lite mer elkunskap än "byta-lampa-nivå" som kan hjälpa dig?
Mätningarna kanske inte löser problemet men de kan peka var du ska söka det?

Batteriet får bara laddning vid tomgång.
Generatorn har jag mätt med rätt värden, så bytte regulator, samma sak.
Köpte då ny generator och samma problem.
Köpte då NY regulator 3800kr, samma värden.

Så misstänker kabelstammen hårt :)

Elfel är kuligt :banana
 
Last edited:
Last edited:
Skeppa Marin i Norrköping var tydligen återförsäljare!

Great! :tummenupp



Batteriet får bara laddning vid tomgång.
Generatorn har jag mätt med rätt värden, så bytte regulator, samma sak.
Köpte då ny generator och samma problem.
Köpte då NY regulator 3800kr, samma värden.

Så misstänker kabelstammen hårt :)

Elfel är kuligt :banana
Laddar den inget vid 5000rpm?
Mätt över batteriet med avslaget lyse så borde du ha ca 14V
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top