byta olja

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Hoj
KTM 690 SMC -10
tjaaaooo byta motorolja för första gången själv. tömde ur all olja byta inte oljefiltret o då skulle jag fylla i 2.9 l olja. har gjort det nu. nu till frågan.

det står man ska starta motorn några minuter sen stänga av och vänta några minuter o kolla olje nivån, då ligger den fint mellan sträcken i överkant men väntar jag typ 20-30 minuter o går o kollar så är hela fönstret fyllt o det ska det ju inte va ? hur ligger det till egentligen när e det man ska titta i fönstret för att få rätt ? borde jag tappa ur lite olja.
jag tänker bättre för lite än för mycket för hojen varnar ju när man har för lite i men inte för mycket

tacksam för svar

Ställ frågan i teknikdelen får du nog ett korrekt svar hur du ska kolla oljan på rätt sätt. Kollat i instruktionsboken?

Anledningen att jag inte svarar är att jag helt enkelt inte vet till 100%. På t ex en Porsche 911 ska man kontrollera oljan på tomgång när motorn är helt varmkörd på plan mark. På en vanlig bil har det nog ingen större betydelse egentligen. Man kan kontrollera den såväl kall som varm. Tror dock att man förespråkar att man kontrollerar oljan kall, men det låter jag vara osagt.

står hojen på plant underlag ? (dvs inte i backe/lutning)

sedan skall den inte stå på stödet, utan vara upprätt

men annars är du nästan rätt på det, starta hojen, låt oljepumpen pumpa runt oljan ett tag, sedan stänger du av motorn & kollar nivån.

själv har jag precis i övre kant på glaset, men det är på grund av all bakhjulskörning.

hehhehe jo jag har den upprätt inte på stödet =)) men det jag undrar mest över e just att när jag haft motorn igång sen stänger av o väntar några minuter så ligger nivån bra men efter ca 20 minuter så fylls hela glaset och i instruktionsboken står det ju vänta några minuter inte 20 minuter men min fråga e om glaset e fullt efter 20 minuter har jag då för mycket olja i eller ska jag gå efter resultatet efter några minuter

hehhehe jo jag har den upprätt inte på stödet =)) men det jag undrar mest över e just att när jag haft motorn igång sen stänger av o väntar några minuter så ligger nivån bra men efter ca 20 minuter så fylls hela glaset och i instruktionsboken står det ju vänta några minuter inte 20 minuter men min fråga e om glaset e fullt efter 20 minuter har jag då för mycket olja i eller ska jag gå efter resultatet efter några minuter

Varm olja (max volym-mässigt) och när ALL olja sjunkit ned. Oftast funkar alltså då mätningen med kall olja.
"Vänta några minuter" är en omskrivning för att den mesta oljan då runnit ned... sedan kommer det oftast inte mycket till.
EDIT: Alltså skall du tömma ut lite - kolla efter en timme om du så vill. Mitt i glaset är rätt bra.

Annat sätt att kolla är att hålla ett öga på oljelampan vid en wheelie och en stoppie - inga blink och oljenivån kan vara för hög ;)

För hög oljenivå kan skjuta packningar pga för högt tryck i vevhuset, men oftast handlar det om minskad effekt pga vevaxeln som plaskar runt i oljan (vilket den inte skall göra), samt att den kan "kräka" ut olja via vevhusventilationen ut i luftburken. Kleggar igen filtret och åter minskar effekten.

Tog för givet att du hade motorcykeln upprätt.
Skall man aldrig göra! :mattias

Last edited:
Varm olja (max volym-mässigt) och när ALL olja sjunkit ned. Oftast funkar alltså då mätningen med kall olja.
"Vänta några minuter" är en omskrivning för att den mesta oljan då runnit ned... sedan kommer det oftast inte mycket till.

Annat sätt att kolla är att hålla ett öga på oljelampan vid en wheelie och en stoppie - inga blink och oljenivån kan vara för hög ;)

För hög oljenivå kan skjuta packningar pga för högt tryck i vevhuset, men oftast handlar det om minskad effekt pga vev plaskar runt i olja, samt att den kan "kräka" ut olja via vevhusventilationen ut i luftburken. Kleggar igen filtret och åter minskar effekten.

Skall man aldrig göra! :mattias

Hahah jag må va nybörjare på mek men inte efterbliven haha som sagt jag har hojen upprätt

Ok ok tack för svaret tror jag tappar ut lite olja men konstigt när instruktionerna säger 2.9 liter olja men det verkar bli några dl för mycket

Hahah jag må va nybörjare på mek men inte efterbliven haha som sagt jag har hojen upprätt
Ok ok tack för svaret tror jag tappar ut lite olja men konstigt när instruktionerna säger 2.9 liter olja men det verkar bli några dl för mycket

Det är ofta några dl kvar i rör och slangar om man tömmer på normalt sätt utan att skruva av slangarna. Instr.bokens 2,9l är ALL olja vid helt tömd motor.

I min båts V8 blir det strax över en hel dj-a liter kvar när allt är tömt... :gnissla Men den tar 6,8l olja :hihi

Det är ofta några dl kvar i rör och slangar om man tömmer på normalt sätt utan att skruva av slangarna. Instr.bokens 2,9l är ALL olja vid helt tömd motor.

I min båts V8 blir det strax över en hel dj-a liter kvar när allt är tömt... :gnissla Men den tar 6,8l olja :hihi

Aaa ja det e ju jevligt logiskt ;)) tack för svaret

Förstår att den passar dig perfekt. Grymt ljud från V8:an! Lite Miami Vice över det hela. Har du kvar båten nästa sommar bjuder jag gärna in mig själv på en åktur ;)

Faen shululu jag som trodde rååbankade ûbercoola tuffingar som dig spottade i motorn och pissa i tanken bara för att få lite mer riv vid gaspådrag när du går upp på bakhjul. vad har hänt:va:va

Faen shululu jag som trodde rååbankade ûbercoola tuffingar som dig spottade i motorn och pissa i tanken bara för att få lite mer riv vid gaspådrag när du går upp på bakhjul. vad har hänt:va:va

Mina såna dagar e slut e familj på väg och insikten om att jag inte har råd med ett motorhaveri för att jag spotta i tanken. Plus vill jag inte att ungen ska dö innan 10 års ålder måste jag nu bli lite mogen ochflregå med fint exempel hahaha ;))

Mina såna dagar e slut e familj på väg och insikten om att jag inte har råd med ett motorhaveri för att jag spotta i tanken. Plus vill jag inte att ungen ska dö innan 10 års ålder måste jag nu bli lite mogen ochflregå med fint exempel hahaha ;))

Vem är Du som skrev detta. Och vad har du gjort av Shululu:va

Back