Byta oljefilter själv på R1 -02

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Tjena!
Tänkte jag skulle byta olja och filter på min hoj (R1 -02).

Två snabba frågor ;)
Är det svårt att göra själv? :va
Hur gör man? :D
 
Inte alls svårt. Varmkör hojen. Ta loss den plast du behöver för att komma åt oljepluggen.
Ställ ett kärl under och lossa oljepåfyllningslocket samt oljepluggen, när oljan e tömd lossar du filtret. Byt packning på oljepluggen och dra åt den lagom hårt ifall du inte har momentnyckel. Dra åt det nya oljefiltret. Fyll på ny olja av rätt sort och mängd. KLart
 
bus enkelt se bara till att ha rätt verktyg en moment nyckel e ett måste tycker och lite ledade hylsor det sitter lite knixigt bakom grenrören ..
 
Jag brukar även fylla det nya oljefiltret med olja innan jag skruvar dit det samt byta oljepluggspackningen.
 
Gløm inte kolla så o-ringen från de gamla filtret inte sitter kvar på motorn

Hørde om nån som glømde detta och kunden målade vægen me olja i 1km tills oljelampan tændes :rolleyes:
 
Ok, ska ta mig en titt ikväll på hojen och se efter själv lite mer, men vart sitter filtret ungefär?
 
Blev lite snål när jag hörde att 3000mila servicen bara innehöll byte av olja och filter kostade 2300kr. Sen skulle några kontroller göras, men det enda de skulle byta var det...

Och eftersom jag TYVÄRR inte har någon servicebok att få en värdefull stämpel i, så kvittar det om jag yamaha eller jag själv gör det...
 
Plocka av magkåpan och du ser hur allt sitter, skitlätt!

Egentligen är det vänster du behöver plocka bort, men för att få bort vänster så måste du plocka bort höger!

Oljefiltertång är att rekomendera då det är trångt, jag använder den här den är as bra till alla oljefilter på alla fordon : www.mekonomen.se sökord: oljefilter avdragare (obs mellanslaget) titta efter artikel: 42-50028
 
Last edited:
Gløm inte kolla så o-ringen från de gamla filtret inte sitter kvar på motorn

Hørde om nån som glømde detta och kunden målade vægen me olja i 1km tills oljelampan tændes :rolleyes:

Har gjort så, 2 liter på förrådsgolvet innan ja fick stopp på de, Kladdigt värre:tummenupp
 
Som vanligt när det ska bytas eller meckas, bra med tid, ingen stress och lite sunt förnuft. Behöver inte en momentnyckel utan drar med lilla spärren tills det ger "motstånd" i handen.
Har du inte en oljefiltersavdragare så tar du en liten mejsel och slår igenom filtret och vrider till (gör inte så med det nya) :)
(jag vet att det inte är rekomendationsenligt att göra som ovan men dock så effektivt)
Kolla efter några mil så att det inte fuktar runt filter eller plugg. Thats it.
 
Blev lite snål när jag hörde att 3000mila servicen bara innehöll byte av olja och filter kostade 2300kr. Sen skulle några kontroller göras, men det enda de skulle byta var det...

Och eftersom jag TYVÄRR inte har någon servicebok att få en värdefull stämpel i, så kvittar det om jag yamaha eller jag själv gör det...

Inhandla en Haynes eller Clymer verkstadshandbok, så kan du utföra mkt service själv:tummenupp

http://www.motorboken.se/product.php?product_id=10567&section1_id=113&section2_id=260

http://www.motorboken.se/product.php?product_id=10978&section1_id=113&section2_id=260
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top