Byta olja på wr450

_nilsson_

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Borås
Hoj
Triumph Speed Triple -01
Har köpt mig en wr450 och har lite funderingar över oljebytet då jag aldrig bytt på en cykel med torrsump innan..

Var ska man fylla på och hur mycket, i ramen eller i motorn eller lite i bägge? Var sitter filtret (har inte letat men kan ju lika gärna fråga)

Förklara gärna hur det funkar med torrsumpen!
 
Har köpt mig en wr450 och har lite funderingar över oljebytet då jag aldrig bytt på en cykel med torrsump innan..

Var ska man fylla på och hur mycket, i ramen eller i motorn eller lite i bägge? Var sitter filtret (har inte letat men kan ju lika gärna fråga)

Förklara gärna hur det funkar med torrsumpen!

Hur omanligt de än må låta så råder jag dig till att titta i instruktionsboken.

Börja med att varmköra ett par minuter.
Töm sen oljetanken (ramen) och motorn (bakom växelpedalen). Plocka ur filtret (sitter mitt på motorns på högersida, ett lock med tre insexbultar), sätt i nytt filter. Plocka bort röret som går från oljetanken och ner på högersidan av motorn och gör rent sugsilen i änden på det. Skruva tillbaka alla pluggar, bultar och rör.
Fyll på 1,1l högkvalitativ motorolja avsedd för motorcyklar med våtkoppling i den stora pluggen på motorn.

Det räcker att byta filter och göra rent sugsilen varannan gång, vid oljebyte utan filter så ska det bara fyllas med 1l olja
 
Fick ingen bok med hojen, annars hade jag öppnat den.
Tack för ett bra svar!
 
Hur brukar oljan se ut när ni byter på era hojar? Min är typ lite ljusare brun precis som om det är vatten i oljan, lite oroväckande!

Kanske är sen ägaren innan hade den, sugsilen va full med skog.
Hoppas det blir bättre, har inte bytt så många gånger än.

Rinner oljan i oljetanken ner i motorn när mc:n står? Tycker det inte syns nått på stickan ibland..
eller ska man kolla nivån med motorn igång?
 
Hur brukar oljan se ut när ni byter på era hojar? Min är typ lite ljusare brun precis som om det är vatten i oljan, lite oroväckande!

Kanske är sen ägaren innan hade den, sugsilen va full med skog.
Hoppas det blir bättre, har inte bytt så många gånger än.

Rinner oljan i oljetanken ner i motorn när mc:n står? Tycker det inte syns nått på stickan ibland..
eller ska man kolla nivån med motorn igång?

Vet inte om det skiljer från olja till olja men min olja brukar bli svart-aktig... inte brun.
Kollade till min sil i vintras (den i ramen) och där fanns det i princip inge spån alls.
Oljan samlas i ramen men rinner ner när hojen stått avstängd ett tag.

Hoppas jag inte skapar för mkt oro nu. :tungan
 
Hoppas på att vattnet kom i oljan när kolvbytet gjordes.. Firman jag köpte hojen av byte nämligen inte olja när dom hade isär grejerna.. snåljävlar.
har blivit mindre vatten i oljan sista gången jag bytte men tycker inte det borda vara kvar i motorn efter 2 oljebyten...

Får se om det försvinner..
 
Spån i oljan på Yamaha?
Låter oroväckande. Har aldrig sett en enda spåna i oljan hittills.
Aluskimmer från kopplingen kan man ha men inte spånor.
Det är kanske ok på Husa och KTM, men inte på Yamaha.
 
Jag hade lite glitter vid oljefiltret när jag böt sist, antar att det är normalt, skit från kopplingen.
Ska göra ett oljebyte o kolla ventilspel nu till helgen.

Sorry nu går jag lite OT. Men när jag var ute och rastade av hojen och mig själv på Olbergavägen så när jag kom fram till sura så tyckte jag det lät ovanligt hårt i motorn:va
La en sked i byxan o trodde att nu rasar nått snart, så åkte hem igen. Lyssna med en skruvmejsel mot örat lite här o var på motorn, men det var jämna plågor? Ljudet påminde om metalliskt slammer o kom från högra sidan. Var det oljan som vart tunn och ledde ut ljudet? BTW vilken olja kör ni på?

Visst ska motarder skrammla o rassla...right?:gnissla Blir lite nervös när man har få timmar i sadeln.
 
Spån i oljan på Yamaha?
Låter oroväckande. Har aldrig sett en enda spåna i oljan hittills.
Aluskimmer från kopplingen kan man ha men inte spånor.
Det är kanske ok på Husa och KTM, men inte på Yamaha.

ingen fara. det finns på yamaha med. inget att oroa sig för.

Hur omanligt de än må låta så råder jag dig till att titta i instruktionsboken.

Börja med att varmköra ett par minuter.
Töm sen oljetanken (ramen) och motorn (bakom växelpedalen). Plocka ur filtret (sitter mitt på motorns på högersida, ett lock med tre insexbultar), sätt i nytt filter. Plocka bort röret som går från oljetanken och ner på högersidan av motorn och gör rent sugsilen i änden på det. Skruva tillbaka alla pluggar, bultar och rör.
Fyll på 1,1l högkvalitativ motorolja avsedd för motorcyklar med våtkoppling i den stora pluggen på motorn.

Det räcker att byta filter och göra rent sugsilen varannan gång, vid oljebyte utan filter så ska det bara fyllas med 1l olja


Att plocka bort grov silen är lite overkill men om man ska göra det heeelt hundra så ska man jue det.
 
Last edited:
det är inte så att jag sitter och gissar.. utan jag vet av egen erfarenhet.

Hehe, olika bud här. Enda gången jag sett spån i filtret på min hoj var när vattenpumpslagret havererade. Annars har det vart helt tomt i både filter, silen mitt i motorn och silen som sitter i ramen. Eller jo föresten... lite siliconrester hittade jag i ena silen. :D
 
Hehe, olika bud här. Enda gången jag sett spån i filtret på min hoj var när vattenpumpslagret havererade. Annars har det vart helt tomt i både filter, silen mitt i motorn och silen som sitter i ramen. Eller jo föresten... lite siliconrester hittade jag i ena silen. :D

Samma här... Enda gången jag hittat spån, ja då var det dags för att byta ett lager och kamkedjan. Inte ett enda oljebyte sedan dess med spån eller så. Oljapluggen har varit lite "smuts" på, inget annat, och inte en enda pryl i filtret.
 
tar upp en gammal tråd....

Spånorna jag hitta i motorn är alltså inte stålspåner.
Hittar "skog" i motorn. Hela barr å skit.
Verkar som den sugit in skit via slangen till vevhysventilationen som går in i ventilkåpan..
Nån som upplevt detta?
Kan man sätta nått luftfilter på slangen eller.

När jag rengjorde silen och oljetanken så fick jag ut så mycket typ små barkbitar att jag kunde krama en lagom prilla av skiten..

Är detta normalt eller?
 
Nej det är INTE vanligt eller normalt!!!

Barr och träbitar i motorn :jisses

Undrar då om den som mekade sist med den stod ute i bushen och grejade...
Om inte ventilationsslangen hoppat av från ventilkåpan eller legat upp över styret så skiten ramlar ner i motorn så ska den inte suga i sig nått den vägen. Då är det nått riktigt allvarligt (och jäkligt konstigt) fel om den gör så :)

Spånor i filtret var väl vanligt på 400 / 426 om inte jag mins fel. Även om det inte hände något med dem så släppte det alltid mycket. 450:an var/är betydligt bättre även om det glimmar lite emellanåt.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top