Byta olja?

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Hej ni allvetande SH-gurus.
Imorrn tänkte jag byta olja på hojen.
Kör ni hojen varm innan ni drar pluggen? Jag tänker att oljan flyter bättre när den håller typ 50 grader än om den håller 10 grader.
Rätt eller fel eller det spelar ingen roll?

ut och kör en runda sen rinner den fint ut

Kan någon förklara för mig varför det skulle vara bättre att den rinner lättare, har inte riktigt förstått det. Skillnaden i hur mycket som rinner ut tror jag är försumbar mot vad som ändå blir kvar i motorn.

Väldigt enkelt, en varm olja som rinner snabbt drar med dig mer skit ut ur motorn som ligger i tråget.:tummenupp

min oerhört vetenskapliga förklaring:
när du kört motorn ett tag så har du rört runt skiten i oljan och när du tappar ur den följer skiten med ut.
varmkör du inte motorn kommer skiten ligga i botten och till stor del, ligga kvar där med den nya oljan.

jämför när du precis vispat något och blandat ut det jämnt och fint gentemot om du låter det stå och sjunka till botten.

Ja brukar oxå varmköra innan. Men när ja tänker efter... Är de inte så att bulten e magnetisk så den drar till sig all skit? Då e d egentligen ganska dumt att sprida ut de igen lr tänker ja fel?

Vart e dr bike..?

Om all skit med stora partiklar kan åka fritt runt i motorn när den varmkörs, vad är då oljefiltret till för?
Varmkörningnen är väl för att oljan ska rinna ur motorn lättare?

Ja brukar oxå varmköra innan. Men när ja tänker efter... Är de inte så att bulten e magnetisk så den drar till sig all skit? Då e d egentligen ganska dumt att sprida ut de igen lr tänker ja fel?

Vart e dr bike..?

Fast vilka cyklar har magnetiska plugg då? Jag har då aldrig haft det. Det skadliga partiklarna behöver inte vara magnetiska heller. En gissning men kan det inte vara att vissa saker kan lösas upp vid högre temperaturer och då kan följa med oljan ut?

har du en 20w50 mineral-olja rinner de ju rätt tungt när den e kall ;), syntetoljor verkar rinna lite lättare tycker jag (dock inget vetenskapligt, bara tyckande)

brukar varmköra, känns bättre, sen lossar ju oljetappningsbulten och filtret lättare när de e varma med ;)

Om all skit med stora partiklar kan åka fritt runt i motorn när den varmkörs, vad är då oljefiltret till för?
Varmkörningnen är väl för att oljan ska rinna ur motorn lättare?

ha ha. där dödade du diskussionen, bara sådär.:tungan

Man brukar ju ha en magnetisk oljeplugg i sumpen för att få en visuell indikation på om det finns onormalt slitage i motorn men inte tusan kan det väl passera oljefiltret?

1. Tappa ur oljan direkt när motorn har stoppats

2. Byt filter och häll i en billig MC-olja

3. Varmkör motorn ordentligt, d v s kör ett par tre mil

4. Tappa ur oljan direkt motorn har stoppats

5. Häll sedan i ny favoritolja

Gratinera dig själv för ett bra/knasigt utfört oljebyte (stryk det som ej önskas) :va

Menar du att det extra oljebytet ska ge motorn längre livslängd?
I så fall hur mycket?

1. Tappa ur oljan direkt när motorn har stoppats

2. Byt filter och häll i en billig MC-olja

3. Varmkör motorn ordentligt, d v s kör ett par tre mil

4. Tappa ur oljan direkt motorn har stoppats

5. Häll sedan i ny favoritolja

Gratinera dig själv för ett bra/knasigt utfört oljebyte (stryk det som ej önskas) :va

du kan inte mena allvar att du eller han ska göra detta?

du kan inte mena allvar att du eller han ska göra detta?

Jag gick inte på den lätta!! Mest för att jag inte hann läsa det innan jag började, men jag har ingen high performance-maskin så jag bara körde varm, tömde olja, bytte filer och tändstift, fyllde på ny olja, varmkörde och kollade nivån. Fääääääädi!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back