Byta olja

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Vet att det finns ungefär 10000 rader om olja i det här forumet och jag har läst olja del 1 och 2, men känner att jag behöver fråga ändå.

Såg idag att jag hade rätt låg oljenivå och det är dags att slaska i ny, men med en gång så kände jag att jag vet faan inte tillräckligt för att köpa olja så det blev att köra kortast möjliga väg och invänta svaren från det allsmäktiga forumet :tummenupp

Så, till min fråga. Kan man hälla i oljan man köper uppepå den som redan finns där även om man inte vet vilken sort eller ska man som regel alltid tömma ur den gamla oljan och sedan fylla upp med bara samma sort (den nya)?

Och som följdfråga till det, nu när jag personligen känner att det bara är några få åk kvar av säsongen för egen del. Finns det någon olja som är bättre att ha för vinterförvaring, typ fetare, som man sedan tömmer ur till våren och slänger i en annan olja att köra på?

Macaper skrev:
1) Kan man hälla i oljan man köper uppepå den som redan finns där även om man inte vet vilken sort
2) Finns det någon olja som är bättre att ha för vinterförvaring, typ fetare, som man sedan tömmer ur till våren och slänger i en annan olja att köra på?
1) Ja, alla oljor är blandbara

2) Nej

Fattas det någon/några dl är inte det hela världen, byt istället olja och filter inför vinter förvaringen.
Om du nu har läst oljetrådarna vet du att det skall vara en JASO-MA, helst helsyntet...

Macaper skrev:
2539846
1. Kan man hälla i oljan man köper uppepå den som redan finns där även om man inte vet vilken sort?
Svar: Ja!
Macaper skrev:
25398462. Finns det någon olja som är bättre att ha för vinterförvaring, typ fetare, som man sedan tömmer ur till våren och slänger i en annan olja att köra på?
Nej, byt till "rätt" olja direkt så slipper du ytterligare ett byte.

Edit: Nähe, inte hann man svara först... :)

Måste tillstå att jag blir helt snurrig av att läsa oljetrådarna och är inte 100 på vad alla märkningar betyder.

Att man ska köra på helsyntet, det fattar jag. Tack vare tipset i den här tråden så förstod jag att det var viktigt att den var en JASO-MA olja (vad det nu är).

Sedan hittade jag i oljetråden del 1 någon som skriver mineral olja och 15W-40 och det gjorde mig lite rädd då jag precis varit och köpt olja och den har just den märkningen 15W-40. Fast på flaskan står helsyntet.
Sedan så skriver oljeguden att API SJ minst är något man ska ha, men att ju högre andra bokstav ju bättre (nyare olja). API SG som då Statoil oljan var märkt, borde då vara bättre (nyare) än minsta krav SJ eller har jag missuppfattat det?

Statoil RacingWay MC 15W-40. API SG, JASO-MT var den jag köpte.

"Får" jag köra på den eller ska jag vänta tills imorgon när "riktiga" mc handlare har öppet och köpa annan olja?

15w-40-märkningen är vilken viskositet oljan har, eller rättare sagt, vid vilken temp den har rätt viskositet. I en vanlig, vattenkyld hoj brukar 10-40 vara bäst, men har man en hårt trimmad luft/olje-kyld gamgixxer tex så är 15-50 bättre, eftersom den tål mer värme utan att bli som destvatten :)
Den du har köpt funkar alldeles utmärkt, bara att tanka i :tummenupp

Macaper skrev:
2541400Statoil RacingWay MC 15W-40. API SG, JASO-MT var den jag köpte.
RacingWay är en mkt bra olja. Den har jag använt vid ett flertal tillfällen :tummenupp

Maranello skrev:
2542182 RacingWay är en mkt bra olja. Den har jag använt vid ett flertal tillfällen :tummenupp
Håller med!
De har även en tjockare variant på den som heter Racingway HP25W-50 som är kanon i HD.
Har lyckats mygla till mig så att jag får köpa på 10litersdunk från grossist, på macken är ju racingway väl dyr tycker jag
/J

Köp närmsta dunk det står JASO på - när du läst oljetrådarna del 749 och del 834 vet du själv vilken olja du bör hälla i din hoj.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg